کد مطلب: ۶۶۰۷۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اخذ مالیات پس از حذف قرعه‌کشی خودرو!/ طرح جدید چه تاثیری در بازار دارد؟

اخذ مالیات پس از حذف قرعه‌کشی خودرو!/ طرح جدید چه تاثیری در بازار دارد؟

وزارت صمت اعلام است که می‌خواهد قرعه‌کشی خودرو را تا آخر امسال حذف کند و شرایط جدیدی را نیز برای آن اعلام کرده است. از جمله می‌توان به دریافت مالیات اشاره کرد. طرح جدید فروش خودرو چه تاثیری در بازار دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برنامه اصلی وزارت صمت این است که پس از حذف قرعه‌کشی و در صورت تصویب طرح مالیات بر درآمد در مجلس شورای اسلامی، از فروشندگان خودرو (احتمالا فقط آنهایی که از مسیر طرح‌های فروش خودروسازان موفق به خرید شده‌اند) مالیات دریافت کند.

در صورت تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، فروشندگان خودروهای صفر داخلی، باید تا ۷۰ درصد مابه‌‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار، مالیات بپردازند (دنیای اقتصاد).

طرح جدید فروش خودرو عملی می‌شود؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: ممکن است این طرح اجرایی شود و برای کوتاه‌مدت نیز تاثیر مثبت بگذارد. اما در بلندمدت عواقب سنگینی هم برای مردم، خودروسازان و هم برای دولت خواهد داشت.

او افزود: دولتمردان درحال دور شدن از واقعیت‌ها هستند. در فضایی که به دلایل مختلف مانند رکود، تحریم و تورم چالش‌های زیادی در سر راه مردم عادی و تولیدکنندگان وجود دارد، این نوع مالیات‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند. از جمله افزایش بیشتر قیمت‌ها و کاهش میزان تولید.

صدرایی گفت: اگر افراد کمتری اقدام به خرید خودرو کنند و خودروسازان در شرایط ضرر باشند، عرضه خودرو را به بازار کم می‌کنند. در نتیجه تبعات آن به مردم منتقل می‌شود و این دور باطل ادامه یابد.

دلیل طرح دولت چیست؟

چرا دولت چنین طرحی را دنبال می‌کند؟

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر دولت در تلاش از بین بردن فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه است باید قیمت‌گذاری دستوری را متوقف کند.

او افزود: سپس، با شفاف‌سازی هزینه‌ها و نرخ واقعی محصولات خودروسازان، قیمت خودرو را با یک سود منطقی برای تولیدکننده تمام کند و قیمت تمام‌شده را اعلام کند.

صدرایی گفت: اما برخی خودسازان قیمت یک محصول را اعلام می‌کنند و با قیمت بالاتری آن را به نمایندگی‌های خود می‌فروشند. نمایندگی‌ها نیز با بازارسازی خودروها را به نرخ بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد از این بازار سیاه استفاده کند که اشتباه است.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همین مالیات رو بکشن روقیمت کارخونه فروش ازاد وهرکی میخواد میخره ولی مالیات سودش میره توجیب دولت خودروساز تولیدش کم وبازار خودرو چند برابر گرانتر.

  • ناشناس

    احسنت

  • خودم

    عزیزانی که میگین این طرح عالیه یه زره فکر کنید خواهشا
    مصرف کننده ماشینو میگیره اومد و یکی از اعضای خانوادش مریض شد اومد وخاست خونه بخره یا هرچی که یه شبه باید پول جور کنه اونوقت باید نتونه بفروشه ۷۰درصد مالیات بده
    به جای این کار زحمت بکشن اول استعلام بگیرن هرخانواده یک ماشین بدن نه مثله همسایه ما که برای خودش زنش خواهر ومادرش نوشته و اسمش دراومده همه رو هم فروخته …کاری کنن مصرف کننده واقعی یک خودرو صفر به قیمت مناسب بگیره وفروختن حواله رو براش زندانی ببرن

  • ناشناس

    بایدقرعه‌کشی‌اول‌اولویت‌بااونایی‌باشه‌که‌اصلاماشین‌به‌نامشون‌نیس

  • ناشناس

    بعد یکسال که فروختن سند میزنند

  • ناصر

    بنظرتون مالیات شامل دوره های قرعه کشی قبلی هم میشه یا فقط بعد از حذف قرعه کشی ؟تو رو خدا جواب بدین ممنونم

  • ناشناس

    این کار فقط سند زدن خودرو رو به تعویق میندازه وسالهای بعد سند میزنند

  • سجاد

    واقعا طرح خوبی است احترام می گذاریم به این طرح دست دلالان کوتاه میشه

  • ناشناس

    به دست خریدار واقعی می رسه خودرو

  • ناشناس

    واقعا طرح خوبیه خواهشا اجرایی کنید که خودرو دست مصرف کننده برسه