کد مطلب: ۷۲۷۴۲۴

رتبه ده ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای

رتبه ده ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای

ایران نقش بزرگی در تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد اما جایگاه دهمین کشوری که گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند را داراست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سه کشور بزرگ چین، آمریکا و هند، بیش از ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند، اظهار کرد: ایران دهمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است که هرچند نقش کمی در این موضوع داریم ولی به عنوان یکی از کشورهایی هستیم که با توجه به وضعیتی که درباره تغییرات اقلیمی، سوخت‌های فسیلی، ناوگان حمل و نقل اعم از بین شهری و درون شهری و هم صنایع و معادن و … داریم، در این رابطه گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنیم.

به نقل از ایسنا، علی سلاجقه در یک برنامه تلویزیونی درباره گازهای گلخانه‌ای و تاب آوری کشور دربرابر تغییر اقلیم اظهار کرد: مسئله تاب آوری دستور کار کپ‌های متفاوت و نشست‌های متفاوت درباره تغییر اقلیم برگزار شد. از سال ۹۲ که سازمان ملل بحث کنوانسیون تغییر اقلیم را مطرح کرد، جمهوری اسلامی نیز با کسب مجوزی از دولت و مجلس شورای اسلامی به این کنوانسیون پیوست. هر ساله در یکی از کشورهایی که در این کنوانسیون عضو بودند نشست‌ها برگزار شد و آخرین نشست یعنی بیست و هفتمین نشست با عنوان cop ۲۷ در کشور مصر و شهر شرم الشیخ برگزار شد.

وی ادامه داد: موضوع اصلی در این نشست‌ها بحث تاب آوری، سازگاری، کاهش انتشار و …. است و انسان باید با این واقعیت کنار آید. این که با بحث تاب آوری کشور چگونه مواجه شود این است که ما باید به آنچه که اتفاق افتاده بیندیشیم که آیا طبیعی است یا مصنوعی و غالب اندیشمندان دنیا معتقدند که دست کاری و دخالت‌های بشر در این بحث باعث شده است که گازهای گلخانه‌ای افزایش یابد و همچون پتو اطراف کره زمین را در برگیرند و اجازه فرار گرما را از جو ندهند. این باعث می‌شود تبعات بسیاری همچون سیلاب، خشکسالی و … اتفاق افتد. ما باید نسبت به کاهش گازهای گلخانه ای اقدام کنیم که دستورالعمل اصلی نشست‌های تغییر اقلیم به صورت سالیانه است و چه از سال ۲۰۱۵ در فرانسه که با عنوان معاهده پاریس مطرح بود و چه از گلاسگو که سال گذشته برگزار شد و چه امسال که در مصر و با شعار همه با هم برای اجرا مطرح شد، این قضیه همیشه اهمیت داشته است.

نقش ایران در میزان تولید گازهای گلخانه ای جهان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود در پاسخ به این سوال که ایران چند درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند؟ گفت: سه کشور بزرگ چین، آمریکا و هند، بیش از ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند و باقی کشورها آن ۲۰ درصد باقی مانده را تولید می‌کنند و ایران دهمین کشور تولیدکننده گاز گلخانه‌ای است که هرچند نقش کمی در این موضوع داریم ولی به عنوان یکی از کشورهایی هستیم که با توجه به وضعیتی که درباره تغییرات اقلیمی، سوختهای فسیلی، ناوگان حمل و نقل اعم از بین شهری و درون شهری و هم صنایع و معادن و … داریم، در این رابطه گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ با توجه به دستور معاون اول رئیس جمهور و در قالب ستاد هوای پاک کشور تقریبا ۱۷۶ تکلیف برای دستگاههای مختلف کشور مشخص شد. چون قانون هوای پاک ۱۳ آیین نامه دارد، بر این اساس ۱۷۶ تکلیف برای ۲۳ دستگاه مشخص کردیم. بر اساس ماده ۲ قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر است و باید حتما پایش و گزارش کند و وضعیت انجام این ۱۷۶ برنامه مشخص شده طی سال گذشته در میان ۲۳ دستگاه اصلا مناسب نبود.

سلاجقه افزود: در ستاد هوای پاک کشور که در محل وزارت کشور و ریاست وزیر کشور تشکیل شد، سازمان حفاظت محیط زیست گزارش مبسوطی ارائه داد. تکالیف دستگاه‌ها مشخص شدند درصد تکالیف انجام شده کاملا مشخص شد و این به اینجا کشیده شد که ۶۲ حکم در حضور معاون اول رئیس جمهور مصوب شد که مبلغی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بود و این حکم ناظر بر مبحث حمل و نقل درون شهری و عمومی، سوخت کشور همچون سوخت ناوگان به اشکال مختلف یکی از بحث های اساسی است و همچنین مسائلی مربوط به صنایع، مازوت سوزی و… نیز مورد توجه بود.

تخصیص بودجه ۱۰۰ هزارمیلیارد تومانی در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نشست‌هایی که سازمان حفاظت محیط زیست و معاونین سازمان با معاونین وزارتخانه‌های مختلف داشتند، این اتفاق افتاد و به یک مبلغ بسیاربالایی برای سال ۱۴۰۲ بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای یک بخش و برای بخش دیگر نیز بیش از ۳ میلیارد دلار ارزی نیز در نظر گرفته خواهد شد که اعداد بسیاربالایی است تا کل مباحث ماشینهای فرسوده، ناوگان حمل و نقل و کیفیت سوخت را اصلاح کنیم و ما در واقع باید به سمت و سویی برویم که گازهای گلخانه ای کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه ایران به معاهده پاریس تعهدی ندارد، گفت: درمعاهده پاریس قرار شد که ایران ۴ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۲۰۳۰ کاهش دهد و از طرفی هم قرار شد که اگر تحریم ها به طور کامل حذف شود، تا ۱۲ درصد این میزان کاهش گازهای گلخانه‌ای ارتقا یابد ولی هیچ تعهدی داده نشد. ما عضو کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد هستیم ولی در معاهده پاریس که سال ۲۰۱۵ برگزار شد ما در آنجا هیچ تعهدی نداریم چرا که این تعهد مبنی بر اختصاص یک ۵۱ میلیارد دلار و یک ۱۷ میلیارد دلار برای کشور ما هزینه داشت. چون کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه نقش اساسی در تخریب ازون و افزایش گازهای گلخانه ای دارند چرا که صنعتی شده‌اند و بلای بسیاری به سر زمین آورده‌اند حالا به دنبال متعهد کردن کشورهایی همچون ایران هستند تا سوخت فسیلی را که به نوعی برای ایران نعمت است کنار بگذارند. در این بحث کسانی که اول تخریب هستند باید پاسخگوی کارشان باشند و تصحیح کنند. بنابراین این بحث برای تعهدآور نیست چرا که هم باید در مجلس شورای اسلامی تایید می‌شد و سپس به شورای نگهبان ارسال میشد که به طور کلی رد شد و ما متعهد نیستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.