کد مطلب: ۵۴۰۹۷۱

ابتلای ۶۰ مورد به ویروس‌های جهش‌یافته/ اتمام واکسیناسیون کرونا قبل از پایان ۱۴۰۰

ابتلای ۶۰ مورد به ویروس‌های جهش‌یافته/ اتمام واکسیناسیون کرونا قبل از پایان ۱۴۰۰

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتلای قطعی ۶۰ مورد به ویروس‌های جهش‌یافته در کشور و اتمام واکسیناسیون کرونا قبل از پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا رئیسی، درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه وضعیت کشور رو به بهبود است و بعد از خیز بسیار بلندی که از بیماری به عنوان موج چهارم بیماری داشتیم، اکنون خوشبختانه روند نزولی شده و اکثر استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند. اکنون فقط سه شهر ما وضعیت قرمز دارند و اکثر شهرها نارنجی هستند و باید توجه کرد که همچنان در معرض خطر هستند و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود که ۲۶۳ شهر نارنجی ما مجددا قرمز شوند. اکنون شهرهای سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه‌گنج در کرمان قرمز هستند.

وی افزود: باید هم از مردم و هم کادر بهداشت کشور تشکر کنیم. در موج چهارم ویروس غالب سوش انگلیسی بود. در کشور ما هم این موج سنگین بود و کارهای خوبی با توجه به درس آموخته‌هایی که داشتیم انجام شد. شروع روند واکسیناسیون هم به ما کمک کرد. از این جهت که بالای ۹۶ درصد از کادر بهداشت و درمان واکسینه شدند و کسانی هم که واکسن نزدند که بعید می‌دانم اینطور باشد، اگر هم هست تقاضا می‌کنم که واکسیناسیون‌شان را انجام دهند. این واکسیناسیون باعث شد که با خیال راحت‌تر به مقابله با ویروس رفته و در برابر سیل عظیم بیماران مقابله کنند.

خیز چهارم کرونا هنوز تمام نشده است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است، بلکه اکنون بازوی بالارونده این خیز بسیار بلند بود و یکی از نگرانی‌های ما این بود که در آغاز خیز چهارم وقتی نمودارها را نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که به صورت آسانسوری بالا می‌رود و نمی‌دانستیم انتهایش کجاست. در اکثر استان‌های ما قله‌ای که ایجاد شد، نسبت به موج‌های قبلی ارتفاع بسیار بلندتری داشت. اکنون در شاخه نزولی آن قله‌ها هستیم، اما نکته این است که می‌گوییم اکثر شهرهای ما نارنجی است، یعنی از حدی که باید، پایین‌تر نیامده و کوچکترین غفلت باعث می‌شود که این شاخه نزولی یکجا متوقف شده و خدایی نکرده سینوسی شود.

لزوم مراقبت ویژه در استان‌های جنوبی و شرقی

وی ادامه داد: نکته بعدی شروع فصل انتخابات است که ما باید به عنوان فرصت به انتخابات نگاه کنیم و ان‌شاءالله انتخابات بسیار پر شور و شعوری داشته باشیم. البته فقط هم انتخابات ریاست‌جمهوری نیست، بلکه چندین انتخابات اعم از انتخابات شوراها و … را هم در پیش داریم. تبلیغات و تجمعات می‌توانند مشکل‌زا باشد. خطر دیگر ویروس جهش‌یافته است که می‌تواند استان‌های جنوبی و شرقی ما را به شدت تهدید کند. کمااینکه مواردی هم شناسایی شده است. ما باید بسیار مراقبت کنیم. اکنون استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که روند نزولی چشمگیری ندارند و در حدی متوقف شدند. در عین حال استان بوشهر و حتی خوزستان، خراسان جنوبی و کرمان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که به ویژه در زمینه ویروس جهش‌یافته هندی و انگلیسی باید بسیار مراقبت کنند.

دستورالعمل‌های ضدکرونایی برای انتخابات

رئیسی درباره دستورالعمل‌های مربوط به انتخابات، گفت: باید فرآیند انتخابات را نگاه کنیم؛ بحث ثبت‌نام، تبلیغات و روز انتخابات. این سه قسمت در پروتکل‌های ما پیش‌بینی شده است. در زمینه ثبت‌نام تمهیداتی اندیشیده شد که اجرا شد و تشکر می‌کنیم که خوب رعایت شد. البته مواردی از تجمع هم بود اما در مجموع در مرحله ثبت‌نام فشار کمتری بود. البته باید توجه کرد که شاید بسیاری از کاندیداها برنامه‌هایی در زمینه حوزه سلامت داشته باشند و درباره مدیریت کرونا هم بحث شود، اما باید بدانیم که یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت کرونا رعایت پروتکل‌ها است و کاندیدها از هم اکنون باید دقت داشته باشند که طبق پروتکل کرونا تجمع نباید باشد، فاصله‌گذاری رعایت شود، تهویه مناسب باشد، فضای سربسته نباشد و فضای باز باشد، از فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کنیم، ماسک استفاده کنیم و … فکر می‌کنم برای یک کاندیدا بیشترین چیزی که تاثیر گذار است، افرادی که دورش جمع می‌شوند، نیست، بلکه برنامه‌هایی است که از سوی او اعلام می‌شود.

وی افزود: پروتکل برای روز انتخابات هم که یک روز است آماده است و تمهیداتی اندیشیده شده مانند اینکه که حداکثر حوزه انتخابیه داشته بشیم و حوزه‌های انتخابیه نزدیک افراد باشد، فضای باز باشد و اگر قرار است تجمعی هم باشد، در فضای باز باشد. پیش‌بینی شده که انگشت زدن هم نیاز نباشد، اما بحث تبلیغات بسیار مهم است. ستادهای انتخاباتی هم باید توجه کرده و کنترل کنند. این می‌تواند نشان دهد که کاندیداها مسئولیت اجتماعی و احترام به قوانین را از همین ابتدا به نمایش بگذارند.

آخرین وضعیت کروناهای جهش‌یافته در کشور

رئیسی درباره وضعیت ویروس‌های جهش‌یافته کرونا نیز گفت: در حال حاضر بیشترین نگرانی‌مان در استان‌های جنوبی و شرقی است. به ویژه سیستان بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر که خوشبختانه اکنون پراکندگی زیادی ندارد. تاکنون طبق آماری که مثبت شده، مجموعا در این استان‌ها بالغ بر ۶۰ مورد مبتلا به ویروس‌های جهش‌یافته تاکنون پیدا شده که همه اینها اطرافیانشان هم تست شدند و خوشبختانه به مرحله‌ای رسیدیم که دیگر کسی نبوده اما شانس ابتلا به این ویروس در استان‌های جنوبی و شرقی کشور و اگر رعایت نشود، در مناطق دیگر کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ویروس هندی و آفریقایی وارد کشو ما هم شد و در یکی دو استان جنوبی ما و حتی یک مورد در آذربایجان غربی ویروس هندی پیدا شد. البته اولا خوشبختانه سریع شناسایی شدند و افرادی که وارد شده بودند سریع قرنطینه شدند. در جایی یک مورد که شناسایی شد، ۴۷۰ نفر از اطرافیان آنها را هم تست کردند و توانستند کنترل کنند. با این حال خاصیت ویروس تنفسی این است که پشت هیچ مرز و دروازه‌ای نمی‌ماند. ویروس آفریقای جنوبی هم مهاجم‌تر است. نکته‌ای که مهم این که در مقابل همه این ویروس‌ها اعم از جهش‌یافته و … باید همان رعایت پروتکل را پیش برد. نکته دیگر درباره واکسن خوشبختانه این امید را بدهم که دنیا به فناوری رسیده که با شناخت نوع موتاسیون و جهش‌های ویروس‌ها می‌تواند خط تولید را به گونه‌ای تغییر دهد که در مقابل آن موثر باشد.

واکسیناسیون سالمندان تا پایان خرداد

وی با بیان اینکه امروز صبح هم پارت جدیدی از واکسن وارد می‌شود که یک میلیون دوز به دستمان می‌رسد، گفت: تا دو روز دیگر هم یک و نیم میلیون به دستمان می‌رسد و هفته‌های بعد هم دو میلیون دوز دیگر به دستمان می‌رسد. ما قول دادیم که تا پایان خرداد ماه بتوانیم اکثر گروه هدف فاز دوم را که سالمندان هستند واکسینه کنیم. واکسیناسیون بالای ۸۰ ساله‌ها تمام شده و اگر کسی مانده فرصت واکسیناسیون را از دست نداده‌اند و حتی تا پایان امسال هم سهمیه‌شان محفوظ است. سهمیه کسی نمی‌سوزد. افرادی که ۸۰ سال به بالا دارند و پیامک دریافت نکردند در سایت salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند تا از آنها دعوت کنیم. ما از دیروز هم گروه سنی ۷۵ سال به بالا را با همین شیوه آغاز کردیم. در عین حال روز گذشته هم ۱۵ نفر ۱۱۸ و ۱۱۹ ساله داشتیم که واکسن تزریق کردند.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که فاز دوم واکسیناسیون علیه کرونا در کشور دو قسمت دارد که یک بخش افراد سالمند و ۶۰ سال به بالا هستند و قسمت دوم افراد بیماران خاص شامل مبتلایان به بیماری‌هایی چون سرطان، بیماران پیوندی، دیالیزی، تالاسمی، هموفیلی و ام‌اس. این افراد را هم در ادامه فاز دوم واکسینه می‌کنیم. البته اگر ما افراد ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنیم، خودبه خود ۸۴ درصد بیماری‌های زمینه‌ای را پوشش دادیم. زیرا اکثر بیماری‌های زمینه‌ای در افراد ۵۰ سال به بالا است. از طرفی هم افراد ۱۸ سال تا ۶۰ ساله‌ای که دارای بیماری خاص هستند، این افراد هم واکسینه می‌شوند. تقریبا اوایل تیر ماه این افراد قطعا واکسینه می‌شوند.

وضعیت واکسیناسیون عشایر و روستاییان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون عشایر و دوردست گفت: خوشبختانه یکی از بهترین نقاط قوت شبکه ما در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر است که دقیق و منظم واکسیناسیون در آن‌ها انجام می‌شود. زیرا ما خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت دارد. در زمینه عشایر هم برخی از عزیزان ساکن و نزدیک یک مرکز هستند که طبق گروه سنی به مرکز مراجعه کرده و واکسن‌شان را دریافت می‌کنند. عده‌ای هم کوچ‌رو هستند که بستگی دارد در کدام شهر یا استان باشند و می‌توانند در آنجا مراجعه کنند. برنامه‌ای هم داریم که از ۱۵ تیر ماه شروع می‌شود و از این تاریخ به بعد کل گروه سنی بالای ۵۰ سال عشایر را با حضور همکارانمان واکسینه کنیم.

اتمام واکسیناسیون کرونا قبل از پایان ۱۴۰۰

رئیسی درباره برخی بی نظمی‌ها و ازدحام در مراکز واکسیناسیون، گفت: خوشبختانه روز گذشته یک رکورد ثبت شد و ۱۶۴ هزار واکسن در سطح کشور زدیم. این ظرفیت را داریم ایجاد می‌کنیم که طی اواخر هفته آینده تا ۳۰۰ هزار واکسن هم تزریق کنیم. مراکز تجمیعی را هم خواهیم داشت. به هر حال ما یکسال درگیر واکسیناسیون خواهیم بود و باید مراکز بهداشت و درمان را به سایر خدمات اختصاص داده و مراکز تجمیعی برای واکسیناسیون تعریف کنیم. مراکز خودرویی هم اضافه شده و در کشور ۴۲۶ مرکز تجمیعی هم ایجاد شده که ظرفیت ما را به روزانه ۳۰۰ هزار دوز تزریق واکسن می‌رساند. در عین حال برنامه ما این است که ظرفیت تزریق واکسن را روزانه به ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دز واکسن برسانیم. البته به شرط تامین. من اطمینان می‌دهم که واکسیناسیون کشور را تا قبل از پایان ۱۴۰۰ قطعا تمام می‌کنیم. البته واکسن در سطح دنیا هم استراتژیک شده و میزان تولید هم زیاد نیست و به همین دلیل واکسن نمی‌تواند دست همه برسد.

پاسخ به شایعه تزریق واکسن فایزر برای مسئولان

رئیسی درباره شایعاتی مبنی تزریق واکسن فایزر برای مسئولان کشور گفت: تا جایی که اطلاع دارم مسئولان واکسن ریافت نکردند و با اطمینان هم می‌گویم که آقای رئیس‌جمهور هم واکسن نزدند. در عین حال باید پرسید چگونه می‌خواهد واکسن فایزر را وارد کشور کنند؟ فایزر درجه منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد می‌خواهد. حتی اگر واکسن فایزر وارد شده باشد، اصلا ارزش ندارد. زیرا زنجیره سرد آن رعایت نشده است. البته شاید فایزر واکسن خوبی باشد، اما مانند سایر واکسن‌ها است. باید توجه کرد که بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دست‌تان می‌رسد. این اسم‌گذاری و برندسازی اصلا درست نیست.

رئیسی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه خودم هم هنوز واکسن تزریق نکرده‌ام، گفت: از مردم می‌خواهم که به واکسن‌هایی که در بازار سیاه به اسم واکسن کرونا است، اطمینان نکنند. ان‌شاءالله همه مردم واکسینه می‌شوند. به این واکسن‌های بازار سیاه اطمینان نکنید و یادمان باشد که ۲۰۰ میلیون دوز واکسن کرونای تقلبی در دنیا وجود دارد. ما تا پایان خرداد ماه گروه سالمندان را واکسینه می‌کنیم و طی چند ماه آینده سایر گروه‌ها را هم واکسینه می‌کنیم.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.