کد مطلب: ۳۸۹۳۹۰

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۲۶ تیر ماه ۱۳۹۸

روایت‌های متفاوت از ریزش شدید قیمت دلار / ارزانی به خودرو هم سرایت کرد

روایت‌های متفاوت از ریزش شدید قیمت دلار / ارزانی به خودرو هم سرایت کرد

امروز (‌چهار‌شنبه 26 تیرماه 1398) روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات نوشته‌اند که نرخ ارز بازار آزاد و سامانه رسمی بانک مرکزی یکسان شد. روزنامه جوان خبر از کاهش قیمت خودرو داد و همچنین روزنامه مردم سالاری نوشته است که بانک مرکزی به‌صورت چراغ خاموش، یکسان‌سازی نرخ ارز را عملیاتی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌چهار‌شنبه 26 تیرماه 1398) روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات نوشته‌اند که نرخ ارز بازار آزاد و سامانه رسمی بانک مرکزی یکسان شد. روزنامه جوان خبر از کاهش قیمت خودرو داد و همچنین روزنامه مردم سالاری نوشته است که بانک مرکزی به‌صورت چراغ خاموش، یکسان‌سازی نرخ ارز را عملیاتی کرده است.

ملاقات دلا‌ری نیما و فردوسی

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «ملاقات دلا‌ری نیما و فردوسی» نوشته است که نرخ ارز بازار آزاد و سامانه رسمی بانک مرکزی یکسان شد.

این روزنامه نوشته است: دیروز «دلار بازار آزاد» با خروج از کانال ۱۲ هزار تومانی، «دلار نیمایی» را ملاقات کرد.

روز سه‌شنبه، در خیابان فردوسی بیشتر معامله‌گران فروشنده بودند تا قیمت دلار با ۴۵۰ تومان افت به بهای ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان برسد؛ قیمتی که از اواسط بهمن‌ماه تجربه نشده بود.
با توجه به اینکه قیمت این ارز در سامانه نیما در ماه‌های اخیر به‌واسطه سیاست‌های بانک مرکزی ۳۰ درصد تعدیل شده و به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود، می‌توان دیروز را روز وصال دلار فردوسی و نیمایی دانست.

۶ عامل در کاهشی شدن دلار در بازار آزاد نقش داشتند. «خروج بازیگران بزرگ از بازار»، «فروشنده شدن بازیگران خرد»، «رفتارهای موثر بازارساز»، «انبساط عرضه و انقباض تقاضا»، «توافقاتی برای تامین کالاهای اساسی» و «افزایش چراغ خاموش سود بانکی» از عوامل اثرگذار بر افت حدود ۷/ ۳ درصدی دیروز دلار بودند.

ترکش‌های افت کانالی دلار به بازار سکه نیز اصابت کرد و این فلز گرانبها پس از ۶ ماه به زیر ۴ میلیون تومان رفت. روز سه‌شنبه سکه ۲۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. این بیشترین میزان افت قیمت سکه در ۱۰ ماه گذشته بود تا ارزش این فلز گرانبها به کمترین مقدار از اواخر دی‌ماه برسد.

برخی از اخبار حاکی از آن است که طی یک ماه گذشته، برخی از بانک‌ها نرخ سود خود را چراغ خاموش به بالای ۲۰ درصد برده‌اند. شماری از فعالان باور داشتند، شاید این موضوع در جذب نقدینگی تا حدی موثر عمل کرده باشد و با توجه به کاهش نوسانات، افراد ترجیح داده باشند ریال خود را به بانک‌ها روانه کنند.

ادامه روند سقوط قیمت ارز و طلا

روزنامه اطلاعات با تیتر «ادامه روند سقوط قیمت ارز و طلا» نوشته است که موج جدید سقوط قیمت ارز در بازار داخلی که از پریروز آغاز شده است، همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که طی 48 ساعت گذشته هر دلار آمریکا بالغ بر 500 تومان ارزان شده است.

این روزنامه نوشته است: مکانیزم‌های جدید معاملات ارزی که از سوی بانک مرکزی به بازار ابلاغ شده، زمینه کاهش قابل توجه قیمت‌ها را فراهم کرده و موجب هجوم فروشندگان به بازار شده است.

فعالان بازار معتقدند دشواری و محدود شدن تراکنش روزانه ریالی از طریق دستگاه‌های پوز و حاکم شدن فضای جدید بر بازار آزاد ارز، تعداد و سرعت معاملات عمده بازار آزاد را کاهش داده است.

از طرف دیگر، افزایش نظارت بر فعالیت صرافی‌ها و رصد دلالان در بازار ارز که موجب خروج تقاضای سفته بازی از این بازار و برقراری ثبات نسبی شده، زمینه واقعی شدن قیمت‌ها را فراهم کرده و کاهش فاصله قیمتی بین بازار آزاد و بازار نیمایی در آستانه راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، شتاب نزولی قیمت‌ها را بیشتر کرده است.

این گزارش حاکیست دیروز در مراکز عمده معاملات ارزی کمتر کسی خواهان خرید بود و تقاضای فروش ارزهای خانگی، لحظه به لحظه قیمت را کاهش داد تا جایی که هر دلار آمریکا پس از 9 ماه وارد کانال 11 هزار تومان شد و به نرخ 11 هزار و 940 تومان فروش رفت.

تأثیر این روند نزولی در بازار ارز باعث شد که بر خلاف بالارفتن قیمت طلا در بازار جهانی، بهای ارز و سکه در بازار داخلی سقوطی باشد.

کارشناسان معتقدند ریزش دیروز معاملات سهام بازار ناشی از کاهش قیمت دلار بود که منجر به شکسته شدن یک سری از خط‌های مقاومتی شد. از سوی دیگر تاثیر انتشار خبر اجرای تغییرات بازار پایه بر روی اصلاح سهم‌هایی که با رشد زیاد همراه بودند و وارد فاز حباب شدند، سبب افت بیشتر شاخص شد.

دلار و سکه با خودرو در سراشیبی

روزنامه جوان با تیتر «دلار و سکه با خودرو در سراشیبی» نوشته است که در جریان نزول پیوسته قیمت‌ها در بازار ارز و ورود دلار به کانال ۱۱ هزار تومان، انتظار کاهش تورم در تمامی بازار‌ها در میان افکار عمومی شکل گرفت، به‌طوری که در همین راستا نرخ‌ها در بازار‌های سکه، طلا، خودرو و حتی مسکن با نزول همراه شد، در این میان به اعتقاد رئیس کل بانک مرکزی شوک ارزی تخلیه شده و شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است.

این روزنامه نوشته است: برنامه جدی هر سه قوا برای شناسایی تراکنش‌های بانکی و اخذ مالیات از درآمد‌های باد آورده و مالیات بر عایدی سرمایه اعم از سکه و ارز، طلا و مسکن، خنثی شدن تأثیر اخبار منفی مربوط به تحولات سیاست خارجی و امیدواری به توان بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، کنترل سفته بازی و نقش مؤثر نهاد‌های نظارتی و دستگاه قضایی در برخورد با سفته‌بازان و سلطان بازارها، اتفاقات مثبتی که در حوزه تجاری افتاده‌ است و رکود بازار‌ها و تنگنای مالی متقاضیان از مهم‌ترین دلایل افت بهای دلار و سایر ارز‌های عمده و سکه، طلا و خودرو و مسکن است.

دولت در ماه‌های اخیر با اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های پولی و مالی از طریق بانک مرکزی، توانسته بازار ارز را کنترل کند که نتیجه آن، تقویت ۱/ ۲۱ درصدی ارزش پولی ملی (ریال) در مقابل دلار آمریکا در دو ماه گذشته بوده‌است.

البته سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تنها معطوف به بازارسازی در بازار ارز نبوده، بلکه با استفاده از ابزار‌های در اختیار، صادرکنندگان را مجبور به بازگشت ارز کرده و خاطیان را نیز به‌دست دستگاه قضا داده است.

از همین رو همتی روز گذشته از فهرست ۱۵۰ نفره‌ای خبر داد که حدود ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات خود را بازنگرداندند و آنها را به قوه قضائیه جهت برخورد قضایی معرفی کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی که به منظور بررسی وضعیت پولی و ارزی به استان اصفهان سفر کرده‌است، در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی این استان، با اشاره به اینکه از دو ماه قبل به دلیل تخلیه شوک ارزی، شاخص‌های اقتصادی رو به اصلاح است، عنوان کرد که نرخ تورم و بیکاری نیز رو به کاهش است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در سال گذشته ٤٢ میلیارد دلار و در سه ماه و نیم گذشته ١٢ میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته ‌است و بخش مهمی از آن را صادرکنندگان تأمین کرده‌اند.

سعید مؤمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل گفت: قیمت دلار بر بازار خودرو به ویژه خودرو‌های وارداتی تأثیر‌گذار است، به‌طوری که این اثر را طی یک هفته آینده با نمود بیشتری در بازار مشاهده خواهیم کرد. در حال حاضر خریداری در بازار وجود ندارد و همه منتظرند تا قیمت‌ها باز هم کاهش یابد.

اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز با چراغ خاموش

روزنامه مردم سالاری با تیتر «اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز با چراغ خاموش» نوشته است که اختلاف قیمت ارز در بازار آزاد و سامانه نیما به کمترین میزان از زمان راه‌اندازی این سامانه در سال گذشته رسیده است.

این روزنامه نوشته است: در واقع، بانک مرکزی به‌صورت چراغ خاموش، یکسان‌سازی نرخ ارز را عملیاتی کرده است. این یکسان‌سازی چگونه صورت گرفت و بانک مرکزی برای یکسان شدن نرخ‌های ارز، چه چیزی را در سیاست ارزی خود تغییر داد؟

بانک مرکزی در سال گذشته در مقابل افزایش نرخ ارز در سامانه نیما، مقاومت بسیاری از خود به خرج می‌داد و برای چندین ماه در پاییز سال گذشته مانع از این شد که نرخ دلار در سامانه نیما از محدوده ۸ هزار تومانی بالاتر رود، اما در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، علی‌رغم این‌که نرخ ارز در بازار آزاد نزولی بوده است، اما در مقابل، نرخ ارز در سامانه نیما روند افزایشی داشته است.

در واقع، از ابتدای سال ۹۸، روند افزایشی نرخ ارز در سامانه نیما هیچ‌گاه متوقف نشد و به تدریج نرخ دلار آمریکا در این سامانه از ۹ هزار تومان تا قیمت‌های کنونیِ حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

صادرکنندگان غیرنفتی به دنبال این بودند که ارزهای خود را با قیمت بالاتری در سامانه نیما به فروش برسانند و وقتی با افزایش نرخ‌ها در این سامانه، این امکان برای آن‌ها ایجاد شد، روند ورود ارز به کشور را سرعت بخشیدند.

در بازار اول ارز (یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی) نیز تغییراتی صورت گرفت و گوشت، کره، حبوبات، چای و کاغذ از لیست تخصیصِ دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شد. در ادامه ممکن است که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای بیشتری نیز حذف شود. به‌طور خلاصه، تغییر در سیاست ارزی دولت و افزایش تدریجی نرخ ارز در سامانه نیما باعث شد تا جریان ورود ارز به کشور تسهیل شود و این امر یکسان‌سازی نرخ ارز را رقم زد.

چیزی که در میان مدت اهمیت دارد، این است که آیا این یکسان‌سازی ادامه‌دار خواهد بود یا ای‌که یک موج تورمی جدید باعث خواهد شد تا مجدداً نرخ ارز وارد روند افزایشی شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.