کد مطلب: ۴۷۰۰۲۴

راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف در محرم / در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف باید به چه توصیه‌ها و نکاتی توجه کرد؟

راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف در محرم / در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف باید به چه توصیه‌ها و نکاتی توجه کرد؟

راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف در محرم چیست؟ در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف باید به چه توصیه‌ها و نکاتی توجه کرد؟ علائم اختصاری موجود بر روی ظروف یکبار مصرف نشانه چیست؟ در این مطلب برخی از نکات مهم هنگام خرید ظروف یکبار مصرف را بیان کرده‌ایم.

امروزه انواع ظروف یکبار مصرف اعم از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف کاغذی و ظروف یکبار مصرف فومی با طرح و رنگ‌های متفاوت و زیبا در بازار عرضه می‌گردد. در ایام خاص مانند ایام محرم، ایام ماه رمضان و… با توجه به سهولت و آسانی مردم اقدام به استفاده از ظروف یکبار مصرف می‌کنند.

حال این سوال مطرح می‌گردد که در هنگام ظروف یکبار مصرف باید به چه نکاتی توجه نمود؟ و آیا استفاده از این ظروف برای انواع غذای سرد و گرم و نگهداری طولانی‌مدت مناسب است؟ در ادامه برخی از نکات مهم هنگام خرید ظروف یکبار مصرف را بیان می‌داریم.

نکات مهم در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف

در ابتدا به نکات بهداشتی که باید هنگام خرید این دسته از ظروف به آنها توجه کنیم می پردازیم؛ بر اساس نظر کارشناسان محیط زیست در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف باید به نوع پلیمر، شماره پروانه ساخت و علامت اختصاری حک شده روی بدنه این ظروف توجه نماییم. طبق گفته‌های آنها، از آنجایی که تجزیه ظروف یکبار مصرف گاهی 300 سال طول می‌کشد، بهتر است از ظروفی که دارای مجوز از وزارت بهداشت می‌باشند استفاده شود.

کارخانه ظروف یکبار مصرف که از آن برند ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تهیه و خریداری می‌شود باید دارای پروانه ساخت و مجوز بهداشتی باشد که نشان می‌دهد فرآیند تولید و استفاده از مواد اولیه مناسب طبق اصول استاندارد وزارت بهداشت صورت گرفته است. از آنجایی که اغلب افراد ظروف یکبار مصرف را به تعداد خریداری می‌کنند و کارتن و جعبه که مشخصات روی آن درج شده باشد را در اختیار ندارند، بهتر است به اطلاعاتی که در روی بدنه خود محصول وجود دارد توجه نمایند.

IMG 20200816 085217

برخی از موارد بهداشتی که باید به آن هنگام خرید ظروف یکبار مصرف توجه نماییم عبارتند از:

  • شماره پروانه ساخت، نوع پلیمر، چرخش ضلع‌های مثلث حک شده روی بدنه ظروف (باید در جهت عقربه ساعت باشند) که نشان‌دهنده این است که مواد اولیه با کیفیت و قابل بازیافت است.
  • علامت‌های متفاوتی از نوع پلیمر استفاده شده در این ظروف روی آن به صورت حرارتی حک شده است. برای مثال پلی استایلن و پلی پروبلین که داخل مثلث با علامت اختصاری و حروف زیرشان نوع پلیمر را مشخص می‌کند.
  • طبق اطلاعیه وزارت بهداشت ظروفی که علامت اختصاری pvc روی آن حک شده کاملا ممنوع است. همچنین ظروفی که عدد داخل مثلث آنها 6 بوده و با علامت اختصاری ps مشخص شده‌اند، محدودیت حرارتی دارند و بهتر است برای دمای بیشتر از 65 درجه مورد استفاده قرار نگیرند.

معرفی علائم اختصاری درج شده بر روی ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف انواع زیادی دارند که با توجه به نیاز خود (نوشیدنی و غذاهای گرم یا سرد) باید از ظرفی که برای آن نوع مواد غذایی ساخته شده است استفاده کنیم. برای این کار بهتر است به نشان‌های اختصاری کف ظروف دقت کنیم. در ادامه برخی از علائم اختصاری که روی بدنه ظروف یکبار مصرف نقش بسته‌اند را باهم مرور می‌کنیم:

  • علامت PP: اگر این علامت را روی ظروف یکبار مصرف مشاهده کردید باید بدانید که این علامت مختصر Polypropylene یا همان پلی پروپلین می‌باشد. این علامت نشان می‌دهد که این ظروف در مواقع ضروری برای مایعات و غذاهای گرم کاربرد دارد. کاربرد بیشتر آن در لیوان یکبار مصرف و ظروف ماست می‌باشد.
  • علامت PS: این علامت حک شده در کف ظروف یکبار مصرف مخفف Polystyrene، پلی استایرن است. استفاده از این نوع ظروف برای غذا و مایعات داغ ممنوع می‌باشد که بسیاری از کارشناسان بهداشت بر این نکته تاکید دارند زیرا این ظروف در برخورد با مواد غذایی داغ تبدیل به ماده سرطان‌زا می‌شود.
  • علامت LDPE: که مخفف Low-Density Polyethylene به معنی پلی اتیلن کم چگالی می‌باشد. این دسته از ظروف یکبار مصرف همان ظروف قابل انعطاف سس‌خوری یا ظروف شیر می‌باشد که ضرری برای سلامتی انسان ندارد.
  • علامت HDPE: این ظروف علامت اختصاری کلمه‌ی High-density Polyethylene به معنی پلی اتیلن با چگالی بالا می‌باشد. این نوع ظروف تحمل دمایی بسیار بالایی دارند و برای سلامتی انسان مضر نیستند.
  • علامتPET: ظروفی که این علامت روی آنها درج شده از پلی اتیلن ساخته شده‌اند. این نوع ظروف در دمای بالا سرطان‌زا می‌باشند و حتی نباید در برابر نور مستقیم خورشید قرار گیرند. این ظروف معمولا به صورت بطری آب یا پک سس در بازار وجود دارد.

این علائم اختصاری که بیان شد برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بود که به اختصار هرکدام را توضیح دادیم. نوع دیگر ظروف یکبار مصرف که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آن را تایید می‌کنند استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی می‌باشند که برای انسان و محیط زیست خطری ندارد.

IMG 20200816 085250

مواد اولیه ظروف گیاهی نشاسته می‌باشد که از نشاسته گندم، ذرت و نشاسته سیب‌زمینی تولید شده‌اند. همچنین برای اینکه نشاسته در اثر برخورد با مایعات و غذاها از هم گسسته نشود در تولید این ظروف از مواد دیگری مانند روغن گیاهی موم زنبور استفاده می‌شود.

نوع دیگر ظروف که به سلامتی انسان آسیب نمی‌زند و برای محیط زیست خطرناک نیست ظروف یکبار مصرف کاغذی می‌باشد که تنها معایب آن این است که هزینه بالایی دارد. این امکان وجود دارد که برای ظروف یکبار مصرف کاغذی طرح دلخواه انتخاب کنید تا روی آن چاپ شود که می‌توان در مهمانی‌های خاص از آن استفاده کرد.

*** در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف باید توجه نمود که وقتی جلوی نور گرفته می‌شود حالت رگه رگه نداشت باشد و تیرگی و لکه سیاهی روی آن نباشد. ظروف یکبار مصرف نباید تغییر رنگ دهند زیرا تغییر رنگ این ظروف یا همان کدر شدن به دلیل وجود مواد اولیه نامناسب و ناخالص می‌باشد.

کارخانه تولیدی ظروف یکبار مصرف عسل پلاست افتخار دارد با بهره‌گیری از ماشین‌آلات پیشرفته و نیروی کارآمد فنی و تولیدی، و با دارا بودن مجوز از وزارت بهداشت مبادرت به تولید رنج وسیعی از محصولات ظروف یکبار مصرف با توجه به استانداردهای جهانی نماید که برای اولین بار در ایران پا به عرصه ظهور گذاشته است. جهت مشاهده تمامی محصولات این مجموعه می‌توانید به سایت این شرکت asalplast.com مراجعه فرمایید.

شماره تماس شرکت عسل پلاست: 02165468812 - 091237777280

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.