کد مطلب: ۵۶۰۸۵۴

جهانگیری:

حداکثر تا اوایل مرداد بحران خاموشی داریم / فرمانده مقابله با خاموشی‌ها تعیین شد

حداکثر تا اوایل مرداد بحران خاموشی داریم / فرمانده مقابله با خاموشی‌ها تعیین شد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حداکثر تا اوایل مردادماه بحران خاموشی برق خواهیم داشت، گفت: از فردا وزیر نیرو فرمانده مدیریت مقابله با خاموشی‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور اظهار کرد: جلساتی در رابطه با خاموشی های اخیر برق در کشور با حضور وزیران کشور و نیرو برگزار و تصمیمات مهمی برای حل این مساله در این جلسات گرفته شد.

وی با بیان اینکه صنعت برق یکی از صنعت‌های مهم و پیشرو در ایران است، تصریح کرد: به فضل الهی در سنوات گذشته، سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه برق کشور انجام شده و در حدود ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی و آبی کشور است که در دنیا ظرفیت بالایی است و رتبه چهاردهم جهان را در این حوزه داریم.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این موضوع که میزانی از این ظرفیت که از نظرعملیاتی می‌توان استفاده کرد با احتساب نیروگاه‌های آبی حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار مگاوات در مقطع فعلی است، یادآور شد: به دلیل شرایط خشکسالی، وضعیت سدها و پیش بینی آب شرب استان‌های مختلفی که از آب سدها استفاده می کنند، در مقطع فعلی یک نیروگاه آبی که حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دارد حدود ۲ تا سه هزار مگاوات بیشتر متناسب با شرایط بهره برداری ندارد و یک محدودیت بسیار بالایی در استفاده از نیروگاه‌های آبی داریم.

جهانگیری به افزایش حرارت و دمای کره زمین و همچنین گرمای کشور ایران اشاره کرد و گفت: گرمای بالا همزمان با خشکسالی را امسال داشتیم و به همین دلیل میزان مصرف افزایش پیدا کرده و طبق آماری که وزارت نیرو در جلسه امروز اعلام کرد اکنون حدود ۶۴ هزار مگاوات مصرف برق داریم اما حدود ۵۳ هزار مگاوات ظرفیت تولید است و ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات کسری در حوزه تولید برق داریم.

وی افزود: مصوبه‌ای را چندی قبل دولت ارائه کرد و در طول سنوات گذشته هم وزارت نیرو همواره این کار را انجام می‌داد و بر اساس آن با واحدهای مصرف خصوصا در بخش صنعت توافق می‌شد که مصرفشان از ساعات اوج مصرف به ساعات دیگری منتقل شود.

معاون اول رئیس جمهوری با یادآوری این موضوع که ساعات ۹، ۱۰ صبح تا غروب ساعات اوج مصرف برق است، گفت: به دلیل مصرف بخش خانگی برای دستگاه‌های سرمایشی و فعالیت کامل واحدهای تولیدی و سیستم اداری و تجاری در این ساعات، بیشترین مصرف را در این ساعات شاهد هستیم. وزارت نیرو یکی از کارهایی که انجام می‌داد تقسیم این پیک مصرف بود که این بار هم اینکار را انجام داد.

جهانگیری گفت: براساس مصوبه دولت که خردادماه صادر شد، وزارت نیرو به دستگاه‌ها این اجازه را داد که با تغییر ساعات شروع و پایان کار ادارات در استان‌های مختلف و تنظیم میزان دمای اتاق‌ها در ادارات به شکلی که کمتر از ۲۵ درجه نباشد، مصرف برق را در ساعات اوج مصرف مدیریت کنند. بر این اساس، اگر در ساعات تعطیلی ادارات، واحد سرمایشی یا واحد مصرف کننده برق روشن باشد مسئولیت متوجه رئیس اداره است و رئیسان ادارات موظف به رعایت این دستورالعمل هستند و در صورت رعایت نکردن با آنها برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به خاموشی‌های خانگی در روزهای اخیر بیان کرد: مردم به شدت اذیت شدند و فشارهای زیادی را به خاطر خاموشی‌ها تحمل کردند و امروز آقای رئیس جمهوری در نهایت تواضع و خلوص نیت از مردم عزیز به خاطر این خاموشی‌ها عذرخواهی کردند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این موضوع که امروز تصمیمات مهمی در خصوص مدیریت مصرف برق در کشور گرفته شد، گفت: یکی از تصمیمات این است که وزیر نیرو در این دو سه هفته تا اوایل مردادماه از اختیارات کامل برخوردار خواهد بود و طبق اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی، اختیارات دولت به وزیر نیرو در حوزه برق داده خواهد شد که در جلسه فردای هیات دولت در این مورد تصمیم‌گیری می شود.

جهانگیری با بیان اینکه وزیر نیرو در این چند هفته در نقش فرماندهی مدیریت مصرف برق کشور قرار خواهد گرفت، افزود: در این بازه زمانی، دستور وزیر نیرو برای همه دستگاه‌های دیگر لازم الاجرا خواهد بود که امیدواریم ان‌شاالله این نقش را به خوبی ایفا کند. وزارت نیرو به همه اطمینان داده و می دهد که به مراکز ضروری و مهم مثل بیمارستان ها تا این لحظه نه خاموشی داده و نه خاموشی خواهد داد.

منبع: برنا

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تناقض تا این حد!!! هشتادو دو ظرفیت است در ساپورت پنحاه چهار ماندید!!!

  • نادی

    بخدا قسم اگر دست من بود تمام مشکلات کشور رو در عرض چند ماه حل میکردم.اولین کاری که میکردم تمام نرخ ها رو جهانی میکردم و به هرکسی طبق نیاز یارانه میدادم( دلاری)،این کار باعث میشه عدالت در مصرف اتفاق بیفته،دیگه هزینه قاچاق و بگیر و ببندم تموم میشه.دوم،تمام کنترهارو با IOT کنترل میکردم و با هوش مصنوعی اندازه مصرف و دزدی برق کاملا مشخص میشد.سوم ایستگاه های تولید انرژی های تجدید پذیر مثل برج ها خورشیدی،پروبولیک،توربین دریای و … احداث میکردم،مزیت فروش به نرخ جهانی و جذب سرمایه.چهارم،نمایندگان مجلس رو مکلف به استفاده از اپلیکشنی میکردم که ابتدا قانون رو به مردمش توضیح بده و طبق نظرسنجی از اونا به قانون رای بده،این یعنی پیوند مردم و حاکمیت.و…..

    • عقب مانده

      نادی ایولا داری

  • مرتضئ

    چرت محض
    ریس جمهور از خاموشی فقط میگه
    ما تو بوشهر مشکلمون گرمای وحشتناکه
    دیروز سه بار برق رفت که جمع اش ۸ ساعت میشه ، بچه ام از گرما سرخ شده بود با بادبزن بادش میزدم
    بعدشم من خودم پرستارم، برق بیمارستانم میره ،موتور برقم فقط واسه دستگاه اای اورژانسی سیم کشی شده و کل سیستم مختل میشه
    توی اتاق احیا ما با لامپ گوشی احیا میکردیم چند شب پیش
    واقها توی این هشت سال چه کار میکردید؟؟؟

  • داریوش

    بیخود هست تو مرداد هستیم تازه شروع شد