کد مطلب: ۶۸۶۶۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روبل جایگزین دلار می‌شود؟/ سرمایه‌گذاری روی روبل منطقی است؟

روبل جایگزین دلار می‌شود؟/ سرمایه‌گذاری روی روبل منطقی است؟

ایران و روسیه در تلاش جایگزینی روبل بجای دلار هستند. آیا این وعده جایگزینی، عملی می‌شود؟ آیا روبل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشریه آمریکایی فوربس اعلام کرد که ایران و روسیه گامی هرچند کوچک اما به طور بالقوه مهم برای حذف دلار از روابط تجاری دوجانبه برداشته‌اند.

مرکز مبادلات ارزی ایران در ماه جولای و به دنبال سفر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به مسکو، نماد جفت روبل-ریال را راه‌اندازی کرد.(اقتصادنیوز)

عملی می‌شود؟

آیا ایران و روسیه می‌توانند روبل را جایگزین دلار کنند؟

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: جایگزینی روبل بجای دلار در عمل غیرممکن است. اما احتمال این وجود دارد که برای تجارت‌ دوجانبه ایران و روسیه کاربرد داشته باشد. اما روبل هیچوقت نمی‌تواند جایگزین دلار شود.

او افزود: ۹۵ درصد بازارهای مربوط به کامودیتی‌ها و نوع قیمت‌گذاری جهانی با نرخ دلار است. عمده صورت‌های مالی شرکت‌های بین‌المللی نیز با دلار محاسبه می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه توضیح داد: باید به این نکته توجه کرد که روبل یک ارز معتبر و بین‌المللی نیست. اما کشورهایی که اقتصاد نزدیکی به ایران و روسیه دارند، می‌توانند از این ارز استفاده کنند.

روبل بخریم؟

آیا در حال حاضر روبل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

صادقین گفت: در سال‌های گذشته، این ارز در اقتصاد ایران کاربرد چندانی نداشته است. حجم مبادلات روبل هیچ‌گاه به اندازه یوان، درهم، دلار و یورو نیست. در نتیجه از نظر حجم مبادلات نیز، نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

تحریم‌ها دور زده می‌شود؟

مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز پیشنهاد توسعه یک نظام پیام‌رسان بین‌بانکی میان ایران و روسیه را مطرح کرده است. این پیام‌رسان می‌تواند به عنوان جایگزینی برای سوئیفت، سیستم مهم مبادلات بین‌المللی که مرکز آن در بلژیک قرار دارد عمل کند.(اقتصادنیوز)

آیا با حذف سوئیفت می‌توان تحریم‌ها را دور زد؟

صادقینبه تجارت‌نیوز گفت: جایگزینی روبل و حذف سوئیفت، حجم تجارت را برای کشورها، به ویژه کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی هستند، کاهش می‌دهد. بنابراین این وعده مسئولان نیز امکان اجرایی شدن را ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.