خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۷۵۲۱

ریزش شاخص بورس ادامه‌دار است؟

ریزش شاخص بورس ادامه‌دار است؟

ریزش شاخص بورس در روز گذشته ناشی از چه عواملی بود؟ آیا این روند ادامه‌دار است؟ تنها در چه صورتی ممکن است این روند خاتمه پیدا کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ریزش شاخص بورس در روز گذشته ناشی از چه عواملی بود؟ آیا این روند ادامه‌دار است؟ تنها در چه صورتی ممکن است این روند خاتمه پیدا کند؟

در این مورد دنیای اقتصاد در تحلیلی نوشته است: معاملات آخرین شنبه سال 98 بورس تهران با ریزش 4/ 3 درصدی شاخص کل پایان یافت. این جدی‌ترین ریزش سهام در دو هفته اخیر به‌شمار می‌رود. قیمت سهام 283 بنگاه از میان 308 بنگاه بورسی طی معاملات روز گذشته افت کرد. شدت عرضه‌ها به‌حدی بود که با وجود تقاضای نسبتا زیاد و جابه‌جایی 3700 میلیارد تومان از سهام بورسی، نقدینگی معادل 1700 میلیارد تومان در 80 درصد از کل نمادها قفل شد. همه‌گیری ویروس کرونا و وضع آشفته بازار جهانی در کنار شایعه تعطیلی بازارها هم بر نگرانی معامله‌گران افزود.

در این میان، تسویه معاملات اعتباری و فروش سهام از سوی برخی فعالان برای تامین نقدینگی مورد نیاز در پایان سال عرضه‌ها را تشدید کرد.

کارشناسان عبور از موج تسویه اعتباری را عاملی برای بازگشت تعادل به بازار می‌دانند.

کانون‌های داغ بورس شنبه

همچنین دنیای اقتصاد در گزارشی دیگر درباره بورس نوشت: یکی از اتفاقات جالب روزهای اخیر بورس تهران هجوم نقدینگی به سمت سهام غذایی است. نشانه‌ها از رکود بازارهای جهانی و اثر منفی از رکود ناشی از کرونا در اقتصاد کشور به نفع سفته‌بازان در گروه غذایی تمام شده است. البته در واقعیت این موضوع می‌تواند اثر مثبت را بر فروش صنایع تامین‌کننده کالای اساسی داشته باشد اما به‌نظر می‌رسد معامله‌گران میزان رشدهای یک‌سال اخیر قیمت این نمادها را نادیده گرفته‌اند. به هر حال معاملات دیروز سهام غذایی یک نشانه از بهانه‌جویی معامله‌گران برای کسب سود به هر طریقی بود. روز گذشته «غگل» تا نزدیک ۳۹۵ میلیارد تومان معامله شد. «غسالم» نیز ۱۴۳ میلیارد تومان و «غپینو» و «غشهداب» نیز به ترتیب نزدیک به ۶۰ و ۴۴ میلیارد تومان معامله شدند؛ نقطه مشترک بین این نمادها تجدید ارزیابی است. یک نماد مانند «غگل» از تجدید ارزیابی بازگشته و این‌چنین داغ است و به علائم هشدار حباب بی‌توجه و نمادهای دیگر مانند «غسالم» و «غپینو» و «غشهداب» به پیشواز تجدید ارزیابی می‌روند.

با این وضعیت افسارگسیخته نقدینگی نباید انتظار رفتار منطقی از معامله‌گران داشت و اگر آرامش اندکی به بازار جهانی بازگردد نباید از بازگشت بازار سهام به مسیر صعودی تعجب کرد. گرچه که روز گذشته معاملات بازار سهام (بورس، فرابورس و بازار پایه) با صف فروش نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومانی به پایان رسید اما همچنان انتظار برای تشدید نوسانات وجود دارد. ارزش معاملات خرد روز گذشته بورس تهران نیز بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود که در مجموع فرابورس و بازار پایه این عدد به بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ساحل

    واااای پولام رفت چیکارکنم???

    • ناشناس

      بشین و صبر کن نرو تو صف فروش

  • ناشناس

    ولی بازار بورس ما , تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته.

  • ناشناس

    افراد ترسوی بدون اطلاعات همه رفتند صف فروش…فروشی هم که صورت نمی گیره…کو خریدار؟ فقط وضع رو بدتر می کنید…بورس یعنی صبر

  • پیمان

    آقا چیکار کنم سهامم رو بفروشم یا بنظرتون بمونه