کد مطلب: ۷۳۵۵۷۰

متن بیانیه عربستان و چین علیه ایران چه بود؟

متن بیانیه عربستان و چین علیه ایران چه بود؟

بیانیه عربستان و چین که در لوای نشست شورای همکاری خلیج فارس صادر شد، ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس را تایید کرد. متن بیانیه چه بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عربستان و چین بیانیه‌ای مشترک علیه ایران صادر کردند.

مهم‌ترین اصول قابل توجه که در بیانیه عربستان و چین آمده است شامل این است که ایران موظف است با آژانس همکاری کند، ایران در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکند و همچنین به اصل حسن همجواری احترام بگذارد و ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای همکاری کند.

بر اساس این گزارش سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی خود ادعاهای تکررای بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی چهل و سومین نشست سران خود که در ریاض برگزار شد تاکید کردند که از دو نشست عربی- چینی و کشورهای عضو شورای همکاری با چین استقبال می‌کنیم.

بیانیه عربستان و چین

در این بیانیه آمده است: امیدواریم که این دو نشست همکاری های راهبردی با چین را تقویت کند. همچنین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواستار اتحاد و همبستگی اعضای این شورا شدند.

آن ها ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در استانبول خواستار احترام به حاکمیت دیگر کشورها وعدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها شدند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کردند که این کشورها آماده تعامل جدی با پرونده هسته ای ایران در راستای اهداف و منافع مشترک هستند.

در این بیانیه ادعاهای بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و آمده است که «تداوم حمایت‌های ایران از مجموعه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان فرقه‌ای در عراق، لبنان، سوریه و یمن را محکوم می‌کنیم.»

شرکت‌کنندگان این نشست در بیانیه خود خواستار حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی آنها و عدم استفاده یا تهدید به زور شده‌اند اما در بند دوازدهم این بیانیه، امضاکنندگان در اقدامی بی‌سابقه تلاش امارات متحده عربی در زمینه جزایر سه‌گانه خلیج فارس را تایید کرده‌اند!

رهبران این کشورها در بند 12 بیانیه، «حمایت خود را از همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله طرح‌ها و تلاش‌های امارات متحده عربی برای دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز برای حل موضوع جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل تایید کردند.»

در بخشی از این بیانیه همچنین آمده است که کشورهای عضو شورای همکاری از حاکمیت فلسطین بر تمام سرزمین های اشغالی از سال ۱۹۶۷ حمایت می کند.

تجارت‌نیوز همزمان با انتشار این بیانیه، ابعاد اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی آن را بررسی کرده و به نقش چین و سرانجام توافق‌نامه 25 ساله ایران و چین پرداخته است:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    نگاه به شرق.خخخخخخخخخخخ!

  • ناشناس

    به مدت ۲۵ سال حق دست درازی به منابع جنوب کشور رو به چین دادند که مثل زالو داره ایران رو می مکه بعدش بیاد علیه تون بیانیه بده بابا دست مریزاد پس دشمن واقعی ایران رو بشناسید چین و روسیه

  • ناشناس

    لطفا به این آقای ذوالنوری، نماینده محترم قم در مجلس، که بر ظریف داد می زد و می گفت: چرا به چین بی مهری کردین؟! بفرمایین که ظریف بهتر از شما دنیا رو می شناخته!!