کد مطلب: ۳۳۸۴۹۶

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با تجارت‌نیوز:

فعلا تا اردیبهشت می‌توان با چینی‌ها مراودات تجاری داشت

فعلا تا اردیبهشت می‌توان با چینی‌ها مراودات تجاری داشت

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین می‌گوید: فعلا تا اردیبهشت‌ماه سال بعد می‌توانیم با چینی‌ها مراودات تجاری داشته باشیم و در مقابل نیز آنها هم می‌توانند از ما نفت مورد نیاز خود را خریداری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اختلال‌ها در شبکه بانک کونلون چین واکنش‌هایی را از سوی فعالان اقتصادی ایران به همراه داشته است. کونلون بانکی است که توسط امریکایی‌ها تحریم شده و در عین حال برخی معتقدند قطع مبادلات بانکی با کونلون موقتی است و چین تنها کشوری است که در دوران تشدید تحریم‌ها رفیق ایران بوده و بنابراین ادامه مبادلات تجاری ایران و چین همچنان ادامه خواهد یافت.

در همین حال نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پاسخ به این پرسش که آینده همکاری تجاری ایران و چین بعد از قطع روابط بانکی چه خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز گفت: تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران روابط تجاری ما را با همه کشورها تحت تاثیر قرار خواهد داد. تحریم‌ها در تمام زوایا اقتصاد ما را دچار چالش می‌کند، امروز نیز این محدودیت بیشتر از گذشته شده است.

مجیدرضا حریری افزود: طی سال‌های گذشته ایران در زمینه مبادلات تجاری با چین از کمترین آسیب‌ها برخوردار بوده، در حالی‌که تحریم‌های امسال سطح روابط تجاری با این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. حالا ایران نه‌تنها با چین بلکه با دیگر کشورها هم در بخش مبادلات اقتصادی دچار چالش خواهد شد. هرچند که طی سال‌های گذشته ما با تحریم‌های آمریکا علیه ایران روبه‌رو بودیم اما هیچ‌گاه سطح این تحریم‌ها منجر به برهم خوردن روابط تجاری این دو کشور نمی‌شد.

همکاری تجاری ایران و چین

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین از آینده همکاری تجاری این دو کشور سخن می‌گوید.

تحریم‌ها مبادلات تجاری با چین را کُند می‌کند

او اظهار کرد: در حال حاضر ما نه‌تنها با اتحادیه اروپا بلکه با هند و دیگر کشورها هم در زمینه مراودات بانکی مشکل داریم. یوکو بانک هند مشکلات زیادی را برای ما فراهم کرده که مسئولان به دنبال راه‌های جایگزین برای این مسیر هستند. در خصوص چین هم ما با بانک کونلون از قدیم تاکنون در ارتباط بودیم. قاعدتا تحریم‌های جدید بر روند جدید فعالیت‌های ما با چینی‌ها اثر گذاشته است.

حریری گفت: در شرایط سختی که برای ایران وضع شده چین تنها کشوری است که هنوز با آن در ارتباط هستیم. در پاسخ به پرسش‌هایی مبنی بر اینکه ایران می‌تواند جایگزین تجاری جدید را به جای چین معرفی کند؟ باید گفت که در شرایط عادی چین شریک اول تجاری بیش از 130 کشور دنیا است که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما در تحریم‌های اخیر هشت کشور هستند که از تحریم‌های آمریکا معاف شدند و از جمله آن می‌توان به چین اشاره کرد.

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار کرد: در حقیقت چینی‌ها تنها کشوری هستند که فعلا تا اردیبهشت‌ماه سال جاری می‌توانیم با آنها مراودات تجاری داشته باشیم و در مقابل نیز آنها هم می‌توانند از ما نفت مورد نیاز خود را خریداری کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.