کد مطلب: ۳۲۹۰۴۸

سخنان محمود بهمنی درباره جمشید بسم‌الله و سلطان سکه

سخنان محمود بهمنی درباره جمشید بسم‌الله و سلطان سکه

محمود بهمنی درباره جمشید بسم‌الله، مه‌آفرید خسروی و مظلومین در عرصه پولی و ارزی کشور گفت: این افراد به تنهایی نمی‌‌توانند بازار ما را متأثر کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمود بهمنی ، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر، درباره سیر نزولی نرخ ارز گفت: نرخ ارز در حال کاهش هست منتها مدیریتی را می‌طلبد که بتوان این روند را حفظ کرد. اصلاً به فکر این نیستیم که ارز خیلی پایین بیاید یا خیلی بالا برود، ما به دنبال ثبات قیمت‌ها هستیم. اگر ثبات نرخ ارز داشته باشیم معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها شروع می‌شود. وی افزود: کسی که سال گذشته در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌است، اگر امسال بخواهد سرمایه خود را از ایران ببرد، سرمایه او نصف شده‌است. این‌ها ناشی از عدم ثبات اقتصادی و نرخ ارز است. نباید برای ثبات نرخ ارز، رقمی اعلام کنیم که نتوانیم آن را اجرا کنیم. ما به رقم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از ابتدا انتقاد داشتیم. این رقم زمانی می‌تواند مفید باشد که بتوانیم کالا‌های وارداتی ناشی از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و کالا‌های ناشی از توافق قیمتشان را کنترل کنیم. بهمنی درباره قیمت واقعی ارز گفت: من نمی‌خواهم بگویم که قیمت واقعی ارز چقدر است. حرف من این است که اگر کالایی وارد کشور شد بتوانیم کنترل کنیم که آن قیمت به بازار تزریق شود.

براساس گزارش تسنیم وی افزود: کنترل و نظارت اینجا شدیداً مهم است. قیمت ارز را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. قیمت ارز را درآمد‌های ارزی مشخص می‌کند. ما در حال حاضر کمبود ارز نداریم. مشکل ما این است که ارز ناشی از صادرات ما باید وارد بشود. بهمنی گفت: دولت آقای روحانی با دلار ۲ هزار و ۹۰۰ تومان روی کار آمد. تحریم‌ها آنچنان نمی‌تواند اثرگذار باشد. سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ بدترین تحریم‌ها را علیه کشورمان داشتیم. بانک مرکزی، سیستم بانکی، ورود و خروج ارز، ورود و خروج طلا، تمام نقل و انتقالات ما تحریم بود. آن تحریم یک اجماع جهانی رویش بود. منتهای در زمان مدیریت ما، ما تحریم را زودتر آغاز نکردیم، اما در همین چند وقت گذشته قبل از اینکه به ۱۳ آبان برسیم، آثار روانی تحریم کار خودش را کرده بود.

بهمنی با توجه به حضور و تأثیر افرادی مانند جمشید بسم الله، مه‌آفرید خسروی و مظلومین در عرصه پولی و ارزی کشور گفت: اصلاً اینگونه نیست که این افراد به تنهایی بتوانند آنقدر تأثیرگذار باشند که بازار ما را متأثر کنند. منتها این یک نفر‌ها را دولت‌ها باید تحت کنترل داشته باشند و اگر به موقع وارد شوند نباید اجازه دهند این افراد در بازار اخلال وارد کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با توجه به اینکه می‌گویند، دولت می‌خواسته کسری بودجه خود را تأمین کند، اظهار کرد: هیچ وقت هیچ دولتی آبروی خود را نمی‌گذارد تا از ما‌به‌التفاوت این نرخ، خودش استفاده کند؛ چراکه در این میان بالاترین هزینه را خود دولت در افزایش نرخ دلار باید بپردازد. پس این موضوع منتفی است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی ورود ارز خود را کنترل نکنیم، این مشکلات به وجود می‌آید. در سال گذشته ۲۰ میلیارد دلار قاچاق داشتیم. ارز این قاچاق از دولت و صرافی تأمین می‌شود. تقاضای ارز، قیمت ارز را بالا می‌برد. خود این عدم کنترل باعث عرضه بیشتر و برابری تقاضا و عرضه می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود.

بهمنی درباره نقدینگی گفت: در پایان سال ۹۱ معادل ۴۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داشتیم و الان این میزان به چیزی حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. این میزان نقدینگی می‌تواند در یک کشور فاجعه ایجاد کند. وی افزود: نقدینگی کنترل و هدایت می‌خواهد و اگر نتوانیم نقدینگی را کنترل کنیم، نقدینگی به جای اینکه برود به به سمت تولید و را‌ه‌اندازی کارخانه‌ها به سمت بازار‌های طلا و سکه و ارز می‌رود.

منبع: روزنامه جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.