کد مطلب: ۳۴۰۱۷۴

بهانه بانک مرکزی برای سانسور نرخ تورم

بهانه بانک مرکزی برای سانسور نرخ تورم

با این که اختلاف آماری بین بانک مرکزی و مرکز آمار، پدیده جدیدی نیست و پیش از این هم اخلاف نرخ تورم این دو نهاد تا چند درصد هم بوده اما مدیر اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی علت تاخیر در اعلام نرخ تورم آذر ماه را تفاوت نتایج این نهاد و مرکز آمار اعلام می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک مقام بانک مرکزی اعلام کرد که انتشار نرخ تورم توسط این نهاد، به منظور بررسی‌های کارشناسی اختلافات آماری بانک مرکزی با مرکز آمار تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مدیر اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تفاوت نتایج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار تاکید کرد: در برخی از مقاطع زمانی بین نتایج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار اختلاف محسوسی رخ می‌دهد و در بررسی‌های انجام شده عمده دلایل این امر مربوط به تفاوت سال پایه، دوره‌های احصای هزینه‌های خانوارها، تناسب نظام جمع آوری داده‌ها به منظور کاهش خطای غیرنمونه‌گیری و عوامل دیگر بوده است.

محمد چلویان در خصوص دلیل منتشر نشدن نرخ تورم آذرماه توسط بانک مرکزی گفت: به تازگی نیز بین نتایج شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار تفاوت‌هایی رخ داده است که ممکن است برای عموم باعث سردرگمی و سوء‌تفاهم شود، به همین دلیل و با توجه به این که مرکز آمار ایران نرخ تورم را قبل از بانک مرکزی منتشر می‌کند، تصمیم گرفته شده تا نتایج شاخص تورم بانک مرکزی فعلا منتشر نشود تا با انجام بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه در خصوص اختلافات آمارها، این اختلافات به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی افزود: همچنین بانک مرکزی کماکان به فرایند تولید آمارهای خود و انتشار دیگر شاخص‌های اقتصادی نظیر شاخص بهای تولید کننده ادامه خواهد داد.

بهانه جدید برای اختلاف قدیمی

اظهارات این مقام بانک مرکزی در شرایطی است که اختلاف آماری این نهاد و مرکز آمار، پدیده جدیدی نیست و پیش از این هم نرخ تورم این دو نهاد بعضا تا چند درصد متفاوت بوده است که به گفته رئیس مرکز آمار ناشی از تفاوت‌هایی در سبد کالاها و خدمات مورد محاسبه، سال پایه و دربرگیری روستاها و شهرهای کوچک است.

علاوه بر این، تفاوت آماری در زمینه دیگر آمارهایی که هر دو نهاد منتشر می‌کنند، از جمله نرخ رشد اقتصادی نیز وجود داشته و دارد.

اکنون سوال قابل طرح این است که چرا پس از رسیدن نرخ تورم بانک مرکزی به ارقام بسیار بالا و ازجمله تورم نقطه به نقطه بیش از 42 درصدی، متولیان آماری بانک مرکزی، نگران تفاوت آماری شده‌اند و زمانی که نرخ تورم پایین بود و تفاوت وجود داشت، چنین نگرانی وجود نداشت؟

به نظر می‌رسد بانک مرکزی که در دوره جدید فعالیت و پس از استقرار دکتر همتی، موفق به جلب نسبی اعتماد فعالان اقتصادی شده است، نباید حیثیت و اعتبار آماری خود را در معرض این بهانه‌جویی‌ها قرار دهد و به محض رد شدن نرخ تورم از خط قرمز 40 درصد، به بهانه اختلاف آماری، اعلام نرخ تورم را متوقف کند.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.