کد مطلب: ۳۹۷۸۵۱

روایت بلومبرگ از سفر ظریف به مسکو

روایت بلومبرگ از سفر ظریف به مسکو

در آستانه گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، روز گذشته وزیر امور خارجه این کشور، محمدجواد ظریف با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش در مسکو دیدار و گفتگو کرد.

در آستانه گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، روز گذشته وزیر امور خارجه این کشور، محمدجواد ظریف با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش در مسکو دیدار و گفتگو کرد. او در پایان سفر دو روزه خود تاکید کرد: معتقدم مجموعه رایزنی ها و هماهنگی‌هایی که در این سفر در حوزه برجام و روابط منطقه‌ای انجام شد به نفع صلح و امنیت دو کشور و منطقه خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ ، در همین حال، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران هم به همراه تیمی از اقتصاددانان و مقامات بانک مرکزی ایران به پاریس سفر کرده تا در مورد پیشنهاد فرانسه برای احیای صادرات نفت ایران مذاکره کند.

این دومین سفر عباس عراقچی به پایتخت فرانسه در کمتر از شش هفته است که با هدف ادامه مذاکرات میان ایران و غرب پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای انجام می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد نشست سران دو کشور بیش از 10 ساعت طول کشیده است.

علاوه بر آن، روز گذشته هیات دیگری عازم وین شد و سفر این هیات کارشناسی در ادامه دیپلماسی وزارت امور خارجه خواهد بود که محور آن بررسی و تبادل نظر در مورد برجام است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که به همراه محمدجواد ظریف در سفر به مسکو حضور دارد در این مورد گفته است: دیپلماسی در مسکو، پاریس و وین دنبال می‌شود. علی‌رغم همه مشکلات در این مسیر، ایران می‌خواهد به دیپلماسی، تعامل و گفتگو فرصت دیگری بدهد.

همچنین در مکالمه‌ای تلفنی میان حسن روحانی و امانوئل مکرون، فرانسه پیشنهاد راه‌اندازی یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری را برای پیش‌خرید نفت از ایران داده است.

به گفته علی مطهری، نماینده مجلس، فرانسه عنوان کرده که این مبلغ در سه مرحله قرار است پرداخت شود و در عوض ایران به تهدیدهای خود مبنی بر گام سوم کاهش تعهدات برجامی در ششم سپتامبر خاتمه دهد.

در همین حال، سخنگوی دولت ایران، علی ربیعی در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفته است: دیدگاه‌های ایران و فرانسه به هم نزدیک‌تر شده و به نظر‌ می‌رسد پیشرفت‌هایی در زمینه حل بحران هسته‌ای از طریق مذاکرات حاصل شده است.

معاون سیاسی وزارت خارجه ایران همچنین با اشاره به مذاکرات فرانسه و دونالد ترامپ در حاشیه نشست گروه هفت اعلام کرد: انعطاف‌هایی در طرف آمریکایی برای صدور مجوز فروش نفت ایران مشاهده شده است.

خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در ماه می 2018 و به دنبال آن تحریم‌های فلج‌کننده اقتصاد ایران موجب شده در هفته‌های اخیر منطقه خلیج فارس دچار بحران شود. توقیف نفتکش‌‌ها و سقوط پهبادها از جمله حوادثی است که این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

اقدامات واشینگتن همچنین موجب شده تا اروپا به دنبال راهی موثر برای زنده نگه داشتن برجام باشد. در حال حاضر، درخواست کلیدی ایران ازسرگیری فروش نفت است.

به گفته علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران، ابتکار عمل فرانسه آخرین امید برای نجات این توافق است. کلیدی‌ترین عامل برای موفقیت آن هم فراهم آوردن شرایطی برای ادامه صادرات نفت این کشور در ازای پایبندی به توافق هسته‌ای است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.