کد مطلب: ۷۰۵۵۵۱

راهنمای خرید سوغات از کشور روسیه

راهنمای خرید سوغات از کشور روسیه

روسیه وسیع ترین کشور در جهان است، بنابراین این کشور دارای سوغات فراوانی از خوردنی تا تزئینی را دارا است. گروهی از سوغاتی های روسیه اشکال مختلف صنایع دستی سنتی است که نسل ها در شهرهای خاص ساخته شده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

هنگام سفر به روسیه و بازدید از جاذبه های مختلف آن، خرید سوغات روسیه در آخر به فکر این می افتید که چه می توانم به عنوان سوغات از روسیه به خانه ببرم. روسیه وسیع ترین کشور در جهان است، بنابراین این کشور دارای سوغات فراوانی از خوردنی تا تزئینی را دارا است. گروهی از سوغاتی های روسیه اشکال مختلف صنایع دستی سنتی است که نسل ها در شهرهای خاص ساخته شده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

سوغات روسیه کدام است؟

روسیه به عنوان یک کشور با جاذبه گردشگری مختلف، از نظر سوغاتی هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. از عروسک ‌های ماتریوشکا با صورت ‌های زیبا و جذاب با گونه‌ های قرمز گرفته تا جعبه ‌های لاکی رنگ ‌شده، خوخلوما و شیرینی‌ های روسی را می توان نام برد.

3 4

عروسک های ماتریوشکا روسیه

عروسک معروف روسیه چه نام دارد؟

یکی از معروف ترین سوغات مسکو روسیه عروسکی به نام ماتریوشکا است، این عروسک چوبی روسی رنگ آمیزی شده با اندازه های کوچک نمادی از روسیه می باشد.
اولین مجموعه عروسک ماتریوشکا روسی در سال ۱۸۹۰ طراحی شده است. اولین ماتریوشکا توسط واسیلی طراحی شد.

گفته می شود طراحی این عروسک از یک عروسک قدیمی ژاپنی فوکوروما الهام گرفته است، و نشان دهنده دختری است که لباس سنتی بر تن و روسری بر سردارد.
در سال ۱۹۰۰، عروسک روسی در نمایشگاه جهانی پاریس ارائه شد و در آنجا مدال و شهرت بین المللی دریافت کرد. از آن لحظه بسیاری از مردم اروپا به عروسک روسی علاقه مند شدند و می خواستند این سوغات را از روسیه داشته باشند.

اولین تولید ماتریوشکا در سرگیف پوساد، شهری در روسیه بود، که نه تنها به خاطر صومعه ترینیتی سنت سرگیوس، بلکه برای استادان ماهرش معروف است، سرگیف پوساد مرکز قدیمی صنایع چوبی روسیه بود. تعداد عروسک های تودرتو معمولاً از سه تا ده عدد متغیر است، اما در برخی موارد نادر می تواند به ۵۰ و حتی بیشتر برسد. قیمت ماتروشکا در روسیه بسته به تعداد و طرح آن متفاوت است. شما می توانید در تور روسیه از بازارهای این کشور بازدید کرده و سوغات روسیه را تهیه کنید.

کلاه زمستانی گورو اوشانکا

وقتی حرف از سوغات روسیه می شود، ممکن است هر کس یاد کلاه روسی بیوفتد. کلاه اوشانکا یا شاپکا اوشانکا یک کلاه خز سنتی روسی است، دارای لبه های گوش و در چانه بسته می شود تا از گوش و گردن در برابر سرما محافظت کند.

این کلاه معمولا از پوست گوسفند، خرگوش یا خز درست می شود. همچنین ممکن است از خز مصنوعی ساخته شده باشد. در واقع کلاه های محافظ گوش برای قرن ها در روسیه و برخی کشورهای دیگر شناخته شده هستند.

اما نوع مدرن اوشانکا در قرن بیستم در روسیه توسعه یافت. اولین کلاه های شبیه به کلاه اوشانکای در سال های ۱۹۱۸-۱۹۱۹ در طول جنگ داخلی روسیه ظاهر شد.
این کلاه توسط دریاسالار الکساندر کولچاک که در سیبری حکومت می کرد به عنوان لباس ارتش معرفی شد. ارتش سفید در جنگ شکست خورد اما کلاه بعداً به طور گسترده در اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرار گرفت.

از سال ۱۹۴۰ کلاه با گوش بند به لباس ارتش و پلیس تبدیل شد. کلاه اوشانکا در میان رهبران شوروی نیز محبوب بود. در دهه ۱۹۶۰-۱۹۷۰ لئونید برژنف شروع به استفاده از کلاه گوزن شمالی کرد و پس از آن همه اعضای دولت شوروی با یک کلاه ظاهر شدند.

چکمه لوس والنکی

چکمه های نمدی والنکی یا روسی قبلاً به عنوان کفش های بسیار محبوب در زمستان بودند. امروزه در شهرهای بزرگ چندان رایج نیستند اما هنوز در روستاها از آن ها استفاده می شود.

والنکی یکی از گرم ‌ترین کفش ‌هایی است که می‌ توان در زمستان‌ های سخت روسیه از آن استفاده کرد، امروزه والنکی معمولاً توسط بچه ‌های کوچک استفاده می ‌شود.

نام چکمه ی لوس والنکی در لغت به معنای "ساخته شده با نمد" است، آنها در برابر آب مقاومت نمی کنند. در هوای بارانی باید بر روی آن پلاستیک بکشید.
طراحی ساخت والنکی از زمان مغول گرفته شده است، این کفش تا قرن ۱۹ بسیار گران بود و فقط افراد ثروتمند می توانستند آن را بپوشند.

2 6

سوغات خاویار روسیه

سوغات خاویار

خاویار در لیست غذاهای مورد علاقه ی مردم روسیه است. خاویار سیاه گران قیمت است، اما خاویار قرمز بسیار مقرون به صرفه است.

خاویار را می توانید به عنوان یک سوغات گران قیمت ولی مفید و پر مصرف به خانه ببرید و از خوردن آن نهایت لذت را ببرید.

سنگ کهربا

سنگ کهربا رزین فسیل شده از درختان مخروطی به دلیل زیبایی طبیعی و ویژگی های جادویی اش شناخته شده است. کهربا توسط فیلسوفان یونان و روم باستان توصیف شده است.

رنگ سنگ کهربا می تواند از قهوه ای تیره تا زرد لیمویی روشن باشد. بیشترین سنگ کهربای مورد استفاده در جواهرات مربوط به منطقه دریای بالتیک روسیه است.
در زمان های قدیم مردم به جادو و خواص درمانی کهربا اعتقاد داشتند. بنابراین ابن سینا در اوایل قرن یازدهم نوشت که کهربا بسیاری از بیماری ها از جمله درد معده، گرفتگی شکم، تب و غش را درمان می کند.

در زمان های گذشته از سنگ کهربا برای ساخت جواهرات و لوازم خانگی استفاده می شده است، اما در قرن ۱۸-۱۹ این سنگ به عنوان یک تزئین محبوب برای موارد کاربردی مانند جعبه سیگار، زیر سیگاری، جعبه، صندوق، ساعت مورد استفاده قرار گرفت.

ساز بالالایکا

بالالایکا یک ساز زهی مانند گیتار است، اما دارای فرم سه گوشه و فقط سه سیم دارد. امروزه از این ساز دیگر در روسیه استفاده نمی شود. و فقط نوازندگان شرکت‌ های موسیقی فولکلور روسیه و ارکسترهای سازهای محلی بالالایکا را می ‌نوازند.
ساز بالالایکا به خاطر قدمتی که دارد، می تواند به عنوان یک سوغات جذاب خریداری شود، شما می توانید این ساز را به کلکسیون سازهای خود اضافه کنید.

سماور

سماور یک کلمه ی روسی است و جزو یکی از نمادهای روسیه بحساب می آید. این ظرف فلزی زیبا و جالب که به طور سنتی برای گرم کردن آب در مراسم چای استفاده می شد، اغلب در ادبیات، ترانه ها و فولکلور ذکر شده است.

سماور سنتی از بدنه، پایه و دودکش، روکش و دریچه بخار، دستگیره، شیر آب، کلاهک، کاسه قطره قوری تشکیل شده است. آب را با کمک ذغالی که در آتشدانش می گذارند گرم می کند.

سماور روسی ممکن است شکل متفاوتی داشته باشد و همچنین در طرح و حجم متفاوت باشد. طبق اسناد مکتوب، اولین سماورهای روسی که با زغال سنگ گرم می ‌شدند، در سال ۱۷۷۸ در کارگاه برادران لیسیسین در تولا ساخته شدند.

خرید سماور روسی می تواند یکی از جذاب ترین و زیبا ترین سوغات روسیه باشد، که با خود به خانه می برید. می توانید از آن برای خوردن یک چای ذغالی خوشمزه استفاده کنید.

خوخلوما

خوخلوما یک صنعت نقاشی سنتی روسی و از جمله سوغات این کشور است که در قرن هفدهم در منطقه نیژنی نووگورود شکل گرفت. این سبک نقاشی روی ظروف و مبلمان چوبی است. سبک خوخلوما را می توان با طرح گل قرمز و طلایی آن در زمینه تیره تشخیص داد.

محبوب ترین تم نقاشی ها خوخلوما در گل ها، توت فرنگی ها، شاخه های خاکستر کوهی، گاهی اوقات پرندگان، ماهی ها و حیوانات هستند.

شما می توانید این طراحی ها را بر روی تکه های زیبای ظروف سفره، تکه چوب، بر روی سینی و … ببینید. ظروف با پودر قلع مالیده می شدند، با روغن بذر کتان پوشانده می شدند و در کوره گرم می شدند.

ظروف گزل

این هنر زیبا در روستای همنام خود در قرن هفدهم شروع شد، جایی که استادان انواع اشیاء از کارد و چنگال گرفته تا اسباب بازی را نقاشی و کار می کردند.
قیمت ظروف کزل بسته به سختی، اندازه و طراحی آن می تواند متفاوت باشد. یک ست چای می تواند ۵۰ تا ۱۰۰ دلار و بیشتر از آن قیمت داشته باشد در حالی که یک نعلبکی کوچک می تواند ۵ دلار قیمت داشته باشد.

در گذشته های دور نقشه های گزل رنگی بودند. استادان محلی اقلام خانه سفالی را نقاشی می کردند. بشقاب، ست شام، لیوان، کوزه، اسباب بازی، و غیره امروزه سفال ها دارای طرح های آبی متمایز در زمینه سفید هستند و می توانند سوغاتی زیبا در سفره های شما باشند.

شال پاولوو پوساد

یکی از محبوب ترین صنایع دستی روسی که می توان آن را به عنوان سوغاتی خریداری کرد، شال پالوو پوساد است. این یک هدیه عالی از روسیه است.
تاریخچه این شال ها به اواخر قرن ۱۸ باز می گردد، زمانی که کارخانه توسط ایوان لبسین تاسیس شد. کسب و کار او به زودی بسیار موفق شد و در مناطق مختلف روسیه شناخته شد.

در قرن بیستم در سال ۱۹۳۸ پاولوو پوساد جایزه بزرگ را در نمایشگاه جهانی پاریس دریافت کرد و چند سال بعد نسل جدیدی از طراحان آن را طراحی کردند و در نمایشگاه جهانی تجارت بروکسل در سال ۱۹۵۹ جایزه گرفتند.

1 3

روسری کوکوشنیک روسیه

روسری کوکوشنیک

روسری های فانتزی کوکوشنیک نیز یکی دیگر از سوغات زیبا و رنگارنگ روسیه است. این روسری برای مدت بسیار طولانی بخشی از لباس ملی روسیه بود، زمانی که زنان موهای خود را می بافتند و این روسری را بر سر می کردند.

کلام نهایی

سفر به یک کشور دیگر همیشه هیجان انگیز است، و با سفر به آن کشور همواره می خواهید به عنوان یادگاری و سوغات چیزی از آن کشور را با خود به خانه و یا برای دوستان و آشنایان بیاورید.

در این مقاله ماسعی کرده‌ ایم محبوب ‌ترین صنایع دستی سنتی را که می‌ توانید در بازارهای سوغاتی بیابید و به خانه بیاورید، گرد هم بیاوریم.
برخی از سوغات نیز به عنوان یک شی تزئینی و یا پوشیدنی و یا حتی خوردنی می تواند باشد. با تهیه تور مسکو می توانید از پایتخت روسیه و جاذبه های آن بازدید کنید و در تور سنت پترزبورگ از زیبایی های این شهر لذت ببرید و با خود سوغات رنگارنگ و متنوع این کشور را به خانه بیاورید.

سفرهای لوکس و ارزان با آژانس هواپیمایی الفبای سفر

با رزرو انواع تور مسافرتی ترکیبی، داخلی و یا خارجی آژانس هواپیمایی الفبای سفر (Alefbatour.com)، سفری عالی را برنامه ریزی و دنیا را کشف کنید.
ارزانترین پکیج های تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوش آداسی، تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور چین، تورهای اروپایی و تورهای لوکس و لاکچری آژانس مسافرتی الفبای سفر پل ارتباطی میان شما و رویا هایتان هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.