کد مطلب: ۴۰۱۵۸۸

معاون بنیاد مستضعفان در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

چرا شروع ساخت پلاسکو طول کشید؟ / ترسیم مختصات پلاسکوی جدید / احتمالا ابعاد مغازه‌ها تغییر می‌کند

چرا شروع ساخت پلاسکو طول کشید؟ / ترسیم مختصات پلاسکوی جدید / احتمالا ابعاد مغازه‌ها تغییر می‌کند

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان در خصوص علت و روند ساخت پلاسکو گفت: مشکلاتی که ایجاد شد شبیه مار و پله بود، تا به جایی می‌رسیدیم نیش می‌خوردیم و به پله اول برمی‌گشتیم. اگر مشکلی پیش نیاید و کسی در وسط راه خواب‌نما نشود از مهر ماه سال 97 که به ما مجوز داده شد، دو ساله این ساختمان را کامل می‌کنیم، یعنی برای مهر ماه سال 99 این ساختمان جمع می‌شود. چون که مساحت و تعداد طبقات همانند قبل است اما امکاناتی که افزوده شده است، به احتمال زیاد ابعاد مغازه‌ها تغییر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد سعیدی‌کیا، رئیس پیشین بنیاد مستضعفان یک سال پس از سوختن پلاسکو در آتش در بهمن ماه سال 96 گفت: از زمانی که پروانه ساختمان جدید پلاسکو صادر شود در مدت دو سال ساختمان جدید ساخته خواهد شد.

پس از گذشت 32 ماه از این اتفاق، چرا این ساختمان ساخته نشده است؟ منوچهر خواجه دلویی، معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان به این سوال پاسخ می‌دهد که ساخت این ساختمان با چه موانعی مواجه شده است؟

خواجه دلویی در خصوص وضعیت کلی این ساختمان معتقد است ساختمان پلاسکو قبلا 16 هزار متر زیربنا داشته، الان حدود 25 هزار متر مربع دارد، بنابراین پروژه پیچیده‌ای نیست.

خواجه دلویی تصریح کرد: حساسیت‌ها نسبت به این ساختمان بالا رفته و اگر این حساسیت‌ها نبود خیلی زود این ساختمان ساخته می‌شد، در این بازه زمانی بنیاد ده‌ها پروژه دیگر را تمام کرده است؛ ولی این جا پلاسکو است. از لحظه‌ای که این پروژه آغاز به کار کرد با موانع و مشکلات بسیاری که شهرداری تهران، میراث فرهنگی و… ایجاد کردند روبه‌رو بود و ساخت این ساختمان به تعویق افتاد.

3 14

خواجه‌دلویی می‌گوید : حساسیت‌ها نسبت به این ساختمان بالا رفته و اگر این حساسیت‌ها نبود خیلی زود این ساختمان ساخته می‌شد.

وی در خصوص اولین مانع گفت: در ابتدا دادستانی ساختمان پلاسکو را پلمب کرده بود، چون از یک سو برخی از کسبه معترض بودند که اموالشان آن‌جا است، از سوی دیگر در زمان اطفای حریق طی مجوزهایی برخی از ساختمان‌های اطراف خراب شد تا بتوانند به این ساختمان دسترسی پیدا کنند؛ چند ماه زمان برد تا پلمب برداشته شد.

طبق اظهارات این مقام مسئول بنیاد، پس از رفع پلمب، مانع بعدی شهرداری در مرحله گودبرداری، ساخت این ساختمان را به تعویق انداخت.

خواجه دلویی در توضیح این بخش گفت: شهرداری گفت ضوابط طرح تفصیلی تغییر کرده است. به علت حریم مدرسه ژاندارک، این ساختمان حداکثر تا هشت طبقه می‌تواند ارتفاع بگیرد آن هم باید پلکانی باشد؛ بنابراین سطح اشغال دیگر مثل قبلی نیست.

به گفته وی راهکار شهرداری برای این مشکل این بود که بنیاد زمین کنار پلاسکو را بخرد، زمین خریداری شد و دستور نقشه‌ای هم شهرداری داد که برای 9 هزار متر (چهار هزار و 500 متر از قبل بود، چهار هزار و 500 متر هم اضافه شده) نقشه طراحی شود.

وی در این باره افزود: رفتیم مشاور گرفتیم، قرارداد بستیم. شواری عالی شهرسازی و معماری ایران جلسه برگزار کرد که این پروژه خیلی مهم است و باید برای طرح آن مسابقه عمومی گذاشت. اعتراض کردیم که این پروسه چند ماه زمان می‌برد اما قبول نکردند. بنابراین براساس دستور نقشه شهرداری مسابقه شکل گرفت و بین 300 تا 400 طرح که در این مسابقه شرکت کردند در نهایت 10 نفر انتخاب شدند. طرح‌های برتر را به شهرداری بردیم و گفتند الان باید این پروژه به میراث فرهنگی برود، گفتیم قبلا رئیس میراث فرهنگی تایید کرده، گفتند نه این بار باید به شورای فنی میراث فرهنگی برود.

مانع سوم در این راه به گفته معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان، سازمان میراث فرهنگی بوده است که این نهاد به علت حریم مدرسه ژاندارک، مرکزیت تهران بودن و ساختمان‌های بانک ملت که تاریخی هستند، مخالفت کرد و گفت هیچ ساختمانی نباید ساخته شود، علاوه بر این، به دنبال مخالفت میراث فرهنگی، شهرداری هم دستور نقشه قبلی را رد کرد.

بنابر سخنان وی تمام این موانع بنیاد مستضعفان را مجاب کرده تا به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نامه بزنند که طی یک جلسه این مشکل حل شود. بعد از چند بار ارجاع نامه به مقامات مختلف در نهایت استاندار تهران به نمایندگی از دولت جلسه گذاشت و همه نهادهای مرتبط و نماینده کسبه حضور داشت.

خواجه دلویی در خصوص نتیجه این جلسه گفت: پس از این جلسه تصمیم میراث فرهنگی این بود که فقط اجازه می‌دهد دقیقا آن ساختمانی که خراب شده، ساخته شود. اجازه ساخت در زمین پارکینگ اکبر و تخریب پنج طبقه دیگر این ساختمان را نمی‌دهد. گفتیم استانداردها فرق کرده، جواب کسبه را چگونه بدهیم، اما گفتند برمبنای همان زیربنا کار کنید و موافقت نکرند.

وی ضمن اشاره به این که پس از یک رفت و برگشت دوباره کار ساخت این ساختمان به شهرداری افتاد، گفت: جلسه کمیسیون ماده پنج در شهرداری به ریاست شهردار تهران و با حضور معاون میراث فرهنگی، معاون وزیر کشور، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و… تشکیل شد. در نهایت مصوبه این کمیسیون در شهریور ماه سال 97 تصویب و این شد که دقیقا پلاسکو قبلی ساخته شود و تا پنج طبقه زیرزمین اجازه حفاری وجود دارد؛ یعنی نزدیک به حدود دو سال پس از وقوع حادثه مجوز دادند.

الزام شهرداری به بنیاد مستضعفان برای برگزاری مجدد مسابقه، مانع بعدی است که خواجه دلویی از آن نام می‌برد.

وی در این باره توضیح داد: در ضوابط طرح مصوب، فصلی به نام حقوق مکتسبه وجود دارد که اگر ساختمانی تخریب شود مکتسبه در حد همان سطح و سطوح حق دارند. دوباره کار ما به شهرداری افتاد که مجوز بدهد پنج طبقه زیر زمین حفاری کنیم، اما شواری عالی گفت مجددا باید مسابقه بگذارید، دوباره مسابقه اجرا شد، در اسفند ماه سال 97‌ طرح‌های برنده مشخص شد. یکی از سه طرح اول انتخاب شد و به ما قول داد که تا اردیبهشت ماه سال جاری نقشه فنداسیون را بدهد و از آن طرف هم شهرداری به ما مجوز برداشتن گود را داد.

1

روند کار ساخت چگونه شروع شد؟

وی در پاسخ به سوالی درباره روند کار ساخت پلاسک گفت: جایی که پلاسکو هست به علت این که مرکز شهر است، در روز که نمی‌شود کار کرد، فقط در ساعت‌های خاصی از نیمه‌شب اجازه کار می‌دهند. در این مدت کوتاه چند ماهه گود برداشته شد.

معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: زیر پلاسکو به ارتفاع دو متر یکپارچه بتن بود، چون نمی‌شد با انفجار آن را از بین برد و از مهر ماه سال گذشته شروع به برش این بتن‌ها کردیم. پس از آن شروع به برداشتن گود کردیم و تقریبا تا شب عید 30 متر ارتفاع را پایین رفتیم. سازه نگهبان را نصب و عایق‌کاری کردیم. در اواخر فروردین ماه نقشه فنداسیون گرفتیم که بتن فنداسیون ریخته شد و بعد از آن در اوایل اردیبهشت ماه نقشه اسکلت را گرفتیم.

وی ادامه داد: هیچ کدام از همسایه‌های ساختمان پلاسکو اجازه نِیلینگ ندادند. پاساژ کویتی‌ها گفت زیر ساختمان من نِیل نکنید. مجبور شدیم سازه ویژه‌ای برای آنجا درست کنیم. یک اسکلت ساختیم، با ستون‌هایی در وسط اسکلت را مهار کردیم که دیواره‌ها را نگه دارد تا رسیدیم به ریختن فنداسیون و پس از آن ستون‌های اصلی را جا می‌گذاریم. تا ستون‌های اصلی جای گذاری و دیواره‌ها پیوند زده نشود امکان درآوردن سازه موقت وجود ندارد. چون آنجا قنات زیاد بوده، فرسودگی بالا است برای این که بتوانیم اطراف را نگه داریم، ششصد تن سازه موقت آن جا زدیم.

وی درباره زمان پایان کار اسکلت‌بندی گفت: مناقصه گذاشتیم و پیمانکار اسکلت انتخاب شد. این اسکلت کامل نصب شده، 36 ستون دارد، پارت دوم هم به تازگی شروع شده، یعنی طبقه سوم بالا می‌آید، تا دو ماه دیگر اسکلت از داخل خیابان مشخص خواهد شد؛ همانطور که ستون‌ها جمع می‌شود سقف هم در حال ساخت است. امیدوارم تا پنج ماه دیگر اسکلت کامل شود.

خواجه دلویی عنوان کرد: اگر مشکلی پیش نیاید و کسی در وسط راه خواب‌نما نشود که بگوید چرا این کار را نکردید، ساختمان کامل می‌شود. ما واقعا می‌ترسیم چون دو سال ما را آوردند و بردند. شبیه مار و پله بود تا به پله‌ای می‌رسیدم نیش می‌خوردیم و به پله اول برمی‌گشتیم. کسبه هم جای دیگری نداشتند فقط به ما اعتراض می‌کردند.

وی در خصوص زمان تکمیل این ساختمان گفت: از مهر ماه سال 97 که به ما مجوز داده شد، اگر مشکلی پیش نیاید، دو ساله این ساختمان را کامل می‌کنیم، یعنی برای مهر سال 99 این ساختمان جمع می‌شود.

1 33

معاون بنیاد می‌گوید: امیدوارم تا پنج ماه دیگر اسکلت کامل شود.

ساختمان پلاسکو جدید چه تغییراتی می‌کند؟

وی در خصوص تغییرات ساختمان پلاسکو جدید گفت: این ساختمان استانداردهای ایمنی روز دنیا را دارد، البته ساختمان قبلی هم خوب بود، استاندارد مقررات ملی برای برای یک ساختمان فلزی حدود دو ساعت در حریق است، اما پلاسکو با حرارات بالای 700 درجه سه ساعت در حریق دوام آورد، این حرارت در مرکز تا هزار و 400 درجه هم رسیده بود. اگر حریق همان موقع خاموش می‌شد این بلا سر پلاسکو نمی‌آمد.

وی ادامه داد: سازه فعلی این ساختمان به لحاظ فنی با استانداردهای امروز محاسبه شده، آهن ST52 استفاده شده، که بسیار گران و کمیاب است. تاسیسات آن مطابق روز است، سیستم‌های اعلام و اطفا حریق براساس مقررات ملی ساختمان دارد.

خواجه دلویی درباره امکانات جدید این ساختمان گفت: این ساختمان پنج آسانسور دارد که خیلی بیشتر شده، هشت طبقه بخش تجاری پله برقی نداشته ولی الان رفت و برگشت دارد و دو سیستم پله ایزوله مخصوص آتش‌نشانی دارد، همچنین ابعاد راه‌روها کاملا تغییر کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ابعاد مغازه‌ها تغییر می‌کند؟ گفت: به احتمال زیاد ابعاد مغازه‌ها تغییر می‌کند برای این که مساحت و تعداد طبقات همان قبل است، اما امکاناتی که افزوده شده است حتما درصدی از ابعاد مغازه‌ها را کم می‌کند. به مشاور تاکید شده که فضای مفید کم نشود اما چاره‌ای نیست. این که چگونه واگذار می‌شود به بخش اموال و املاک بنیاد مربوط می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: در این ساختمان یک موزه مخصوص آتش نشان‌ها در طبقه هم‌کف در نظر گرفته شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.