کد مطلب: ۳۸۹۱۵۴

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۸

کف بعدی قیمت دلار / وعده ارزی رئیس کل بانک مرکزی

کف بعدی قیمت دلار / وعده ارزی رئیس کل بانک مرکزی

امروز (‌سه‌شنبه 25 تیرماه 1398) روزنامه اطلاعات از آغاز تولید پژو ۳۰۱ در ایران بدون مشاركت فرانسه خبر داد. روزنامه اعتماد به نقل از رییس کل بانک مرکزی نوشته است که دیگر نرخ ارز افزایش پیدا نمی‌کند. همچنین روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که تحلیلگران فنی بازار بر این باور هستند که دو سطح ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی دو نقطه مهم بازار هستند که ممکن است دلار در آنها مورد حمایت معامله‌گران قرار گیرد. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌سه‌شنبه 25 تیرماه 1398) روزنامه اطلاعات از آغاز تولید پژو ۳۰۱ در ایران بدون مشاركت فرانسه خبر داد. روزنامه اعتماد به نقل از رییس کل بانک مرکزی نوشته است که دیگر نرخ ارز افزایش پیدا نمی‌کند. همچنین روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که تحلیلگران فنی بازار بر این باور هستند که دو سطح ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی دو نقطه مهم بازار هستند که ممکن است دلار در آنها مورد حمایت معامله‌گران قرار گیرد.

آغاز تولید پژو ۳۰۱ در ایران بدون مشاركت فرانسه

روزنامه اطلاعات با تیتر «آغاز تولید پژو ۳۰۱ در ایران بدون مشاركت فرانسه» نوشته است که خط تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ با داخلی سازی بیش از ۶۰ درصد با حضور معاون علمی و فن آوری رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس در ایران خودرو به بهره‌برداری رسید.

این روزنامه نوشته است: به گزارش ایرنا، پس از ترک بازار ایران توسط شرکای خارجی، ایران خودرو عزم خود را جزم کرد تا با تقویت زنجیره ارزش تولید، محصول پژو ۳۰۱ را به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی به تولید برساند.

براین اساس با برنامه ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری که در شرکت‌های قطعه سازی صورت گرفته، پژو ۳۰۱ در حال آماده سازی برای تولید انبوه بوده و این آمادگی وجود دارد تا با سطح داخلی سازی بالاتر از ۶۰ درصد تولید و روانه بازار شود. این میزان به مرور زمان افزایش یافته و بخش زیادی از تولید این محصول به صورت خودکفا شده تولید خواهد شد.

برنامه ریزی و هدف ایران خودرو در پنج سال نخست، تولید ۴۰۰ هزار دستگاه از این محصول است. محصول پژو ۳۰۱ در قالب سه تیپ و واریانت شامل دو واریانت با گیربکس دستی و موتور EC۵ و یک تیپ و نوع با گیربکس اتوماتیک و موتور EC۵ به تولید خواهد رسید.

حجم موتور این خودرو 6/1 لیتر، حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر در دور موتور چهار هزار است. در تیپ تولیدی پژو ۳۰۱ در سال نخست، گیربکس دستی پنج سرعته تعبیه خواهد شد. گنجایش صندوق عقب آن با ظرفیت ۶۴۰ لیتر نیازهای یک خانواده ایرانی را مرتفع می‌کند. پژو ۳۰۱ سطح آلایندگی استاندارد یورو ۵ را پاس کرده و دوستدار محیط زیست به حساب می‌آید.

سیستم ترم ABS، سیستم ایمنی ESP، ایربگ جلو، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های دی لایت به هنگام رانندگی، تهویه مطبوع دستی و رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ از جمله مشخصات اصلی خودرو است.

درهمین حال خط تولید بدنه محصول پژو ۳۰۱ با ظرفیت اسمی ۲۰ دستگاه در ساعت و سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از تکنولوژی جوشکاری لیزر وCMTبهره می‌برد، در ایران خودرو به بهره برداری رسید. بیش از ۳۸ میلیون یورو برای راه اندازی این خط تولید سرمایه گذاری شده است.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری درمراسم افتتاح این خط تولید با تشریح مخاطرات ناشی از نگاه سنتی به صنعت خودرو، گفت: اینکه خط مونتاژ راه بیندازیم، اسمش کارخانه است نه صنعت و برای افراد تحصیل‌کرده ایجاد اشتغال نخواهد کرد و فقط با یک تکنیسین مشکلش حل می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی می‌شد کشور را با خام‌فروشی اداره کرد ولی این کار حالا امکان‌پذیر نیست، گفت: خام‌فروشی باعث ایجاد ارزش افزوده نمی‌شود. به عنوان مثال بابت واردات یک شیشه عطر باید 3000 میلی‌لیتر نفت از کشور خارج شود. تا زمانی که خودمان طراحی نکنیم، روند رشد فناوری، بسیاری از صنایع را در آینده فلج خواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افزود: اگر به صنعت خودروسازی با نگاه سنتی توجه شود، این صنعت هم کنار زده خواهد شد. خودروهای کانسپت که گوگل و آمازون طراحی کرده‌اند به زودی صنعت خودرو را متحول می‌کند و اصولا در زمینی که خودروسازان ایران بازی می‌کنند، این شرکت‌ها حضور ندارند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اقلام تحریمی را در لیست تولیدات قرار داده‌ایم و از شرکت‌هایی که بتوانند این اقلام را تولید کنند، حمایت خاص خواهیم کرد.

مدیرعامل ایران خودرو هم درمراسم افتتاح خط تولید آزمایشی پژو 301 با اعلام دریافت ۱۵۰ میلیون یورو خسارت از پژو طی مدت پنج سال، از داخلی‌سازی یکی از قطعات استراتژیک که تاکنون کسی جرأت تولید آن را نداشته است، خبر داد و گفت: اولین سری از خودروهای پژو ۳۰۱ اردیبهشت سال آینده به مشتریان عرضه خواهد شد.

هاشم‌یکه زارع افزود: مهر امسال از داخلی‌سازی قطعه‌ای رونمایی خواهیم کرد که هیچ یک از قطعه‌سازان داخلی جرأت تولید آن را نداشته و آن را خط قرمز تولید قطعات دانسته‌اند؛ اما اکنون این قطعه به کمک مدیران جوان ایران‌خودرو داخلی‌سازی شده است.

وی با یادآوری دیدار خود با مدیران پژو در اواخر سال گذشته تصریح کرد: در این دیدار مدیران پژو به ایران خودرو اعلام کردند که نباید خودرو پژو ۳۰۱ را بدون حضور آنها تولید کند؛ در حالی که ما به آنها گفتیم شما از قرارداد خارج شده‌اید؛ بنابراین ما به هر ترتیب خودرو پژو ۳۰۱ را داخلی‌سازی و تولید خواهیم کرد. تولید پژو ۳۰۱ ایران را صاحب یک پلتفرم کرد که می‌توان خودروهای زیادی را بر روی آن تولید کرد.

مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت: ۳۰۰ قطعه‌ساز درگیر این پروژه هستند و مطمئنیم در آخر سال به داخلی ‌سازی ۸۰ درصد در تولید آن خواهیم رسید. دراین راستا نخستین سری این خودروها در اردیبهشت ۹۹ به مشتریان عرضه خواهد شد. ما توانستیم موتور این محصول را با ۸۰ درصد داخلی‌سازی تولید کنیم که علاوه بر ۳۰۱ می‌توان در سایر خودروها هم از آن استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در بحث خودکفایی، موتور و گیربکس این خودرو تولید ایران‌خودرو است. این خودرو قطعاً ۴ ستاره کیفی را دریافت خواهد کرد. این نکته را هم باید گفت که از شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت داخل قطعات استفاده کرده‌ایم.

نرخ ارز دیگر افزایش نمی‌یابد

روزنامه اعتماد با تیتر «نرخ ارز دیگر افزایش نمی‌یابد» نوشته است که بازار ارز روز گذشته بالاخره به میانه كانال ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بسیاری از تحلیل‌گران تكنیكال این بازار ارز 12 هزار و 500 تومانی را محدوده مقاومت دلار تلقی می‌كردند. این بدین معناست كه با رسیدن دلار به این سطح احتمال، نوسان دلار در این بازه بیشتر و امكان امتداد ریزش نرخ ارز ایجاد شده است.

این روزنامه نوشته است: در حالی كه فعالان بازار عملكرد بانک مركزی در مدیریت بازار را عامل اصلی ریزش قیمت‌ها می‌دانند، عبدالناصر همتی نیز به این موضوع واكنش نشان داد و به روشنی اعلام كرد، نرخ ارز دیگر افزایش نمی‌یابد.

عبدالناصر همتی كه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد سخن می‌گفت همزمان با تشدید كاهش قیمت ارز در بازار تهران می‌گوید: با وجود تحریم‌های گسترده آمریكا، امسال بانک مركزی توانست ارز را كنترل كند. هم اكنون بازار ارز به ثبات رسیده و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

او با بیان اینكه آمریكا و متحدانش به دنبال فلج كردن اقتصاد كشور بودند، ادامه می‌دهد: بانک مركزی دیگر اجازه نمی‌دهد، نرخ ارز افزایش پیدا كند و در حال كاهش قیمت ارز و افزایش ارزش پول ملی هستیم. آمریكا به دنبال نابود كردن پول ملی ایران بود به طوری كه صحبت از هر دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می‌كرد كه نتوانست به اهدافش برسد. قدرت ایران در مقابله با تحریم‌های اقتصادی دشمنان برای همگان آشكار شد به طوری كه تحریم‌ها دیگر اثرگذار نیست.

او با بیان اینكه بانک مركزی نمی‌تواند همه نیازهای ارزی و ریالی واحدهای تولیدی را تامین كند، می‌گوید: وظیفه ما در این مرحله حفظ ارزش پول ملی و كنترل تورم است كه باید با احتیاط ورود كنیم، زیرا دیگر مردم توان افزایش قیمت‌ها را ندارند.

همتی افزود: دولت با این همه فشار اقتصادی از بنگاه‌های اقتصادی حمایت كرده به طوری كه از ابتدای سال جاری تاكنون از طریق بانک مركزی ۱۲ میلیارد دلار به واحدهای تولیدی كمک شده است. در این مرحله نمی‌توانیم ارز ۴۵ هزار ریالی را حذف كنیم زیرا هنوز برای كالاهای اساسی نیاز داریم.

شهاب نادری، نماینده مجلس با اشاره به كاهش قیمت ارز در هفته‌های اخیر و پیش‌بینی بازار ارز می‌گوید: ریزش قیمت دلار در روزهای اخیر طبیعی است چراكه قیمت‌ها كاذب بود. دلار همچنان دارای حباب است و باید حداقل 4 تا 5 هزار تومان كاهش یابد تا به نرخ واقعی نزدیک شود. از سوی دیگر برنامه بانک مركزی برای تشكیل بازار متشكل ارزی می‌تواند به كشف واقعی قیمت‌ها و عرضه و تقاضای واقعی كمک كند و حباب قیمت‌ها را بشكند.

نبض دلار در دست دولت

همچنین روزنامه ابتکار با تیتر «نبض دلار در دست دولت» نوشته است که صاحب‏نظران رقم‌های متفاوتی را برای نرخ واقعی ارز در نظر می‌گیرند، اما نظر مشترک میان آنها این است که نرخ‌های بین 11 تا 13 هزار تومان برای ارز غیرواقعی است.

این روزنامه نوشته است: حسین صمصامی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از پشت‌پرده کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر گفته است. به گفته وی عامل اصلی کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر بانک مرکزی است و دولت تصمیم دارد دلار بازار را به نیمایی نزدیک کند.

تا امروز نیز بالا و پایین شدن دلار در بازار با دخالت بانک مرکزی بوده و خود عوامل بانک مرکزی هم در بازار دلار می‌خریدند و می‌فروختند!

پایین آمدن دلار دست بانک مرکزی است و چنان چه بخواهد دلار پایین می‌آید و اگر نخواهد دلار بالا می‌رود و همان‌طور که نرخ را روی 14 هزار تومان بردند الان هم آن را 12500 کردند.
طبق این گفته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که روند کاهشی نرخ ارز در روزهای اخیر سیاست‌های بانک مرکزی بوده است.

علیرضا عباسی، کارشناس بازار ارز از نقش پررنگ بانک مرکزی در تعیین مسیر حرکت بازار ارز گفت: بانک مرکزی نقش بسیار پررنگ در بازار ارز و همچنین اقتصاد دارد چراکه بانک مرکزی متولی حفظ ارزش پول ملی است.

کف بعدی قیمت دلار؟

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «کف بعدی قیمت دلار؟» نوشته است که دیروز دلار سومین افت متوالی را به ثبت رساند؛ ولی نتوانست زیر کف ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی تثبیت شود. تحلیلگران فنی بازار باور داشتند، دو سطح ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی دو نقطه مهم بازار هستند که ممکن است دلار در آنها مورد حمایت معامله‌گران قرار گیرد.

برخی فعالان با اشاره به نزدیک شدن قیمت دلار بازار آزاد به قیمت این ارز در سامانه نیما، احتمال افت بیشتر را محدود می‌دانند؛ دسته دیگری با توجه به نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی، همچنان پرونده کاهش بیشتر را بسته نمی‌بینند.

این روزنامه نوشته است: بیشتر تحلیلگران باور داشتند، پس از شکست سطح حمایتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، کف بعدی حمایتی دلار ۱۲ هزار و ۲۰۰ است و پس از آن نقطه مورد حمایت معامله‌گران عدد ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.