کد مطلب: ۳۸۸۱۹۴

رتبه ایران در جهان از نظر قدرت خرید چند است؟

رتبه ایران در جهان از نظر قدرت خرید چند است؟

بر اساس گزارش بانک جهانی از داده‌های سال 2018، ایران با درآمد سرانه هر ایرانی به میزان 21 هزار و 50 دلار، در رتبه 68 دنیا ایستاده است.

بانک جهانی در آغاز سال جدید مالی خود و بر اساس داده‌های سال 2018، بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را معرفی کرد که بر اساس آن اقتصاد ایران جزو کشورهای با درآمد سرانه متوسط به بالا ارزیابی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس داده‌های این گزارش و گزارشی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی به نقل از این بانک منتشر کرده، کشور ایران با درآمد/تولید ناخالص ملی 441.05 میلیارد دلار، در جایگاه بیست و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد.

این آمارها از نظر رفاهی درآمد ملی سرانه هر ایرانی را 5470 دلار در سال اعلام کرده که از این نظر، ایران در رتبه 98 کشورهای جهان (بین 218 کشور مورد بررسی) و در بین کشورهای با درآمد متوسط-بالا قرار گرفته است. کشورهای آفریقای جنوبی، بوسنی وهرزگوین، پاراگوئه و بلاروس قبل از ایران و کشورهایی نظیر مقدونیه شمالی و عراق بعد از کشورمان قرار دارند.

در واقع جمعیت بیش از 80 میلیون نفری ایران که کشور ما را در رده نوزدهمین کشور پر جمعیت دنیا قرار داده، عامل اصلی این رتبه به شمار می‌رود. در این گزارش، کشورها بر اساس درآمد سرانه خود در چهار طبقه قرار گرفته‌اند. بر این اساس، درآمد سرانه کشورهای «کم‌درآمد» کمتر از هزار و 25 دلار، کشورهای با درآمد «متوسط-پایین» بین هزار و 26 تا سه هزار و 995 دلار، کشورهای با درآمد «متوسط- بالا» بین سه هزار و 996 تا 12 هزار و 375 دلار و کشورهای با درآمد «بالا» بیشتر از 12 هزار و 375 دلار، تعریف شده است.

در وهله بعد، گزارش بانک جهانی قدرت خرید درآمد سرانه فوق را نسبت به دیگر کشورهای دنیا ارزیابی کرده است. این بار، ایران با درآمد سرانه هر ایرانی به میزان 21 هزار و 50 دلار، در رتبه 68 دنیا ایستاده است. کشورهایی نظیر پاناما، اروگوئه و بلغارستان در این رده بندی قبل از ایران و کشورهای لیبی، آرژانتین و مونته نگرو، بعد از ایران قرار دارند. اصلی ترین ارتقای رتبه ایران در شاخص درآمد سرانه به روش اخیر نسبت به روش بالا، یارانه های پنهان هنگفتی است که دولت در اقتصاد ایران، پرداخت می‌کند.

داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که در 32 سال گذشته و از سال 1987 تا 2018، ایران در 19 سال جزو کشورهای با درآمد متوسط-پایین و در 13 سال در بین کشورهای با درآمد متوسط-بالا قرار داشته است. با این حال، از سال 2009 تاکنون، کشورما جایگاه خود رادر رده درآمد متوسط-بالا تثبیت کرده است.

طبق گزارش یادشده، در سال 2018، کشورهای آمریکا و چین به ترتیب با درآمد ناخالص 20 هزار و 563 و 13 هزار و 184 میلیارد دلار، بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا بوده‌اند.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این آمار دروغه و مربوط به چهار سال گذشتس و امسال سرانه حدود هزار دلاره در ایران نه پنج هزار یا بیست هزار!!!

  • جوانان ایرانی

    این آمار غلط هست و ایران در دوره روحانی حتی از افغانستان هم در رشد اقتصادی باز موند.یعنی حتی بی ارزش ترین پول جهان رو داره.به قول رئیس جمهور از آخر اول هست

    • ناشناس

      آخه آدم رو هوا و از رو کینه توزی که نباید حرف بزنه،بالاخره یک سری پارامترها و فاکتورهای علمی وجود داره که این آمار بر اساس اونها و مورد تایید مراجع جهانی است.یک مثال خیلی ساده این که دینار کویت دارای ارزش ریالی خیل بیشتری از دلار آمریکاست،پس باید اینطور نتیجه بگیریم که اقتصاد کویت خیلی قویتر از اقتصاد آمریکاست!!!!!!

  • جوان

    همش دورغه ایران رتبه بی ارزش ترین پول دنیا رو داره.اقتصاد چی؟افغاستان هم از ما جلو زده?‍♂️

    • محمد

      این آمار ها کاملا درسته و شاید اگر بررسی های کاملا بی طرفانه ای انجام شود ، رتبه ایران حدود بیستمین کشور جهان باشد. اما مشکل اصلی کشور ما توزیع به شدت ناعادلانه ثروث و فرصتهای اقتصادی به دلیل سیاست های غلط اقتصادی و سیاسی توسط دولت و همچنین برخورداری عده اندکی از رانتهای سیاسی و اقتصادی است.

  • سامان

    یک نکته را مد نظر قرار ندادید و آن هم مقایسه بر اساس برابری قدرت خرید یا ppp است. بر اساس این شاخص حجم تولید ناخالص داخلی ایران به مرز 1500 میلیارد دلار می رسد و لذا درامد متوسط ایرانی ها افزایش می یابد. دوستانی که می گویند اینها همش دورغه و مثلا درآمد سرانه ایرانی ها پایین تر از این حرفهاست به خاطر اینه که با دلار بازار آزاد حساب می کنند که این مقایسه از اساس غلط است. باید ارزهای دو کشور بر اساس قدرت خرید حساب کرد. مثلا 10 دلار در آمریکا قدرت خرید کمتری نسبت به ایران دارد. در مجموع خود بانک جهانی و صندوق بین المللی پول gdpکشور ها رو هم بر اساس قیمت های اسمی(نامینال) و هم بر اساس برابری قدرت خرید(ppp) حساب کرده اند و در حالت دوم رتبه ایران خیلی بهبود پیدا می کند.

  • ناشناس

    مردم تو خرید پراید موندن، چند سال طول میکشه (بلکم بیشتر) که یه پراید بی کیفیت بخرن، بعد میگین رتبه ۶۸ دنیاییم!

  • تورج شهبازی

    با یک ضربو تقسیم ساده
    50 با دلار 25 تومنی، یعنی هرسال 526 میلیون یعنی هرایرانی به طور متوسط ماهانه 43 میلیون درآمد داره

    • مبین

      واقعا پس اونوقت من فرش فروش چرا درآمدم کم هست اینم جواب بده