خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۹۱۳۸

احتمال سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران / چرا روابط آژانس و ایران خوب نیست؟

احتمال سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران / چرا روابط آژانس و ایران خوب نیست؟

یک رسانه آمریکایی مدعی شد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالا پیش از نشست آتی شورای حکام، به تهران سفر می‌کند. در این میان به نظر می‌رسد، این روزها روابط ایران و آژانس چندان خوب نیست؛ اما چرا؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، لارنس نورمن، خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌ استریت ژرونال جمعه شب در پیامی توئیتری مدعی سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران شد.

خبرنگار وال استریت ژورنال در اروپا، در حساب کاربری رسمی خود نوشت: «از منابع آگاه شنیده‌ام که صحبت‌هایی از سفر احتمالاً قریب‌الوقوع رافائل ماریانو گروسی [مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] به تهران دوباره مطرح شده است.»

وی افزود:‌«به نظر می‌رسد که ایران اکنون یک دعوت‌نامه [برای گروسی] فرستاده است. اما احتمالاً شرط و شروطی [به دعوت‌نامه] پیوست شده است. گفتگوهای جدی در جریان است.»

این خبرنگار آمریکایی پیش از این مدعی شده بود که ایران درخواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفر به تهران را رد کرده است.

با این حال، منابع ایرانی به نقل از سازمان انرژی اتمی گزارش دادند که ایران هنوز موضع منفی یا مثبتی در خصوص درخواست مدیرکل آژانس اتخاذ نکرده و رد شدن این درخواست صحت ندارد ( تسنیم ).

چرا روابط آژانس و ایران خوب نیست؟

در این میان، گزارش ۷ سپتامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره می‌کند که «عدم پاسخگویی ایران به درخواست‌های آژانس برای دسترسی به تجهیزات نظارتی خود، توانایی فنی آژانس را برای تداوم اطلاع از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به خطر می‌اندازد.»

کلسی دون پورت، مدیر بخش منع اشاعه اتمی در انجمن کنترل تسلیحاتی در واشنگتن در یک رشته توییت نوشت: بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هشدار داد که آمریکا «در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که در آن بازگشت به برجام دستاورد‌های مورد انتظار را نخواهد داشت».

در ادامه این رشته توییت آمده است: با توجه به تصویر تیره و تار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این امر تعجب‌آور نیست. وضعیت کنونی نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار وخیم و نگران‌کننده است. علاوه بر خودداری ایران از اظهار نظر رسمی درباره تداوم توافق موقت ایران و آژانس، تهران به درخواست‌های آژانس برای دسترسی به تجهیزات نظارت از راه دور پاسخ نداده است ( انتخاب ).

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.