کد مطلب: ۳۶۴۹۹۲

مهمترین خبرهای بورس امروز

اعلام زمان مجمع چند شرکت بورسی و علت جهش «شیران»

اعلام زمان مجمع چند شرکت بورسی و علت جهش «شیران»

از مهمترین اخبار امروز بورس، چهارشنبه 21 فروردین ماه سال 98، اعلام زمان مجمع سالانه و دیدار نوروزی مسئولان بورس با مدیران بازار سرمایه و زمان مجمع سالانه غول معدنی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس امروز، با رشد 3535 واحدی معادل 1.86 درصدی در سطح 193 هزار و 960 واحد قرار گرفت.

چشم‌انداز سودآوری «لپارس» در سال ۹۸

در نگاه اول فروش 24.8 میلیارد تومانی پارس الکتریک در یک ماه یک فروش بی‌نظیر است و زمانی که به فروش 3.6 میلیارد تومانی شرکت در ۹ ماه ابتدایی سال توجه داشته باشیم، این تغییر مقیاس بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

اما نکته‌ای که در خصوص این شرکت بیش از هرچیز خودنمایی می‌کند، عدم وابستگی سودآوری «لپارس» به سود عملیاتی‌ست.

برای روشن‌تر شدن موضوع وضعیت سودآوری شرکت را در شش ماه نخست سال ۹۷ و دوره ۹ ماهه بررسی می‌کنیم.

ساختار مالی عجیب پارس الکتریک: شرکت پارس الکتریک در نیمه نخست سال ۹۷ با ثبت درآمد 2.88 میلیارد تومانی، سود عملیاتی ۳۵۷ میلیون تومانی را به ثبت رسانده‌ است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هزینه اداری، عمومی و فروش شرکت در همین مدت 4.1 میلیارد تومان است.

اعداد عجیب و غریب هستند و سود شرکت کاملا مبتنی بر درآمدهای ناشی از فروش دارایی ثابت و اجاره زمین‌ها و ساختمان‌های شرکت است.

داستان از این قرار نیست که بر اثر شرایط خاص «لپارس» در نیمه نخست سال جاری چنین شرایطی را تجربه می‌کند بلکه اطلاعات موجود در صورت‌های مالی منعکس کننده تکرار این روند طی سال‌های اخیر است.

چشم‌‌انداز خوشبینانه شرکت در سال 98: از آنجایی که بار اصلی بهای تمام شده شرکت مواد مستقیم مصرفی است و بخش بزرگی از این مواد مستقیم به صورت وارداتی تامین می‌شود، جز در شرایط خاص که با افزایش نرخ محصولات و حفظ چشم‌انداز تقاضا همراه باشد، تداوم تولید با این حجم ریسک عدم فروش و ورود به محدوده زیان عملیاتی را به همراه دارد.

بنابراین نمی‌توان به راحتی در خصوص تداوم روند تولید و فروش شرکت در زمستان سال ۹۷ برای سال ۹۸ اظهارنظر کرد و بر این اساس به سودآوری رسید.

در یک وضعیت ایده‌آل با فرض تحقق تولید و فروش ۹۰ هزار دستگاه LED با قیمتی ۲۵ درصد بالاتر از قیمت اسفند ماه، و ثابت ماندن حاشیه سود عملیاتی و رشد ۲۰ درصدی هزینه اداری، عمومی و فروش نسبت به سال ۹۷، بدون احتساب فروش دارایی و درآمد ناشی از آن «لپارس» توانایی تحقق سود ۲۲۰ تومانی به ازای هر سهم را دارد.

این سود با احتساب رشد ۵۰ درصدی درآمد اجاره به دست آمده‌است.

با افزایش هر ۱۰ درصد درآمد اجاره ماهانه در سال ۹۸، سود خالص هر سهم این شرکت کمتر از ۱۰ تومان افزایش می‌یابد.

در خبر دیگر، مدیر عامل «شیران»، امیر رحیمی، دلیل جهش بیش از 50 درصدی را در سه ماه اخیر توضیح داد و گفت: در سه ماه اخیر توانسته‌ایم میزان فروش خود را 163 درصد افزایش دهیم.

وی همچنین افزود: این افزایش در حالی اتفاق افتاده است که بهای تمام شده محصولات فقط 88 درصد رشد داشته و این بدین معنی است که حاشیه سود ناخالص این شرکت با رشد همراه خواهد بود و سود ناخالص شرکت با جهش بیش از 300 درصدی نسبت به مدت مشابه به دو میلیون و 359 هزار ریال رسیده است.

رحیمی در خصوص پیش‌بینی روند سوددهی شرکت نیز گفت: روند عملکرد شرکت مثبت بوده و این روند تا پایان سال ادامه‌دار خواهد بود.

اعلام زمان مجمع سالانه چند شرکت فرابورسی

شرکت لیزینگ ایران و شرق برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به آذر ماه سال 97 و تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه ، زمان برگزاری مجمع سالانه و فوق‌العاده را اعلام کرد.

بر این اساس، «ولشرق» ساعت 10 و 11 روز چهارشنبه 28 فروردین ماه در هتل سیمرغ به این دو مجمع می‌رود.

این شرکت حاضر در بازار دوم معاملات فرابورس با دریافت مجوز افزایش سرمایه 100 درصدی از سازمان بورس، می‌تواند سرمایه فعلی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی از 30 به 60 میلیارد تومان برساند.

این تامین مالی جهت اصلاح ساختار مالی و افزایش حجم تسهیلات اعطایی، صرف می‌شود.

اعلام زمان دیدار نوروزی مسئولان بورس با مدیران بازار سرمایه

کانون کارگزاران بورس طبق روال معمول سال‌های گذشته، زمینه دیدار نوروزی مسئولان و مدیران ارشد بازار سرمایه را در سال جدید فراهم کرد.

به این ترتیب ، مقرر شده رئیس و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس، بورس‌های اوراق بهادار تهران، کالا، فرابورس، انرژی، سپرده‌گذاری مرکزی، مدیران شرکت‌های کارگزاری، سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی، ساعت 15 الی 17 چهارشنبه آینده 28 فروردین ماه در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گرد هم آیند.

در این گردهمایی، ابتدا روح الله میرصانعی دبیر کل کانون کارگزاران بورس گزارشی از عملکرد سال گذشته و برنامه‌های آینده ارائه می‌دهد و سپس شاپور محمدی ضمن اعلام نکاتی ، پاسخگوی سوالات خواهد بود.

اعلام زمان مجمع سالانه غول معدنی

دو شرکت بورسی و فرابورسی سنگ آهن گهر زمین و فرآورده‌های نسوز پارس با اتمام دوره مالی منتهی به آذر سال گذشته، صنایع نسوز توکا و آسيا سير ارس نیز جهت تصویب صورت‌های مالی منتهی به اسفند ماه سال گذشته، زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کردند.

سنگ آهن گهر زمین: ساعت 15 روز شنبه 31 فروردین ماه در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش

فرآورده‌های نسوز پارس: ساعت هشت روز شنبه 31 فروردین ماه در محل کارخانه واقع در یزد

صنایع نسوز توکا: ساعت 14 روز سه شنبه 17 اردیبهشت ماه در اصفهان، مجموعه نگین نقش جهان

آسيا سير ارس: ساعت 9 روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه در اصفهان ،مجموعه نگين نقش جهان

افزایش ارزش بازار «ثشاهد»

شرکت شاهد با سرمایه ثبت شده ۲ هزار و ۷۰۶ میلیارد و ۶۳۲ میلیون ریال، صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها در دوره یک ماهه منتهی به ۲۹ ماه سال ۹۷ را حسابرسی نشده منتشر کرد.

شرکت شاهد با انتشار عملکرد یک ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۹۷ اعلام کرد در ابتدای دوره یک ماهه یاد شده، تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده یک هزار و ۷۹۲ میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال و ارزش بازار معادل دو۲ هزار و ۲۱۷ میلیارد و ۹۵ میلیون ریال در سبد سهام خود داشت.

بهای تمام شده سهام بورسی این شرکت طی این مدت با کاهش ۴۱ میلیارد و ۱۸۴ میلیون ریال به یک هزار و ۷۵۰ میلیارد و ۹۶۸ میلیون ریال رسید.

ارزش بازار شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان نیز با افزایش ۲۳ میلیارد و ۹۸۲ میلیون ریال معادل دو هزار و ۲۴۱ میلیارد و ۷۷ میلیون ریال محاسبه شد.

«ثشاهد» تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده معادل ۷۰ میلیارد و ۵۸۴ میلیون ریال به مبلغ معادل ۷۷ میلیارد و ۳۰۶ میلیون ریال واگذار کرد و از این بابت شش میلیارد و ۷۲۲ میلیون ریال سود کسب کرد .

شرکت شاهد طی دوره یک ماهه منتهی به اسفند ماه تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده ۲۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال خریداری کرد.

منبع: رادیو سهام ، بورس 24 ، بورس پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.