کد مطلب: ۵۷۰۹۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از وزیر راه و شهرسازی دولت / چرا رستم قاسمی به وزارت نفت نرفت؟

رونمایی از وزیر راه و شهرسازی دولت / چرا رستم قاسمی به وزارت نفت نرفت؟

در میان لیست ارسالی وزرای دولت رئیسی، نام رستم قاسمی به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی آمده است. آن هم در حالی که انتظار می‌رفت رستم قاسمی وزیر نفت شود. اما چرا نشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، تمامی گمانه‌ها حاکی از این بود که رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد در دولت رئیسی هم مجددا به وزارت نفت می‌رود. اما حالا پیشنهاد دولت این است که جواد اوجی وزیر نفت شود و رستم قاسمی وزیر راه.

البته رستم قاسمی در گفتگو با ایسنا گفته بود به دلیل مسئولیتی که سابقا در قرارگاه خاتم داشتم با حوزه مسکن و حمل و نقل آشنایی دارم. او گفته زمانی که در قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) مسئولیت داشتم بسیاری از راه‌های کشور، راه آهن، بنادر و برخی فرودگاه‌ها را احداث کردیم. تمام بنادر کشور را ما ساختیم و در حوزه مسکن نیز اقدامات زیادی انجام دادیم.

رستم قاسمی کیست؟

اما رستم قاسمی کیست و پیش از این چه سمت‌هایی داشته است؟

رستم قاسمی، پیش از اینکه یک چهره سیاسی باشد یک چهره نظامی است. مدیری ۵۷ ساله که بیشتر با سال‌ها سابقه در قرارگاه خاتم شناخته می‌شود.

او فعالیت در قرارگاه خاتم را بعد از اتمام جنگ ایران و عراق آغاز کرد و مدتی معاون مهندسی قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء بود و بعد به‌عنوان معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران منصوب شد.

رستم قاسمی در سال ۸۶ به‌عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا معرفی شد. کمی بعد وارد حوزه نفت شد و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت شد. رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و رئیس هیئت مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس (ایزوایکو) از دیگر سوابق کاری اوست.

او در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد از سال ۹۰ تا ۹۲ برای مدت دو سال وزیر نفت بود. ماجرای گم شدن دکل نفتی که در سال ۱۳۹۱ رخ داد مربوط به زمان وزارت رستم قاسمی در وزارت نفت است.

رستم قاسمی در همان ماه‌های ابتدایی دولت اول حسن روحانی در ابتدا از سوی حسین دهقان، وزیر وقت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، به عنوان مشاور وزیر انتخاب شد و اندکی بعد نیز سمت مشاور معاون اول رئیس جمهور یعنی اسحاق جهانگیری را دریافت کرد.

او در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم یکی از کاندیداهایی بود که پیش از اعلام صلاحیت کاندیداها از انتخابات کناره گرفت.

چرا رستم قاسمی به وزارت نفت نرفت؟

پیش از این نام رستم قاسمی در کنار مسعود میرکاظمی، فرهاد رهبر، حجت عبدالملکی جزو افرادی بود که در جال چینش تیم اقتصادی دولت رئیسی هستند.
از همان زمان قرار بود مسعود میرکاظمی به سازمان برنامه برود و رستم قاسمی وزیر نفت شود. اما در پی تغییرات ناگهانی که در کابینه رخ داد، پست رستم قاسمی هم تغییر کرد و او ناگهان قرار شد به وزارت راه برود.

تاخیر در ارسال لیست کابینه به مجلس از اوایل هفته این گمانه را ایجاد کرده بود که احتمالا میان ابراهیم رئیسی و مخبر اختلافاتی برای چینش گزینه‌های اصلی و اقتصادی وجود دارد.

به نظر می‌رسید که رستم قاسمی گزینه ابراهیم رئیسی است و حالا کنار گذاشتن او از این سمت، به این معناست که احتمالا تغییرات مدنظر مخبر شامل حال رستم قاسمی هم شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هنوز دکل نفتی پیدا نشده!!!؟؟؟؟

    • ناشناس

      در وزارت مسکن و شهرسازی با انتخاب آقای رستم قاسمی باید منتظر یک بابک زنجانی بسیار پیچیده تر باشیم و قطعا و قطعا باید منتظر چندین و چندین ماجرای دیگر شبیه گم شدن دکل نفتی در دوران وزرات نفت ایشان در وزارت مهم مسکن و شهرسازی باشیم که این اتفاق ، بسیار وسیع تر از گم شدن دکل از پیش ایشون خواهد بود

    • ناشناس

      دکل نفتی هیییییچ ارتباطی به مهندس قاسمی نداشت لطفا بدون مطالعه نظر ندین

  • ناشناس

    در این کشور چند مهره وجود داره که مرتب جابجا میشن که البته نخبه نامیده میشن وهدف اونها هم فقط و فقط خدمت به خلق خداست که اکثر انها دکتر هستند. مدرک ترامپ لیسانس بود و اوباما فوق لیسانس حقوق داشت ولی دولت مردان ما از نظر مدرک استاد هستند اما در سواد!

  • ندا نجفی

    هر کی شد فقط این مسکن مهر رو تمام کن

  • ایمان

    دوستان چقدر شما ساده لوح هستید . اگر رستم قاسمی فرد بی خاصیت و بدرنخوری بود که اسرایلی ها نقشه ترورش رو نمیکشیدن . اگر فرد بدی بود که مجله فارین پالییسی اسمشو جز ۵۰۰ جوان قدرتمند جهان نمیزاشت . این ها چیزهایی هستند که رسانه های تخریب گر داخلی نمیگن و فقط دنبال تخریب چهره ها هستند برای منافع سیاسی

  • عبداله

    ای کاش در پست های سیاسی هم مانند پزشکی چیزی به نام تخصص وجود داشت .

  • ناشناس

    در وزارت مسکن و شهرسازی با انتخاب آقای رستم قاسمی باید منتظر یک بابک زنجانی بسیار پیچیده تر باشیم

  • ناشناس

    بهترین گزینه برای وزارت راه و ترابری هستن

  • آرمین

    دلیل این که وزیر نفت نشد ایشون تحریم بودن و اگر در وزارت نفت قرار میگرفتن خود ایشون اگر تحریمهای هسته ای هم رفع میشد چون تحریم آمریکا و سازمان ملل هستن وزارت نفت رو زیر سوال میبردن و همچنین یک سدی برای فروش نفت بود
    برای همین در وزارت مسکن و شهرسازی گذاشتن که در آینده نزدیک تبدیل به دو وزارت خانه مسکن و راه و ترابری میشه احتمالا ایشون وزیر مسکن میشن
    چون در صورت تحریم بودن ایشون در وزارت مسکن زیاد خللی در روابط بین الملل پیش نمیومد چون وزارت مسکن تاثیر گذار در امور خارجه نیست

  • ناشناس

    سلام تبریک به مهندس قاسمی. لطفا مسکن مه شهرجدید هشتگرد فاز۷ پروزه بروزسازان دورمان بلوک ۱۲ دستورپیگیری بفرمایید. نه آسانسور برق آب گاز درب پنجره محوطه سازی انجام نشده ۳۵ میلیون هم ریختیم هنوز تحویل ندادند

  • ناشناس

    اینبار منتظر حماسه ای دیگر باشید در دولت احمدی نژاد اقای رستم قاسمی وزیر نفت شد دکل نفتی ی شبه غیب شد حالا در دولت سیزدهم وزبر مسکن و شهر سازی شده انتظار داریم برج میلاد غیب شه

    • ناشناس

      عملکرد مهندس قاسمی و خدماتشون ارزنده شون کاملا مشخص هست