کد مطلب: ۲۹۸۲۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هنرنمایی پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه/شایعه‌ای که بورس را شارژ کرد

هنرنمایی پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه/شایعه‌ای که بورس را شارژ کرد

امروز بورس تهران شاهد افزایش 2605 واحدی شاخص کل شد. دلیل این رشد چیست و چرا نمادهای پتروشیمی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 18شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 8434 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 2605 واحد در رقم 142234جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4313 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 27 واحد در رقم 1642 جای گرفت.

درمعاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های «شبندر، فارس، پارس، پارسان، وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فخوز، همراه، خاهن، پترول، رانفور» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

علی رغم اینکه در هفته‌های پایانی شهریورماه به دلیل تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاری‌ها ارزش برخی نمادها به دلیل عرضه سهام در بازار کاهش پیدا می‌کند و این موضوع کاهش شاخص کل بورس را نیز به همراه دارد، امروز هم مانند روز گذشته شاهد رشد شاخص کل بورس و رسیدن به رقم 142 هزار واحدی بودیم؛ به‌طوری که حتی امروز شاخص بورس توانست سقف قبلی خود را بشکند و به گفته کارشناسان بازار سرمایه، شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز به سقف قبلی خود رسید و در این نقاط دوباره کمی سرعت را کم کرده است و بازار به خبرهای قوی‌تری برای گذر محکم از این منطقه نیاز دارد.

روند جریان معاملات امروز بازار سرمایه به این صورت بود که در نیمه اول بازار، معاملات مثبت وبملت به دلیل تسریع ارز بانک ملت به نرخ دلار آزاد و معاملات مثبت نمادهای پالایشی به دلیل معامله فرآورده‌های پالایشی با سقف نوسان قیمت باز در بورس کالا شاخص کل با شیب ملایمی روند صعودی داشته باشد. اما در نیمه دوم جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس به یکباره با شیب تندی روند صعودی به خود گرفت و به کانال 142 هزار واحد رسید که در رشد 2605 واحدی شاخص کل پتروشیمی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که خبری در تالار بورس مبنی بر آزادسازی نرخ فروش محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا منتشر شد که این خبر تشکیل صف خرید برای نمادهای پتروشیمی در بورس اوراق بهادار تهران را رقم زد.

چند روز پیش قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، براساس قیمت‌های جهانی و دلار ۴۲۰۰ تومانی برای مبادله در بورس کالا اعلام شد و طبق بند دو ابلاغیه دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، نرخ محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالا معادل قیمت جهانی و به طور همزمان با حداکثر سقف رقابت پنج درصد در بورس کالا قابل معامله خواهد بود.

رشد 207 درصدی نرخ وکیوم باتوم

همچنین برخی تحلیلگران بازار سرمایه معتقد هستند که با وجود انجام معاملات محصولات پالایشگاهی با سقف نوسان قیمت باز در بورس کالا، سهامداران با احتیاط در بازار سهام رفتار می‌کنند، اما این روزها سهام نمادهای شپنا، شتران و شبریز در تالار بورس با رشد بسیار خوب قیمتی مواجه شده‌اند که عامل رشد ارزش سهام پالایشی‌ها در بورس قیمت وکیوم باتوم در بورس کالا است. درحالی امروز شرکت شپنا 10 هزار تن وکیوم باتوم عرضه کرد که در اطلاعیه عرضه مقدار آن دو هزار تن بوده است. این عرضه با قیمت میانگین وزنی 3903 تومان معامله شد که نسبت به قیمت پایه رشد207 درصدی و نسبت به قیمت پایانی جلسه قبل رشد چهار درصدی را نشان می‌دهد.

به طور حتم شفاف‌سازی نحوه قیمت‌گذاری محصولات پالایشگاهی در بورس کالا می‌تواند تاثیر به‌سزایی در ادامه روند رشد قیمتی محصولات پالایشگاهی و به دنبال آن نمادهای پالایشی در بازار سهام داشته باشد که اطلاعیه بورس انرژی به این موضوع تحکم بخشید. بورس انرژی در شفاف سازی خود نوشته است که کلیه معاملات فرآورده‌های نقتی در این بورس از 18 شهریورماه با سقف باز رقابتی انجام می‌شود.

همچنین درجریان معاملات امروز بازار سرمایه ميانگين نرخ معامله مفتول در بورس کالا حدود ٤٦١٠٠ تومان بود که این افزایش قیمت مفتول در بورس کالا باعث معاملات مثبت نماد فملی در بازار سرمایه شد.

شایعه تغییر نرخ‌گذاری شیمیایی‌ها در بورس کالا

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل رشد 2605 واحدی شاخص کل بورس در دومین روز معاملات هفته جاری، گفت: در جریان معاملات امروز بازار سرمایه پتروشیمی‌ها رونق گرفتند که دلیل این موضوع زمزمه احتمال تغییر قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود؛ به طوری که احتمال دارد دامنه رقابت قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا باز شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در جریان امروز معاملات بازار سرمایه شایعه تغییر نرخ‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا سهام پترویی‌ها، فولادی‌ها، معدنی‌ها را در تحت تاثیر قرار داد.

مویدی افزود: پیش‌بینی که برای پربازده‌ترین سهام بورس در تابستان امسال کرده بودم تا به این لحظه درست بوده است. معتقدم تابستان بورس متعلق به گروه‌های مثلث ساختمانی شامل انبوه‌سازی، سیمان و کاشی سرامیک و همچنین گروه‌های مستعد غذایی، دارویی، لاستیک، لیزینگ، کانی غیرفلزی و تک نمادهای بازار (مانند محصولات فلزی و وسایل ارتباطی) است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.