کد مطلب: ۱۶۳۸۷۸

IMF درخواست ترامپ برای توقف پرداخت وام به ایران را رد کرد

IMF درخواست ترامپ برای توقف پرداخت وام به ایران را رد کرد

رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت، هیچ تغییری در سیاست صندوق در زمینه اعطای وام به ایران در پی فشارهای اعمال‌شده از سوی دولت آمریکا ایجاد نشده است.

کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول درباره تاثیر سخنان ترامپ بر سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول گفت: ما هیچ دلیلی برای تغییر دستور‌العمل‌های هیات مدیره نمی‌بینیم و بی‌شک همچنان به همان شیوه عمل می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، اجلاس سازمان صندوق بین‌المللی پول از 9 تا 15 اکتبر زیر سایه سنگین سیاست خارجی و داخلی دونالد ترامپ در پایتخت ابری ایالات متحده برگزار شد. خيابان آی19 در شمال غرب واشینگتن در خلال روزهای برگزاری کنفراس توسط نیروهای امنیتی به شدت محافظت می‌شود و بخشی از خیابان 19 ، که ساختمان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی رو به روی هم در آن قرار دارند، به روی عابران و خودرو ها بسته هستند ، ولی در خیابان‌های اطاف رفت‌وآمد شهروندان به طور عادی در جریان است.

برنامه اجلاس بسیار فشرده است؛ نمایندگان سیاسی و اقتصادی از سراسر دنیا در این اجلاس حضور دارند. وزرای اقتصادی و نمایندگان سیاسی کشورها در لابی مخصوص خبرنگاران حضور پیدا می‌کنند و به سوالات آنها پاسخ می‌دهند. خبرنگاران در طبقات اول و دوم آزاد هستند ولی برای رفتن به طبقات بالاتر باید با یک گارد بروند.

سمینارهای مختلفی در حاشیه اجلاس برگزار می‌شود. از جمله سمینارهایی با موضوعات روش‌های مقرراتی برای بانک‌های غیرسیستمیک ، مبارزه با فساد، تبدیل سیستم‌های مالیاتی در کشورهای در حال توسعه، معرفی راهبرد درآمد متوسط مدت، مسائل اقتصادی و مالی مربوط به تاثیر تغییرات اقلیمی، نوآوری و رشد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، چگونه فناوری می‌تواند رشد کشورهای خاورمیانه را بهبود بخشد، چالش‌های تنظیم و بانکداری مرکزی و بررسی بدهی‌های دولتی در کشورهای در حال توسعه، آسیب‌پذیری‌های در حال افزایش و راه برای انعطاف‌پذیری، از جمله موضوعات این سمینارهاست.

خبرنگاران در طبقه دوم صندوق بین‌المللی پول جایگاه خود را دارند و می‌توانند در ایام برگزاری اجلاس به طور شبانه‌روزی از در ساختمان‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی حضور داشته باشند و در حاشیه اجلاس با مقامات کشورهای مختلف گفت‌و‌گو کنند.

ظهر امروز به وقت واشنگتن، نشست خبری کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول و آگوستین کارسنس رییس کمیته صندوق بین‌المللی پول در محل برگزاری اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول برگزار شد.

آگوستین کارسنس که به زودی دوره ماموریتش به عنوان رییس کمیته صندوق بین‌المللی پول پایان می‌یابد، در آغاز این کنفرانس خبری با بیان اینکه یک توافق قوی برای بهبود و تقویت چشم‌انداز جهانی وجود دارد و جای خوشحالی است که شرایط رو به بهبوداست، گفت: فرصت‌های خوب پیش روی ماست؛ ما حالا باید از این فرصت‌ها در تغییر سیاست‌ها استفاده کنیم و این باعث رشد و توسعه کشورها می‌شود.

او در عین حال گفت: البته این به معنی آن نیست که ما به موفق شده‌ایم و یا قدرت‌های اقتصادی و مالی از بحران جهانی بیرون آمده‌اند .در بررسی‌هایی که در کمیته صندوق بین‌المللی پول صورت گرفت، متوجه شدیم که ریسک‌های بلندمدت به طور گسترده همچنان وجود دارد. حتی این ریسک‌ها در میان‌مدت باقی باقی می‌ماند، اما روند نزولی پیدا کرده است.

کارسنس با اشاره به اینکه در این دوره وضعیت ارزها بهبود پیدا کرد و اعضا صندوق بین‌المللی پول موافقت کردند که سیاست‌های پولی باید مناسب با شرایط باشد، عنوان کرد:با این حال هنوز تورم به هدف‌های تعیین شده نرسیده و شکاف تولید منفی است.

او با بیان اینکه دوره فعالیت او رو به اتمام است، گفت: در این دوره همچنین توافق شد که سیاست‌های پولی به تنهایی نمی‌تواند موجب بهبود شرایط شود. سیاست‌های پولی در جهت رشد اقتصادی و تضمین بازپرداخت بدهی‌های عمومی مورد نیاز است، اما سیاست‌هایی لازم است که باعث افزایش بهره‌وری و تقویت اقتصاد شود. اعضای صندوق دراین دوره بر روی اصلاحات ساختاری در جهت افزایش بهره‌وری و رشد اشتغال به توافق رسیدند.

رییس کمیته صندوق بین‌المللی پول همچنین گفت: ما در صندوق بین‌المللی پول از اهداف توسعه پایدار 2030 حمایت کردیم. همچنین در بازنگری امکانات صندوق برای پرداخت وام به کشورهای کم‌درآمد از جمله کمک به کشورهایی که درشرایط خاص مثل بلایای طبیعی یا درگیری‌های داخلی هستند، تاکید کردیم.

او افزود: در این کمیته همچنین از فعالیت‌های بیشتر صندوق برای کمک به دولت‌ها در جهت مبارزه با فساد و تقویت شبکه امنیت مالی جهانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

در ادامه این نشست، خبرنگاری از هند از خانم لاگارد پرسید که چرا صندوق بین المللی پول پیش‌بینی خود را از رشداقتصادی امسال به 6.7 درصد کاهش داد؟ لاگارد در پاسخ گفت: یک پیام روشن وجود دارد؛ وقتی خورشید شروع به تابش می کند،ما باید سقف را تعمیر کنیم و من فکر می‌کنم هر کشوری که عضو این صندوق است که تعداد آنها هم 189 کشور است، می خواهند با امید بیشتری به کشور خود برگردند. در نتیجه اجازه بدهید که تعمیر بخشی از این سقف که نیاز به اصلاح دارد،آغاز شود.

او افزود: این تعمیر سقف به معنای اصلاح سیاست‌های پولی و مالی و اصلاح ساختارهاست که سخت است و زمان طولانی نیاز دارد .این زمان بیشتر باعث می‌شود که چشم‌انداز اقتصاد جهانی قوی‌تر شود. بنابراین تا زمانی که خورشد می‌درخشد، ما نیاز به تعمیر این سقف داریم و این پیام روشنی است. من فکر می‌کنم این پیام به صورت 100 درصد دریافت شده است. ما همچنین به سقف بین‌المللی نگاه می کنیم تا مطمئن شویم که وضعیت ثابت شده است .

سیاست‌ها تغییر نمی کند

رئیس صندوق بین المللی پول گفت، هیچ تغییری در سیاست صندوق در زمینه اعطای وام به ایران در پی فشارهای اعمال‌شده از سوی دولت آمریکا ایجاد نشده است.

لاگارد در کنفرانسی خبری در واشنگتن در پاسخ به سوالی در مورد سیاست جدید دولت ترامپ که قویا از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی خواسته وام یا تامین مالی به ایران اختصاص ندهند، گفت: ما هیچ دلیلی نمی‌بینیم که چیزی را در دستورالعمل‌های دریافتی از هیات مدیره صندوق تغییر دهیم و به فعالیت بر اساس روال قبلی ادامه می‌دهیم.

رئیس صندوق بین‌المللی پول افزود: ما با 189 کشور عضو کار می‌کنیم و تنها زمانی از مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده حمایت می‌کنیم و وارد آن می‌شویم که کشوری درخواست کرده باشد.

منبع: خبر آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.