کد مطلب: ۵۳۶۵۵۷

روزنامه العرب:

تغییرات در روابط بین تهران &#۸۲۱۱; ریاض نزدیک است

تغییرات در روابط بین تهران – ریاض نزدیک است

روزنامه «العرب» چاپ لندن پیش‌بینی کرد که تغییرات در روابط بین ایران و عربستان نزدیک است و این تغییرات را می‌توان از لحن مقامات سعودی نسبت به تهران و سفرهای وزیران امور خارجه آنها به قطر و عمان که بین دو کشور نقش میانجی ایفا می‌کنند، احساس کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه العرب در گزارشی با اشاره به دعوت «ملک سلمان» از «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای سفر به عربستان سعودی نوشت: پیام دعوت ملک سلمان از سلطان عمان در جریان سفر روز گذشته (یکشنبه) «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان به مسقط تحویل مقامات عمانی شد.

این روزنامه با استناد به خبر منتشر شده توسط خبرگزاری عمان اضافه کرد که افزون بر دعوت سلطان عمان برای سفر به عربستان، بررسی روابط دوجانبه و حمایت از زمینه های همکاری های مشترک بین دو کشور و کشورهای منطقه از محتویات نامه ملک سلمان به سلطان عمان بوده است.

به نوشته العرب، ناظران سیاسی خلیج فارس، سفر وزیر امور خارجه عربستان به مسقط را با تحرکات دیپلماسی قابل ملاحظه شکل گرفته در منطقه و افزایش گفت وگوها برای ایجاد تغییر روابط کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی با ایران در ارتباط دانستند.

آنها خاطرنشان کردند که سفر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به عمان و قبل از آن به قطر پس از آن انجام شد که پیش از آن «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به دوحه و مسقط به عنوان دو نامزد ایفای نقش میانجیگری بین تهران و ریاض، سفر کرده بود.

در همین حال منابع سیاسی خلیج فارس این موضوع که عربستان سعودی در حال هماهنگی مواضع خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای گفتگو با ایران و حفظ سقف خاصی از شروط خود برای عادی سازی روابط با تهران است را بعید ندانستند.

روزنامه العرب ادامه داد: در روزهای گذشته اخبار تایید نشده‌ای مبنی بر مذاکره طرف‌های سعودی و ایرانی در سطح مقامات امنیتی در عراق منتشر شد.

در ادامه این گزارش آمده است: در حالی که مقامات عربستان سعودی در سخنان خود اساسا بهبود روابط با ایران را رد نمی‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد که در مرحله کنار گذاشتن شروط خود باشند و به طور کلی آنها از تهران می‌خواهند تا سیاست‌های خود در منطقه را تغییر دهد.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که ایران همسایه ما است و ما آرزو داریم که یک رابطه خوب و برجسته با آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما پیشرفت ایران را می‌خواهیم و منافع مشترکی با هم داریم، افزود: اما مشکل ما با آن قسمت از رفتارهای منفی تهران مانند برنامه هسته‌ای یا حمایت از شبه نظامیان غیرقانونی در برخی از کشورهای منطقه و برنامه موشک‌های بالستیک است.

ولیعهد عربستان در عین حال بااشاره به تلاش های کاربردی برای آغاز گفت وگوی عربستان و ایران، گفت: ما با شرکای خود در تلاش هستیم تا با این مشکل مقابله و امیدواریم که از آن عبور کنیم و با همه یک رابطه خوب و مثبت داشته باشیم.

روزنامه العرب اضافه کرد: ناظران سیاسی منطقه می‌گویند که عربستان در تلاش برای تدوین یک موضع واحد بین کشورهای خلیج فارس برای گفتگو با ایران می‌باشد که ممکن است هدف آنی و فوری ریاض باشد، تا عربستان با جمع‌آوری حداکثر کارت‌های قدرت، بتواند برای بهبود شرایط گفتگو با ایران که در حال حاضر از فشارهای آمریکا رها شده و در وین در حال گفت وگو با دولت بایدن (گروه ۱+۴) در مورد برنامه هسته‌ای است، استفاده کند.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.