کد مطلب: ۱۴۹۴۳۲

اقتصاددانان آمریکایی:

رشد اقتصادی آمریکا پویا نیست

رشد اقتصادی آمریکا پویا نیست

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، بیش از یک میلیون شغل در آمریکا ایجاد شده است. اما اقتصاددانان افزایش نرخ اشتغال در این کشور را دستاورد سیاست‌های دونالد ترامپ نمی‌دانند و معتقدند، روند رشد اقتصادی این کشور در هفت ماه گذشته، مشابه سال‌های پیش از ریاست‌جمهوری ترامپ است.

الهام میرمحمدی: بر اساس گزارش‌های منتشرشده در ماه جولای، 209 هزار شغل در آمریکا ایجاد شده است. نرخ بیکاری نیز به 4.3 درصد رسیده که پایین‌ترین میزان در 16 سال گذشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند، آمریکا در وضعیت اشتغال کامل است و این بدان معناست که نرخ بیکاری در سال‌های آتی به میزان قابل توجهی کاهش نخواهد یافت.

بازار کار در آمریکا همچنان یکی از نقاط قوت آمریکا است. به گونه‌ای که این کشور برای 82 ماه متوالی، روند رشد و افزایش شغل را تجربه می‌کند.

دونالد ترامپ نیز روز گذشته، در توئیتر خود افزایش نرخ اشتغال در آمریکا را مثبت ارزیابی کرد و گفت، دستاوردهای شغلی تازه‌ای آغاز شده است. او مدعی است که سیاست‌ها و قوانین دولت او منجر به رشد بازار کار و در نهایت افزایش میزان شغل در این کشور شده است.

اما نباید از نظر دور داشت، که روند رشد نرخ اشتغال پس از ریاست‌جمهوری ترامپ، تقریبا مشابه روند سال گذشته است و به نظر نمی‌رسد که افزایش نرخ اشتغال در 7 ماه گذشته، چندان تحت تاثیر سیاست‌های او بوده باشد.

یک اقتصاددان ارشد در شرکت خدمات مالی جی‌پی مورگن معتقد است، گزارش ماه جولای تنها یک نمونه دیگر از روند ثابت رشد اقتصاد این کشور است و نه یک رشد پویا.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، متوسط افزایش شغل در 7 ماه نخست سال جاری، 184 هزار شغل بوده که در مقایسه با 196 هزار شغلی که در مدت زمان مشابه در سال گذشته ایجاد شده، حتی روندی آهسته‌تر داشته است.

از سوی دیگر رشد دستمزد در این مدت زمان روندی آهسته را تجربه کرده است. در مقایسه با سال گذشته، در ماه جولای نرخ دستمزد تقریبا 2.5 درصد افزایش یافته است. در واقع، رشد دستمزد تقریبا برابر با میزان این نرخ در سال گذشته است.

فدرال رزرو در نظر دارد تا نرخ دستمزد را تا 3.5 درصد افزایش دهد. اما مشخص نیست افزایش دستمزدها تا این سطح چه زمانی تحقق خواهد یافت.

علی‌رغم اینکه بهبود قابل ملاحظه‌ای در بازار کار آمریکا صورت گرفته است، اما خبری از تحولاتی که در بخش صنعت آمریکا، که دونالد ترامپ وعده‌های فراوانی درباره‌اش داده بود، نیست. او هنوز موفق نشده است، مشاغل در بخش تولیدات آمریکایی را به صاحبانشان بازگرداند. در حال حاضر آمریکا در این بخش با رکود مواجه است.

همچنین در بخش معدن و تولید زغال‌سنگ نیز در 7 ماه اول سال، تنها 100 شغل در آمریکا ایجاد شده است.

بر اساس گزارش‌ها، بیشتر افزایش شغل‌ها در بخش مراقبت‌های بهداشتی و رستوران‌ها بوده است. در ماه جولای 39 هزار نفر در مراکز مراقبت‌های بهداشتی و 53 هزار نفر در رستوران‌ها استخدام شده‌اند.

دونالد ترامپ وعده داده بود، اقتصاد آمریکا را، که به تعبیر او در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما روندی آهسته داشته، رونق ببخشد.

در حال حاضر نشانه‌هایی از روند روبه‌رشد اقتصاد در این کشور دیده نمی‌شود. این بدان معنا نیست که رونق اقتصادی چشمگیری در آمریکا اتفاق نمی‌افتد.

به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و پروژه‌های بزرگ زیربنایی، می‌تواند به رشد درآمد و دستاوردهای شغلی بیشتری منجر شود. اما آنچه در حال حاضر از رشد اقتصادی گزارش می‌شود، تقریبا مشابه رشد اقتصادی در سال‌های پیش از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است.

منابع: Business Insider، CNNMoney

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.