خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۵۵۹۷

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان چقدر کارایی دارد؟

سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان چقدر کارایی دارد؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان می‌تواند تا حدودی از وقوع فساد در سیستم اقتصادی کشور جلوگیری کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، تامین ارز واردکنندگان به منظور واردات کالا و خدمات مورد نیاز کشور امری ضروری و اجتناب‌‌ناپذیر است، اما پس از اجرایی شدن تحریم‌ها از 13 آبان ماه امسال، برخی واردکنندگان به بهانه واردات کالا و خدمات مورد نیاز با طی فرآیندهای قانونی اقدام به دریافت ارز چهار هزار و 200 تومانی از بانک‌های عامل کرده، اما متناسب با ارز دریافتی هیچ نوع کالایی به کشور وارد نکردند و حتی ارز دولتی را هم به نرخ ارز آزاد در بازار فروخته و باعث افزایش شدید قیمت دلار در بازار آزاد شدند.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، براساس آمار، به ازای 3.5 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی، هیچ کالایی وارد نشده و چهار هزار و ۲۰۰ پرونده تخلف در این زمینه تشکیل شده است.

به منظور مقابله با این گلوگاه‌ فساد و آسیب در فرآیند تجارت خارجی کشور، مدتی است که بانک مرکزی اقدام به راه اندازی سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان کرده که به گفته رئیس کل بانک مرکزی این سامانه به زودی عملیاتی خواهد شد.

سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان یکی از شاخص‌های اعتبارسنجی مشتریان در فرآیند واردات و دریافت خدمات بانکی است. به‌طوری که با عملیاتی شدن سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان تمام بانک‌ها، وزارت صمت، گمرک و سازمان امور مالیاتی به اطلاعات و عملکرد واردکنندگان دسترسی خواهند داشت و سقف واردات برای هر بازرگان و فعال اقتصادی تعیین می‌شود.

در همین راستا سوالی که مطرح می‌شود این است که با عملیاتی شدن سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان، فرآیند تجارت خارجی کشور به‌صورت سیستمی تکمیل خواهد شد، آیا این سامانه نقش پررنگی در پیشگیری از فساد خواهد داشت؟

محسن بیگلری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان باعث ریشه‌کنی کامل فساد در اقتصاد کشور نخواهد شد.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمام بانک‌ها، وزارت صمت، گمرک و سازمان امور مالیاتی به اطلاعات و عملکرد واردکنندگان نیازمند به تخصیص ارز دولتی دسترسی خواهند داشت، بنابراین سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان می‌تواند تا حدودی از وقوع فساد در سیستم اقتصادی کشور جلوگیری کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    19 میلیارد صادرات غیر نفتی در پنج ماه اول سال داشتیم و فقط 3.5 میلیارد در سامانه نیما عرضه شده و بانک مرکزی دنبال سامانه رفع تعهد ارزی هست!