کد مطلب: ۳۷۲۲۶۶

رشد ۳.۵ برابری نقدینگی در دوره حسن روحانی/ تاکنون دولتی نتوانسته اهرم کنترل موتور نقدینگی را پیدا کند

رشد 3.5 برابری نقدینگی در دوره حسن روحانی/ تاکنون دولتی نتوانسته اهرم کنترل موتور نقدینگی را پیدا کند

پویا ناظران با اشاره به حجم نقدینگی کشور که معادل 1765 هزار میلیارد تومان است، به بررسی سرعت رشد نقدینگی طی 40 سال اخیر پرداخته و معتقد است: در دوره مذکور هیچ دولتی نتوانسته اهرم کنترل موتور نقدینگی را پیدا کند تا بتواند سرعتش را تغییر دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پویا ناظران، اقتصاددان در جدیدترین تحلیل خود از اقتصاد ایران، به موضوع رشد نقدینگی پرداخته است.

وی در خصوص میزان نقدینگی کشور چنین عنوان کرده است که طی 40 سال اخیر نقدینگی از 215 میلیارد تومان به هزار و 765 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی سپس به بررسی رشد نقدینگی در دولت‌های مختلف پرداخته و نوشته است: نقدینگی از ابتدای دولت یازدهم بیش از سه برابر شده؛ حتی از ابتدای دولت دوازدهم تا به حال هم بیشتر افزایش یافته است.

ناظران این سوال را مطرح می‌کند که آیا سرعت نقدینگی هم تغییر کرده است؟ یعنی آیا درصد افزایش نقدینگی هم در این دوره بیش از دوره‌های قبل بوده است؟

وی در پاسخ به این سوال نوشت: شیب افزایش نقدینگی در دوره‌های مختلف تقریبا یکسان است. یعنی سرعت رشد نقدینگی در طول دوره همه روسای جمهور و همه روسای بانک مرکزی، کم و بیش یکسان بوده است.

بر اساس این تحلیل، نقدینگی در دولت پنجم و ششم، با هفت درصد بیشترین رشد را داشته است.

نقدینگی در دولت‌های هفتم و هشتم همان اندازه رشد داشته که در دولت‌های نهم و دهم رشد کرده است. یعنی نقدینگی در دولت‌های هفتم و هشتم 6.5 برابر بوده است، این درصد برای دولت‌های نهم و دهم نیز صادق است.

ناظران در ادامه با اشاره به این که بانک مرکزی از آذر ماه سال گذشته هیچ آماری منتشر نکرده نوشت: نقدینگی در دوره حسن روحانی تا آذر ماه سال گذشته، 3.5 برابر شده است.

وی در پایان به این نکته تاکید کرد که رشد نقدینگی در دوره 40 سال اخیر نشان می‌دهد در دوره مذکور هیچ دولتی نتوانسته است اهرم کنترل موتور نقدینگی را پیدا کند تا بتواند سرعتش را تغییر دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علي

    سو مديريت ها اختلاس هاي هزار ميلياردي و كسري بودجه ها باعث رشد نقدينگي است چون نميتونند انها را كنترل كنند نقدينگي هم نميتوانند كنترل كنند