کد مطلب: ۴۷۶۳۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۲ سیگنال سیاسی مهم برای بازارها / ریسک سیاسی بورس کم شد

2 سیگنال سیاسی مهم برای بازارها / ریسک سیاسی بورس کم شد

در آخر هفته گذشته دو خبر مهم سیاسی منتشر شد که احتمالا برای فعالان بازارها مهم باشد. با این اخبار به نظر می‌رسد نااطمینانی ناشی از ریسک‌های سیاسی در بازار سهام کمتر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که از اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران حمایت نمی‌کنند و در این موضوع یک‌صدا هستند. موضع قاطع سه قدرت اروپایی در آستانه سفر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه به این قاره اتخاذ شده ‌است. این در شرایطی است که ایالات‌متحده اعلام کرده که از تاریخ ۲۰ سپتامبر، همه تحریم‌های پیش از برجام را که ازسوی شورای امنیت برقرار شده‌بود، علیه ایران اعمال خواهد کرد. پیش از این در یک تحول مهم دیپلماتیک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافقی مهم دست یافته‌ بودند.

در این مورد دنیای اقتصاد گزارش داده که در آستانه سفر وزیرخارجه ایران به اروپا و درحالی‌که تا ۱۰ روز دیگر آمریکا می‌خواهد «مکانیزم ماشه» علیه ایران را اجرایی کند، وزیران خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام نشستی در لندن برگزار کردند. دومینیک راب، وزیرخارجه بریتانیا از ژان ایو لودریان و هایکو ماس وزیران خارجه فرانسه و آلمان دعوت کرده بود که برای اتخاذ یک سیاست واحد در برابر درخواست آمریکا به بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در یک نشست مشترک در شهر کنت در جنوب شرقی انگلستان شرکت کنند. جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از طریق ویدئوکنفرانس در این نشست حضور داشت.

در پایان این نشست وزیران خارجه سه قدرت اروپایی اعلام کردند که هرچند بریتانیا متحد آمریکا به‌شمار می‌آید و نمی‌تواند به سادگی از حمایت از درخواست ایالات‌متحده در مساله ایران چشم بپوشد و به‌رغم آنکه بریتانیا خواهان تجارت آزاد با آمریکاست، اما با این حال سه کشور یکصدا از اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی سازمان ملل علیه ایران حمایت نمی‌کنند. وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشستی در لندن به این توافق دست یافتند که با اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه مقابله کنند و خواهان رویکرد مشترک برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران شدند.

اما خبر دوم به سخنان اخیر یکی از کاندیداهای ریاست جمهور آمریکا برمی‌گردد.

نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا مدعی شد: در صورت رئیس‌جمهور شدن، واشنگتن به تعامل با تهران خواهد پرداخت.

طبق گزارش ایسنا، بنابر اعلام نیوزویک، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مدعی شد: در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری به تعامل با ایران خواهد پرداخت، اما هشدار داد که چنین کاری پس از ۴ سال دشمنی آسان نخواهد بود.

بایدن مدعی شد: ایران حال نسبت به زمانی که ما در سال ۲۰۱۷ دفتر را ترک کردیم، به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

وی همچنین با دفاع از برجام، توافق هسته‌ای را "مخل‌ترین نظام بازرسی در جهان" نامید.

نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا ادعا کرد: اگر ایران پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود را از سر بگیرد، آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک بازخواهد گشت.

بایدن مدعی شد: برای چنین کاری به کمک تمامی طرفین برجام از جمله چین و روسیه نیاز پیدا خواهد کرد.

آخرین اخبار بازار سهام را در سرویس بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس مثل بازارهای دیگه نیست در هر صورت افزایشی هست مثلا نفت چه بالا بره چه پایین در میان مدت سهام شرکتهای نفتی افزایشی بوده همین چند ماه نمونشه. یا چه تحریم باشه چه نباشه بورس باز افزایشیه و بهتر از بازارهای دیگست این ۱۰ یا ۲۰ ساله گواه اونه.

  • ناشناس

    یک درصدو پیگیری کنین