کد مطلب: ۷۴۲۵۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار بر روبل روسیه چیره شد / رکوردشکنی تجارت روس‌ها با امارات

دلار بر روبل روسیه چیره شد / رکوردشکنی تجارت روس‌ها با امارات

امروز، سه‌شنبه، روبل روسیه ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد اما همچنان عملکرد آن در مقابل دلار به عنوان بهترین عملکرد در سال 2022 شناخته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روبل روسیه در حالی که در تلاش برای تثبیت بهبودی خفیف خود از کاهش هفته گذشته بود، امروز، سه‌شنبه مجددا تضعیف شد‌. این افت به این دلیل بود که بازار به تدریج در حال کنار آمدن با چشم‌انداز کاهش درآمد صادراتی در پی محدودیت‌های نفت روسیه است. ارزش روبل هفته گذشته حدود 8 درصد در برابر دلار کاهش یافت و پس از اجرایی شدن تحریم نفتی و سقف قیمت، در مسیر کاهش ماهانه قرار گرفت. وزارت دارایی گفته است که رکود اخیر به مساله بهبود واردات مربوط می‌شود.

به نقل از رویترز ، ساعت 07:42 به وقت گرینویچ، روبل 1.2 درصد از دلارضعیف‌تر بود و هر دلار به قیمت 70.10 روبل معامله می‌شد. اما همچنان تا حدودی از پایین‌ترین حد خود در تقریباً هشت ماه اخیر یعنی 72.6 که هفته گذشته به ثبت رسیده بود، فاصله داشت.

BCS World of Investments در یادداشتی می‌گوید: «در پایان ماه دسامبر، احتمالاً روبل به شدت بی‌ثبات باقی می‌ماند زیرا بازار باید تعادل جدیدی را تحت تغییرات جریان‌های تجاری و افزایش فشار تحریم‌ها پیدا کند». انتظار می‌رود در این هفته، روبل در محدوده 68 تا 71 به ازای هر دلار در نوسان باشد.

امروز روبل در مقابل یورو 1.1 درصد کاهش یافت به 74.35 روبل به ازای هر یورو رسید. این ارز در برابر یوان نیز، 1.9 درصد کاهش یافت و به 9.95 روبل رسید. روبل با حمایت از کنترل سرمایه و کاهش واردات، همچنان از نظر عملکرد، بهترین ارز اصلی جهان در برابر دلار در سال جاری است. معاون اول نخست‌وزیر روسیه، آندری بلوسف می‌گوید گفت: اکنون با کاهش صادرات و درآمد، روبل ضعیف‌تر، سودمندتر است.

بلوسف می‌گوید: «روبل قدرتمند نقش خود را ایفا کرده است. در این شرایط که نرخ روبل ۷۰ تا ۸۰ به ازای هر دلار را می‌توان خوب در نظر گرفت».

از سوی دیگر نفت خام برنت، که معیار جهانی برای صادرات اصلی روسیه است امروز 0.4 درصد افزایش یافت و به 84.2 دلار در هر بشکه رسید در حالی که شاخص‌های سهام روسیه متفاوت بود. شاخص RTS که بر اساس دلار است با 1.6 درصد کاهش به 961.3 واحد رسید. شاخص MOEX روسیه نیز مبتنی بر روبل، پس از رسیدن به بالاترین میزان خود در بازه حدودا دو هفته‌ای در معاملات اولیه، بدون تغییر در 2139.5 واحد باقی ماند.

رکوردشکنی تجارت روسیه با امارات متحده عربی

وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی می‌گوید تجارت غیرنفتی روسیه با امارات امسال همه رکوردها را شکسته است. ثانی بن احمد آل زیودی در توییتر خود نوشت: تجارت غیرنفتی روسیه با امارات در 9 ماهه اول سال 2022 با 57 درصد رشد به 5.5 میلیارد دلار رسید که همه رکوردها را شکست.

او می‌گوید: «من با رئیس جمهور تاتارستان،رستم مینیخانوف، یکی از صنعتی‌ترین جمهوری‌های روسیه، ملاقات کردم تا در مورد اینکه چگونه می‌توانیم تجارت را به بالاترین حد ممکن برسانیم، صحبت کنیم».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.