کد مطلب: ۵۵۸۱۱۵

زیان انباشته خودروسازان چقدر شد؟

زیان انباشته خودروسازان چقدر شد؟

تازه ترین گزارش های مالی ۲ خودروساز کشور به بورس رقمی را برای زیان انباشته این شرکت ها نشان می‌دهد که تقریبا معادل رانت تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو در سال گذشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تازه ترین گزارش مالی دو خودروساز بزرگ کشور از رسیدن زیان انباشته این دو شرکت به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان حکایت دارد. این رقم وحشتناک در شرایطی است که سال گذشته تقریبا به همین میزان رانت تفاوت قیمت کارخانه و بازار در جامعه بین دلالان و خریداران خوش شانس توزیع شده است.

به گزارش خراسان، صورت های مالی سال ۹۹ شرکت های ایران خودرو و سایپا منتشر شد. بر اساس صورت های مالی منتشر شده، زیان انباشته ایران خودرو به حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و زیان انباشته سایپا به حدود ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به این ترتیب حجم زیان انباشته دو شرکت اصلی خودروساز کشور به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که بخش عمده این زیان فقط در سال ۹۹ محقق شده است.

ایران خودرو طی سال گذشته حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان و سایپا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان زیان دیده‌اند. البته باید توجه داشت که صورت های مالی منتشر شده هنوز حسابرسی نشده اند ولی به نظر می رسد که پس از حسابرسی نیز تفاوت چندانی در این ارقام ایجاد نشود.

این میزان زیان انباشته در شرایطی است که سال گذشته تولید خودرو نسبت به سال ۹۸ با رشد ۱۹ درصدی به حدود ۹۰۴ هزار دستگاه رسید، اما به دلیل این که هزینه تمام شده تولید بیش از نرخ فروش خودروسازان است و قیمت کارخانه نسبت به قیمت بازار در انواع خودروها بین ۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان کمتر است، در عمل افزایش تولید به افزایش زیان خودروسازان منتهی شده است!

این حجم از زیان دهی در شرایطی است که از میانه سال گذشته بحث تغییر در نحوه قیمت گذاری خودرو برای حذف رانت موجود، هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس پیگیری شد اما هنوز به نتیجه نرسیده است و طرح های متعددی از عرضه خودرو در بورس تا آزاد سازی قیمت همه خودروها یا بخشی از خودروها در دست بررسی است اما به نتیجه نرسیده است.

منبع: روزنامه خراسان

آخرین اخبار مربوط به شرکت های خودروسازی را در صفحه خودرو تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حالمان از این واژه های کلیشه ای به هم می خوره دیگه! زیان کردن در بازار انحصاری با مونتاژ لگنهای سی سال پیش بدون هیچ امکاناتی، با مواد اولیه و کارگر مفت!

  • ناشناس

    بابابیخیال چرااینقدرماراخرفرض میکنید.کدام زیان مگرکل ماشینهارابه قیمت آزاددرنمایشگاهها ونمایندگیها نمیفروشید.اصلاماشین به نرخ کارخانه وجوددارد؟ ولابلا اینهاهمش فریب ودروغ است دیگه بستونه