کد مطلب: ۵۹۷۰۲۳

رشد نرخ سود بین بانکی در آبان چقدر شد؟

رشد نرخ سود بین بانکی در آبان چقدر شد؟

نرخ سود در بازار بین بانکی رکوردزنی ۸ ماهه خود را تداوم بخشیده و به بالاترین سطح خود در این مدت رسید. بررسی ها نشان از روند صعودی سایر نرخ سودها در بازارهای مالی بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی هفتگی نرخ‌های سود در بازارهای مالی نشان از تداوم وضعیت سکوت در یک بازار و روند صعودی نرخ های سود در سایر بازارهای مالی داشته است.

بازار اولیه حراج اوراق بدهی همچنان ساکت

تا کنون از برگزاری بازار حراج اوراق بدهی در کشور تنها ۱۸ هفته سپری شده است. داد و ستد در این بازار یکی از مسیر های درآمدزایی دولت بوده که با توجه به عدم چاپ پول در این بازار می توان مسیری مهم و غیر تورمی برای تامین کسری بودجه دانست.

قرار بود در هفته قبل این بازار پس از یک ماه سکوت دوباره برگزار شود که با توجه به مخالفت فعالان بازار سرمایه به زمانی دیگر موکول شد. دیروز در این زمینه بانک مرکزی اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد: مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی که متوقف شده بود روز سه شنبه مورخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ [پس‌فردا]اجرا می‌شود. در نهایت آمار و ارقام در این بازار در آستانه حراج نوزدهم نشان می دهد در این مدت تنها ۴۳ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان اوراق دولت فروخته شده که در آخرین هفته نرخ سودی معادل با ۲۱٫۸ درصد داشته است. این در حالی است که درسال گذشته بیش از دوبرابر مقدار فعلی اوراق به فروش رسیده بود.

نرخ سود وام مسکن رکورد یک ماهه زد

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که با خرید آن می توان بدون ایستادن در صف از بانک مسکن وام دریافت کرد. هر کدام از این اوراق ۵۰۰ هزار تومان اعتبار دارد. از آنجا که سقف خرید وام مسکن برای مجردین ۱۴۰ میلیون تومان و برای متاهلین ۲۴۰ میلیون تومان است بنابراین مجردین نهایتا باید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق تهیه کنند.

رفتار نرخ سود در بازار مسکن نمایان کننده هزینه این وام برای متقاضیان است. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه ۱۲ آبان ماه نرخ سود وام مسکن برابر با ۲۱٫۵۵ درصد بود در پایان هفته اخیر به سطح ۲۲ درصد رسیده و رکورد یک ماهه خود را شکست. به عبارت دیگر در این هفته هزینه وام برای خرید مسکن برای متقاضیان مجرد و متاهل روندی صعودی پیدا کرده و به بالاترین میزان خود در یک ماه اخیر دست پیدا کرده است.

نرخ سود بازار باز افزایش یافت

به طور کلی بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانکها و مدیریت نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می پردازد.

این نهاد از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را نیز تنظیم می‌کند.

درهمین خصوص نرخ سود معاملات در بازار باز در هفته گذشته با ۰٫۳ واحد درصد افزایش به ۱۹٫۷ درصد رسید. این میزان بالاترین حد نرخ سود بین بانکی در پاییز سال جاری بوده است.

تداوم رکوردزنی ها در بازار بین بانکی

بازار دیگری که در آن بانک مرکزی به دادو ستد بابانکهای دارای کسری می پردازد بازار شبانه یا بازار بین بانکی است.

در این بازار وام ها با سررسیدی کوتاه مدت و نرخ سودی مشخص داد وستد می شود. دالان این نرخ بین ۱۴ درصد و ۲۲ درصد حرکت می کند کف و سقف این نرخ در اختیار بانک مرکزی است. در همین رابطه اعتبارات قاعده مند هر هفته با نرخی معادل با ۲۲ درصد بسط داده می شود.

در هفته سوم آبان ۱۴۰۰نرخ سود بین بانکی به بالاترین میزان خود در سال ۱۴۰۰ رسیده و رکوردزنی خود را در هفته های اخیر تداوم بخشید. این نرخ در هفته اخیر برابر با ۲۰٫۷ درصد ثبت شده است.

photo_2021-11-13_14-55-27

منبع: اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.