کد مطلب: ۴۶۶۹۵۶

زمان برگزاری کنکور کی است؟

زمان برگزاری کنکور کی است؟

داوطلبان دو آزمون ورودی مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد همچنان سرگردانند؛ با وجود اعلام توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد از امروز (دوشنبه) از سوی سازمان سنجش، برخی نمایندگان مجلس خواستار تعویق این دو آزمون شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، داوطلبان دو آزمون ورودی مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد همچنان سرگردانند؛ با وجود اعلام توزیع کارت آزمون کارشناسی ارشد از امروز (دوشنبه) از سوی سازمان سنجش، برخی نمایندگان مجلس خواستار تعویق این دو آزمون شده‌اند.

در راس مجلس نیز همین خواسته مطرح است. گواه این مدعا اظهارات روز گذشته محمدباقر قالیباف رئیس پارلمان است که درخواست تعویق فوری زمان برگزاری کنکور سراسری را مطرح کرده است.

قالیباف در جلسه دیروز مجلس تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. او با بیان اینکه سلامت دانش‌آموزان خط قرمز مجلس است، گفت: کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولان ذی‌ربط پیگیری کنند.

جنجال بر سر زمان کنکور

مجلسی‌ها پیش از این طرح دوفوریتی را نیز برای تعویق آزمون سراسری تدوین کرده بودند؛ طرحی که ظاهرا فعلا متوقف شده است؛ آن هم به توصیه قالیباف. زهره الهیان نماینده تهران که یکی از حامیان تعویق کنکور است، دیروز در توییتی این موضوع را اعلام کرد و توضیح داد که قرار است رئیس مجلس موضوع تعویق را از طریق ستاد ملی کرونا پیگیری کند.

همچنین ظهر دیروز جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، منصور غلامی وزیر آموزش و پرورش و مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان برای بررسی ابعاد برگزاری کنکور سراسری برگزار شد.

مخالفت با برگزاری کنکور در تاریخ تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نظر همه نمایندگان مجلس نیست. برخی از نمایندگان حتی با مداخله مجلس در این زمینه مخالف‌اند. برای نمونه می‌توان به بخشی از تذکر روز گذشته هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس اشاره کرد.

او تاکید کرد که مجلس نباید در موضوع کنکور و مدارس تصمیم‌گیری کند بلکه باید ستاد ملی کرونا این وظیفه را انجام دهد. از سوی دیگر، یکی دیگر از نمایندگان نیز به مجلسی‌ها توصیه کرد که از مصاحبه‌های متناقض درباره کنکور پرهیز کنند، زیرا این رفتارها تمرکز نهادهای متولی به ویژه سازمان سنجش را به هم می‌ریزد.

محمود احمدی‌بیغش در ادامه گفت: آنها که به بهانه شیوع کرونا در پی تعویق کنکور هستند تضمین می‌دهند کرونا تا چند ماه دیگر تمام شود؟

وزارت بهداشت: کنکور برگزار می‌شود

درخواست تعویق کنکور سراسری در شرایطی از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده که وزارت بهداشت رسما اعلام کرده است که این آزمون سراسری برگزار می‌شود.

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه کنکور برگزار می‌شود و نباید در این زمینه تردید ایجاد کنیم، گفت: برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ تا این لحظه حتمی است و فکر می‌کنم این جمله باید قوی، محکم و یکپارچه به جامعه اعلام شود که کنکور برگزار می‌شود.

بنابر آنچه ایسنا از اظهارات حق دوست گزارش داده، این معاون وزیر بهداشت روز گذشته تاکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا بر اساس اینکه بهترین آورده را برای مردم داشته باشد تصمیم می‌گیرد.

او همچنین گفت: باید توجه داشت که سلامت جسم یک مساله است و سلامت روان و روح مساله دیگری است. داوطلبان بعضا چند سال خود را در خانه محبوس کرده‌اند و استرس‌های زیادی را تحمل می‌کنند. همه بدانند که وقتی تصمیم می‌گیریم باید سلامت را جامع ببینیم.

واکنش سازمان سنجش

از سوی دیگر، تلاش‌ها برای تعویق کنکور بار دیگر واکنش انتقادی رئیس سازمان سنجش را نیز در پی داشت. ابراهیم خدایی با تاکید بر اینکه این سازمان درخصوص برگزاری کنکور وارد مباحث حاشیه‌ای نمی‌شود، گفت: کنکور بیشتر یک موضوع جذاب اجتماعی و سیاسی شده و صدای کنکور بیشتر شنیده می‌شود و برخی علاقه دارند که اظهارنظر کنند و برخی هم می‌خواهند فالوئر جمع کنند.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: همه پروتکل‌ها و زمان‌بندی‌های برگزاری کنکورها و آزمون‌های کشوری مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا است. خدایی همچنین با تاکید بر اینکه جایگزینی برای حذف کنکور وجود ندارد، افزود: وضعیت آموزشی کشور نمی‌تواند گسست داشته باشد و بخشی از پذیرش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بدون آزمون امکان‌پذیر نیست و جایگزینی هم برای کنکور نداریم.

خدایی همچنین تاکید کرد: مصوبه‌ای برای تعویق کنکور نداشته‌ایم. تاکنون نیز بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا پیش رفته‌ایم و در هر صورت سازمان سنجش آموزش کشور مجری است. ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه‌ای درباره تاخیر و لغو کنکور نداشته است و مدت برگزاری کنکور را به چهار روز افزایش داد و پس از آن پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌ها را تعیین کرده است.

توضیح درباره آزمون دکتری

با این همه نباید به یک نکته بی‌توجه بود؛ آنکه روایت‌ها از برگزاری آزمون دکترا در برخی نقاط کشور حاکی از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی است؛ آزمونی که جمعه گذشته برگزار شد و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی و همچنین اظهارات برخی داوطلبان مبنی بر رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی ازجمله عدم رعایت فاصله صندلی داوطلبان در حوزه‌های امتحانی بر نگرانی‌ها در زمینه دو آزمون کارشناسی ارشد و همچنین آزمون سراسری مقطع کارشناسی افزوده است.

با این حال رئیس سازمان سنجش از رضایت ۸۵ درصدی داوطلبان کنکور دکترا از وضعیت برگزاری آزمون دکترا براساس نظرسنجی صورت گرفته، سخن گفت.

خدایی توضیح داد: بعد از برگزاری آزمون ما از داوطلبان کنکور دکترا نظرسنجی کرده‌ایم که آیا از تمهیدات بهداشتی کنکور راضی هستید یا خیر، بیش از ۸۵ درصد رضایت داشتند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین تاکید کرد: در آزمون دکتری مسئول نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت بود و یک نماینده بهداشت هم در حوزه‌ها مستقر بود.

طبق اعلام رسمی، وزارت بهداشت به سازمان سنجش نمره قبولی دادند و یکسری نکات هم گوشزد کردند که حتما رعایت می‌شود. ضمن اینکه به مراقبان جلسه نیز گفته شده بود که اگر داوطلبی ماسک خود را برداشت به فرد تذکر دهند. اما فضای امتحان به گونه‌ای است که نمی‌تواند به‌صورتی باشد که تمرکز داوطلب به‌هم بخورد. مواردی از این دست نادر بود.

درخواست برای استفاده از استادیوم‌ها

البته موضوع مخالفت با برگزاری کنکور تنها به برخی داوطلبان و تعدادی از نمایندگان مجلس محدود نیست. برخی کارشناسان به نحوی دیگر به برگزاری کنکور انتقاد دارند.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش قدرت سرایت ویروس کرونا، از ضرورت برگزاری کنکور سراسری بدون افزایش استرس برای داوطلبان سخن گفت و اعلام کرد: پیشنهاد ما در کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در جلسات آتی برگزاری کنکور در استادیوم‌ها از جمله استادیوم آزادی و فضای باز آن است.

اختصاص ۸ هزار ورزشگاه برای کنکور

البته عصر دیروز وزیر ورزش و جوانان از اختصاص ۸ هزار ورزشگاه روباز و سرپوشیده در سراسر کشور برای برگزاری آزمون سراسری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مسعود سلطانی‌فر با اشاره به حضور خود در نشست ظهر دیروز کمیسیون آموزش مجلس با موضوع بررسی برگزاری کنکور سراسری و ارشد تصریح کرد: علاوه بر اختصاص ۸ هزار استادیوم، ورزشگاه و مکان ورزشی رو باز و سرپوشیده برای برگزاری کنکور سراسری، ۳ هزار سازمان مردم‌نهاد با حضور ۵۰۰ هزار جوان سازماندهی شدند تا در برگزاری کنکور مشارکت کنند.

سلطانی‌فر افزود: چنانچه سازمان سنجش و وزارت علوم چنین درخواستی برای آزمون ارشد داشته باشند این امکانات برای آزمون ارشد هم در نظر گرفته خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به عنوان یک کنکوری حرف هیچکدام از سئولان را قبول ندارم چون توی ازمون دکترا افتضاح بودن پروتکول ها را مشاهده کردیم