کد مطلب: ۳۴۱۶۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین واکنش‌ها به طرح حذف صفر از پول ملی

اولین واکنش‌ها به طرح حذف صفر از پول ملی

روز گذشته لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت شد. این اتفاق واکنش بعضا منفی و نقادانه کاربران توئیتری را در پی داشته است.

حذف صفر از پول ملی کشورها اولین بار پس از جنگ جهانی دوم رخ داد و از دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به بعد بارها استفاده شد. در این بین تجربه کشورهای مختلفی در حذف صفر از پول ملی از جمله ترکیه موفقیت‌آمیز بود و در مقابل، تجربه کشورهای ونزوئلا و زیمبابوه موجبات بحران‌های اقتصادی و رشد تورم را شدت بخشید.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را به مجلس تقدیم کرد. پس از گذشت بیش از یک دهه از بحث حذف صفر از پول ملی این اقدام رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت و واکنش کاربران توئیتری زیادی از جمله تحلیلگران اقتصادی و روزنامه‌نگاران را در پی داشت. تجارت‌نیوز به بررسی تعدادی از این توئیت‌ها پرداخته است.

حمیدرضا صالحی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در توئیتر خود خطاب به بانک مرکزی گفت آدرس غلط ندهید و نوشت: «تا جهت فلش اقتصاد کشور به تدریج از اقتصاد دستوری و دولتی به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی تغییر نکند، برداشتن چهار صفر از پول رایج کشور توسط بانک مرکزی اشتباه پشت اشتباه است. اقتصاد ملی بیمار است و نیاز به اصلاحات در زیرساخت‌های اقتصاد کلان است. بانک مرکزی آدرس غلط ندهد».

اما امیر لعلی تحلیلگر اقتصادی این اقدام بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرده ولی نه برای وضعیت کنونی اقتصاد کشور و نوشته است: «حذف صفرهای اسکناس کار خوبی است به شرط آن که اول از همه روی ذهنیت اقتصادی مردم و انتظارها کار شود که این در وضعیت امروز اقتصاد، سال‌ها زمان می‌برد و سیاست‌های پولی و مالی مستحکمی را می‌طلبد».

سیاوش رضایی روزنامه‌نگار در توئیتر خود از هزینه‌های این کار گفته است: «یکی از هزینه‌های حذف صفر از پول ملی، جمع‌آوری و چاپ سکه و اسکناس جدید است. به ازای هر نفر 114 قطعه اسکناس هست که رای کل کشور 9.3 میلیارد قطعه می‌شود که با هزینه 100 تومانی چاپ هر قطعه، هزینه کل 930میلیارد تومان می‌شود البته این مقدار بدون محاسبه ضرب سکه است».

سعید مسگری تحلیلگر اقتصادی نیز تیم اقتصادی دولت را اینطور هدف قرار داده که توان خود را خرج اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کنید و در این خصوص در توئیتر خود نوشت: «حذف صفر از پول ملی اقدامی است که نه الزامات موفقیت آن وجود دارد و نه اولویتی دارد و نه اثر خاصی بر شرایط اقتصاد کلان دارد. بهتر است توان تیم اقتصادی دولت متمرکز بر اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی و اصلاح نظام بانکی گردد و نه اقدامات پرهزینه و کم فایده. اقتصاد ایران تشنه اصلاحات ساختاری است».

فرشته رفیعی روزنامه‌نگار نیز نوشت: «دولت تدبیر و امید با این اقدام، عملا مشکل تورم سال آینده را حل می‌کند. قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی که از 400 هزار ریال به 750 هزار ریال رسیده است (طبق واحد پولی فعلی)، تبدیل می‌شود به 75 تومان (واحد پولی جدید). حتی جا برای افزایش قیمت جدید نیز باز می‌شود».

محمد از کاربران توئیتری نیز نوشت: «شما اصلا چهار تا صفر بذار جلو، ببر عقب، ممیز بزن، تورم و رکود و بیکاری حل میشه».

سپهر از دیگر کاربران نیز در توئیتر خود این اقدام بانک مرکزی را منجر به تورم فزاینده و فروپاشی اقتصادی می‌داند: « این طرحی که دولت و بانک مرکزی با هدف اصلاح اقتصادی(بهتره بگیم سرکوب اقتصادی) دنبال می‌کند در نهایت به تورم فزانده و فروپاشی اقتصادی منجر خواهد شد. تغییر واحد پولی بدون خشکاندن ریشه تورم‌زا فقط تاثیر روانی کوتاه مدت دارد. تئوریسین: نوبخت و واعظی. مجری: همتی، دولت و مجلس.».

توحید نیز مانند سپهر به حذف ریشه‌های تورم اشاره کرد و در توئیتر خود نوشت: «از استاد یکی از دانشگاه‌های ترکیه درمورد حذف صفر از پول ملی پرسیدم، گفت: این کار زمانی موثر است که ابتدا تورم‌زدایی از اقتصاد صورت بگیرد همانطور که ترکیه کرد. وگرنه تاثیر ناپایدار خواهد داشت و دوباره صفرها برمی‌گردند».

یکی دیگر از کاربران توئیتری به لحن طنزآمیز از شرایط پس از حذف صفر اشاره کرده و نوشته :«- ای بابا چرا انقدر گرون؟ + ما اینو با پول قدیم خریدیم. مکالمه رایج پس از حذف 4 صفر از پول ملی».

جعفر در توئیتر خود از اقدام کره‌شمالی در حذف صفر از پول ملی گفت:«در سال 2009، کره شمالی 2 صفر از واحد پول خود کم کرد و یک ون پول (won) جدید معادل صد ون سابق بود. جالب و البته ترسناک این بودکه هر شهروند تنها مبلغ محدودی از پول سابق را می‌توانست با پول جدید عوض کند؛ معادل 690 دلار! فقط هم 24 ساعت برای تعویض پول فرصت بود».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.