کد مطلب: ۳۴۶۷۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش تند کاربران توییتر به اختلال احتمالی بانک‌ها / از فراخوان توییتری تا لغو رزمایش قطع اینترنت

واکنش تند کاربران توییتر به اختلال احتمالی بانک‌ها / از فراخوان توییتری تا لغو رزمایش قطع اینترنت

خبر رزمایش قطع اینترنت مبنی بر این که تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ هفتم بهمن ماه سال جاری از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به‌مدت دو ساعت قطع خواهد بود در روز گذشته منتشر شد؛ انتشار این خبر واکنش تند و اعتراض کاربران توئیتری را در پی داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد که می‌توانیم اینترنت ایرانی-اسلامی داشته باشیم، این ضرورت جدی و اساسی برای کشور ما وجود دارد که مانند دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، ‌موضوعی و معنوی تعریف کنیم.

پس از آن دیروز برخی از رسانه‌ها این خبر را منتشر کردند که یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداختی اینترنتی طی نامه‌ای اعلام کرده تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ هفتم بهمن ماه سال جاری از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به‌مدت دو ساعت قطع خواهد بود و پس از پایان رزمایش تمامی سرویس‌ها به حالت عادی خود باز خواهند گشت.

همچنین در این نامه مطرح شده که به‌زودی « رزمایش قطع اینترنت » به‌صورت مکرر در کشور برگزار خواهد شد و در نهایت تمامی پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند از سرویس پرداخت خارج خواهند شد.

پس از انتشار این خبر در اواخر روز دوم بهمن، حدود ساعت 24، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتر خود نسبت به این خبر واکنش نشان داد و نوشت: « تصور کنید یک روز صبح متوجه شید که تمام سامانه‌های بانکی بانک شما تا اطلاع بعدی از دسترس خارج شده است، چه حس و عکس العملی خواهید داشت؟ چه کسانی را مسئول می‌دانید؟ »

وزیر ارتباطات در این توییت خود از مخاطبان خواست تا نظر خود را در زیر پست بیان کنند.

قالب نظرات مردم نسبت به این اقدام و در واکنش به توییت وزیر ارتباطات اعتراضی بوده و این نوع از رزمایش را به شرط قطعی اینترنت را غیرمنطقی دانستند. اکثر کاربران نوشتند که برای این رزمایش قطعا راه دیگری غیر از قطعی اینترنت وجود دارد. این کاربران معتقدند قطعی اینترنت همه‌ی ماجرا نیست بلکه سیاست دیگری پشت این تصمیم وجود دارد.

یکی از کاربران مطالبه‌گری را حق مردم و پاسخ‌گویی را وظیفه مسئولان دانست و نوشت: « میشه بگین نقش شما در تمامی مشکلات پیش آمده چیه؟ شما حق ندارین در نقش مطالبه‌گر ظاهر بشین چون این حق مردمه. شما بابت تمامی مشکلات باید پاسخگو باشین، اگر هم اختیارات کافی رو برای حل مسائل ندارین به مردم بگین و بعدش از سمت خودتون استعفا بدین. »

یکی دیگر از کاربران نوشت: « رزمایش اینترنتی در تمام کشورهای پیشرفته از جمله کشورهای عضو ناتو برگزار میشه، به لحاظ فنی و غیرفنی ممکنه اینترنت قطع بشه، حتی ممکنه اینترنت یک بانک قطع بشه، اما سرویس‌ها و خدمات نباید قطع شود. »

برخی دیگر از کاربران نیز با با لحن طنزآمیز به شرایط پس از قطعی اینترنت سرویس‌های مبتنی بر کارت اشاره کردند.

احمد یکی از کاربران، در کامنت خود نوشت: « خيلي شيك و مجلسي تا چند روز ديگه پول‎‌‎ها را از بانك خارج مي‌كنيم و توي بالش مي‌گذاريم و نگران چيزي هم نمي‌شيم.»

کاربر دیگری نوشت: « والا اگه اقساط وام‌هامون اطلاعاتش به باد بره خوشحال هم می‌شیم.»

هنوز یک ساعت از توییت سوالی و درخواست پاسخ وزیر ارتباطات نگذشته بود که آذری جهرمی بلافاصله در توییت بعدی خود از مشارکت مردم در پاسخ به سوالش تشکر کرد و نوشت: « سپاس، همین دلایل که در همین مدت کوتاه در قالب نظر مردم طرح کردید؛ زیرساخت بانکداری الکترونیکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود، باید در برابر تهدیدات از جمله تحریم، مقاوم باشد. تست امروز پدافند غیرعامل بر روی شرکت سداد، برای سنجش تاب‌آوری آن بوده و ارتباطی با اینترنت کشور ندارد.»

پس از این توییت دوباره حجم زیادی از اعتراضات مردم در فضای توییتری و کامنت توییت وزیر ارتباطات پر شد.

سروش کاربر توییتری در این باره نوشت: « توضیح بدید چطوری سیستم بانکداری کشور به «تحریم» حساسه! نرم‌افزار که نرم‌افزاره، یا خریدیم یا نوشتیم، پروتکل هم که اپن سورسه، سخت‌افزار که فیزیکیه، شبکه هم که ایزوله است. این حرف مثل اینه که بگیم تحریم باعث میشه صبح خودروی مردم استارت نخوره یهو!!»

پدرام دیگر کاربر توییتر نوشت: « جناب مهندس جهرمی ، در برابر تحریم بیگانگان میشه مقاومت کرد ولی خودتحریمی‌ها جز نابودی و ناامیدی نتیجه‌ی دیگه‌ای نداره.»

فرشاد این اقدام را فرصت دانست و از آن دفاع کرد: « همونطور که همیشه می‌گیم فضای مجازی یک فرصته و باید به نقاط قوت و مثبتش توجه کرد رزمایش قطع اینترنت رو هم باید با همون دید بررسی کرد قطعا هر ملتی داشتن استقلال آرزوشه مخصوصا برای جلوگیری از تهدیدات و تحریم ها. قطعا هدف هیچکس کره شمالی شدن نیست.و نمیزاریم که بشه.»

اما پس از واکنش‌ها و پاسخ‌های تند کاربران توییتر نسبت به توییت دوم، آذری جهرمی در سومین توییت خود درباره رزمایش قطع اینترنت ، گفت: « عبارت رزمایش قطع اینترنت یکی از فجیع‌ترین عباراتی بود که برای ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساختهای حیاتی کشور، بکار برده شد. اینگونه ناشی‌گری می‌کنیم و بعد فضای مجازی را مقصر می‌دانیم. باید بپذیریم در شناخت رسانه ضعف داریم.»

درنهایت امروز آذری جهرمی در توییتی نوشت: « امروز در حاشیه دولت، همه از رزمایش! پرسیدند، دیشب، گزارش کردم که برای چک تاب‌آوری زیرساخت بانکی در برابر تحریم روش‌های ذیگری جز قطع اینترنت «شرکت سداد» هم وجود داشت. گزارشی دریافت کردم که این برنامه «لغو» شده است. ضمنا سداد صلاحیت الزام شرکت‌ها به انتقال سرورها به داخل کشور را ندارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.