کد مطلب: ۲۹۳۰۴۹

معاون وزیر راه خبر داد:

ساخت ۵۴۴۰ کیلومتر انواع راه در۵ سال اخیر

ساخت ۵۴۴۰ کیلومتر انواع راه در۵ سال اخیر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از احداث ۵ هزار و ۴۴۰ کیلومتر انواع راه ها شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و خط آهن در پنج سال گذشته خبر داد.

خیرالله خادمی در نشست خبری تشریح برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در هفته دولت گفت: بر اساس مصوبه قانون بودجه سال جاری، ۶۰ درصد اعتبارات بخش حمل‌ونقل در حوزه احداث آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، راه روستایی و راه آهن به شرکت ساخت تخصیص داده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،خادمی ادامه داد: همچنین از دیگر دستورات وزیر راه و شهرسازی در سال جاری تمرکز فعالیت ساخت و احداث راه‌های اصلی و بزرگراه در سراسر کشور به شرکت ساخت بود که پیش از این به صورت ۵۰ درصد میان شرکت ساخت و ادارات کل راه و شهرسازی استانها تقسیم می‌شد، ولی در حال حاضر همه پروژه‌ها و منابع در شرکت ساخت متمرکز شده است، ضمن اینکه بخش احداث راه روستایی نیز از معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی منتزع و به این شرکت واگذار شد که در مجموع طرح‌های مصوب شرکت ساخت از ۱۲۲ پروژه به۲۵۰ پروژه افزایش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر ۲۷۹ هزار کیلومتر مسیر جاده‌ای در کشور داریم که به شرکت ساخت تکلیف شده است تا در مجموع ۴۱ هزار کیلومتر راه جدید احداث کند. در سنوات گذشته ۱۵ هزار کیلومتر آن ساخته و بهره برداری شد و ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در دست ساخت و ۱۰ هزار کیلومتر هم در دست مطالعه داریم.

خادمی یادآور شد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۸ هزار کیلومتر جاده احداث شد که ۱۳ هزار کیلومتر آن راه روستایی بوده است، ۵۴ کیلومتر آزادراه نیز در ۵ سال گذشته احداث کردیم که بخش عمده آن به اتمام رسیده و زیر بار ترافیک رفته است. همچنین ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومئتر بزرگراه در ۵ سال گذشته و هزار و ۳۴۰ کیلومتر راه اصلی و هزار و ۱۶۵ کیلومتر مسیر ریلی احداث شده است که مجموع زیرساخت های حمل و نقلی ساخته شده در ۵ سال گذشته ۵ هزار و ۴۴۰ کیلومتر اعم از آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، راه روستایی و خط آهن است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: در هفته دولت سال جاری هزار و ۸۵۶ کیلومتر انواع راه‌ها بهره برداری می‌شود که شامل ۹۸ کیلومتر راه آهن، راه آهن ارومیه -مراغه، ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و هزار و ۴۶۰ کیلومتر راه روستایی است. هزینه احداث این زیرساخت‌های حمل و نقلی هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته خادمی، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۰ کیلومتر آزادراه آسفالت شده که هنوز بهره‌برداری نشده و زیر بار ترافیک نرفته است. تا پایان سال نیز ۸۰ کیلومتر از آزادراه کنارگذر جنوبی تهران بهره برداری می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: تا پایان سال جاری قرار است در بخش ریلی ۲۸۰ کیلومتر مسیر جدید ریل گذاری شده و ۴۷۰ کیلومتر خط آهن بهره برداری شود. در بخش آزادراهی نیز بهره برداری از ۲۸۰ کیلومتر آزادراه را در دستور کار داریم که اگر مشکلات کمبود قیر حل شود، این حجم آزادراه بهره برداری خواهد شد. همچنین ۷۶۵ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه تا پایان امسال بهره برداری می‌شود. هزار و ۷۴۰ کیلومتر پروژه راه روستایی ملی نیز تا پایان امسال بهره برداری خواهد شد.

به گفته خادمی، در سال گذشته ۴ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای شرکت ساخت مصوب شد که ۴ هزار و ۹۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت که نشان می‌دهد ۹۹ درصد اعتبارات مصوب اختصاص یافته است. البته بخش اعظم این اعتبارات از محل اسناد خزانه یک و دو ساله بود، ولی حجم اعتبارات ریالی و نقدی تخصیص یافته ۳۶۰ میلیارد تومان بوده است، با این حال در سال ۹۷ بودجه شرکت ساخت ۲۵ درصد و اعتبارات پروژه‌های عمرانی زیرمجموعه این شرکت تا ۴۰ درصد کاهش یافت و سبب شد راندمان شرکت ساخت تا ۵۰ درصد کاهش یابد. در حال حاضر ۲ هزار و ۵۳۴ میلیارد تومان بودجه مصوب شرکت ساخت بوده و تاکنون ۷۸ درصد این مبلغ در قالب اسناد خزانه دو ساله، ۱۵۴ میلیارد تومان در قالب اعتبارات نقدی و مابقی در قالب اسناد خزانه یک ساله تخصیص داده شده است که در مجموع هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان به این شرکت تخصیص داده اند.

۷۵ درصد ترافیک جاده‌ای روی ۳۵ هزار کیلومتر جاده شریانی

معاون وزیر راه با بیان اینکه ۳۵ هزار کیلومتر جاده شریانی خاص در کشور داریم که ۷۵ درصد ترافیک جاده ای بر روی این ۳۵ هزار کیلومتر قرار دارد، گفت: اگر می خواهیم تلفات جاده‌ای کاهش یابد باید همه این ۳۵ هزار کیلومتر به آزادراه و بزرگراه تبدیل شود که در حال حاضر ۱۹ هزار کیلومتر آن آزادراه یا بزرگراه است، ولی در حال حاضر سرعت جاده سازی ما در ایران یک پنجم سرعت تولید و افزایش خودرو است.

وی درباره راه آهن چابهار-زاهدان گفت: ساخت این پروژه حدفاصل چابهار تا زاهدان ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی و در فاز نخست آن حدفاصل چابهار تا ایرانشهر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خادمی درباره راه آهن شیراز-بوشهر گفت: این پروژه یکی از طرح های اولویت دار ما است، چرا که ریل با هزینه بالایی تا شیراز رفته و برای آنکه اقتصادی شود باید تا بندر بوشهر این خط ادامه یابد. این طرح ۴۵۰ کیلومتر طول دارد که حدفاصل شیراز تا بوشهر بوده و ۲۱۰ کیلومتر نیز از بوشهر تا عسلویه خواهد بود که در سال جاری اعتبارات اختصاص یافته به آن ۱۲۵ میلیارد تومان بوده است، هر چند که این پروژه ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که به همین دلیل به دنبال جذب فاینانس هستیم، لذا قرارداد تجاری آن را در سال ۹۶ با شرکت چینی منعقد کردیم، مجوز شورای اقتصاد نیز صادر شد و بانک عامل در حال گشایش ال‌سی برای جذب منابع فاینانس است.

خادمی در خصوص راه آهن تهران-همدان-سنندج گفت: در مجلس تصویب شد که این پروژه به شرکت راه‌آهن واگذار شود ولی هفته گذشته در دولت به تصویب رسید تا دوباره به شرکت ساخت برگردد. قرار است خط آهن ۱۵۰ کیلومتری همدان-سنندج را شرکت ساخت با توجه به اینکه این مسیر تونل و ابنیه خاصی ندارد با سرعت احداث کند.

کمک ۵۰۰ میلیارد تومانی وزارت دفاع به آزادراه اصفهان-شیراز

وی درباره آزادراه اصفهان-شیراز گفت: وزارت دفاع قرار است ۵۰۰ میلیارد تومان به احداث این آزادراه کمک کند، طول این مسیر ۲۲۰ کیلومتر بوده و ۵۰ کیلومتر آن روکش بتنی و مابقی آن روکش آسفالت است که تاکنون ۱۶ کیلومتر از روکش بتنی به اتمام رسیده است. با توجه به اینکه کمبود قیر داریم، امیدواریم کل پروژه سال آینده افتتاح شود.

خادمی تاکید کرد: در سه سال گذشته قیر رایگان به شرکت ساخت و پیمانکاران داده می‌شد اما امسال تامین قیر به دلیل گرانی با چالش مواجه شده است. در سال‌های گذشته هر تُن قیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال این رقم دو برابر شد.

وی درباره خط آهن چابهار به یونسی در خراسان جنوبی گفت: کل مسیر هزار و ۱۰۰ کیلومتر و هزینه احداث آن بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که اخیرا آستان قدس رضوی اعلام آمادگی کرده مسیر زاهدان تا یونسی را با همکاری شرکت چینی تامین مالی کند. مسیر ریلی خواف-هرات در خاک افغانستان نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

خادمی ادامه داد: حدود ۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم که ۳ هزار میلیارد تومان آن بابت بدهی شرکت ساخت به پیمانکاران سازنده راه‌های روستایی است.

بهره برداری از کنارگذر جنوبی تهران؛ نیمه اول ۹۸

این مقام مسئول در وزارت راه در خصوص آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تصریح کرد: ساخت این مسیر ۱۵۸ کیلومتری پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد به طوری که در قطعه چهار حدفاصل چرمشهر تا آزادراه قم روسازی آن به اتمام رسیده است، در فاز سه حدفاصل آزادراه قم تا آزادراه ساوه زیرسازی آن در حال انجام بوده و پل های مربوطه نیز در حال احداث است. روسازی بخشی از این مسیر به طول ۱۶ کیلومتر نیز به پایان رسیده است. قطعه چهار آزادراه کنارگذر جنوبی تهران حدفاصل اشتهارد تا آبیک در حال روسازی بوده و ۱۰ کیلومتر نیز آسفالت شده است. به طور کلی نیمه اول سال آینده کل پروژه ۱۵۸ کیلومتری به بهره برداری خواهد رسید.

افتتاح آزادراه همت تا اخر اسفند

وی در خصوص آزادراه همت واقع در شمال آزادراه تهران-کرج خاطرنشان کرد: ساخت این آزادراه مشکل نقدینگی تملک مناطق مسکونی حاشیه آزادراه تهران-کرج را دارد که در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای تملک خانه‌های شهرک المهدی تخصیص داده شد، همچنین این آزادراه دو تونل صد متری موازی دارد که لاینینگ یکی از تونل ها به پایان رسیده و یکی دیگر از مشکلات آن نیز پل اتصال این آزادراه به جاده چالوس خواهد بود. اگر منابع مالی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومانی به پروژه تزریق شود، تا آخر سال می‌توانیم آن را افتتاح کنیم.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.