کد مطلب: ۳۷۱۳۰۸

در همایش تجاری ایران و سوریه چه گذشت؟

قول و قرار سوری‌ها برای بخش‌خصوصی ایران

قول و قرار سوری‌ها برای بخش‌خصوصی ایران

همایش دو جانبه تجاری ایران و سوریه برگزار شد و اولین سند همکاری میان این دو کشور به امضا رسید. امکان دستیابی به حجم تجارت یک میلیارد دلاری، لزوم اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد و همچنین برچیدن موانع بانکی توصیه‌هایی بود که از سوری‌ها نسبت به اجرای آن تاکید کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همایش تجاری ایران و سوریه در حالی با حضور «سامر الدمس»، رئیس اتاق صنعت سوریه و هیات همراه برگزار شد که غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران غایب این نشست بود.

در همین حال رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه در اتاق ایران گفت: با توجه به روابط ویژه ایران و سوریه، امکان دستیابی به حجم تجارت یک میلیارد دلاری میان دو طرف چندان دور از انتظار نیست. کمک در بازسازی سوریه و صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور، اولویت اصلی در توسعه همکاری به شمار می‌آید.

کیوان کاشفی افزود: روابط میان دو کشور ایران و سوریه طی یک سال گذشته وارد مرحله جدیدی از همکاری‌ها شده است. در این مرحله تمرکز بر ارتقای روابط اقتصادی در اولویت همکاری‌های دو طرفه قرار گرفته است، اما با در نظر گرفتن ظرفیت‌های فراوان همکاری اقتصادی متاسفانه حجم مبادلات کنونی به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

ضرورت راه‌اندازی تولید مشترک میان «ایران و سوریه»

از سوی دیگر حسن دانایی‌فر، دبیر ستادتوسعه روابط ایران باعراق وسوریه نیز مهمان این نشست بود. دبیر ستادتوسعه روابط ایران باعراق و سوریه به تقویت زیرساخت‌ها برای ارتقا روابط دو جانبه میان ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: برای توسعه روابط اقتصادی میان این دو کشور ابتدا باید موانع بانکی برچیده شود. راه‌اندازي خطوط ترانزيت، حمل و نقل دريايي و هوايي نیز از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

دانايي‌فر با اشاره به ضعف خطوط پروازی میان ایران و سوریه گفت: علاوه بر خطوط هوایی راه دریایی ما با سوری‌ها وجود دارد اما عملکرد ما در بخش دریایی ضعیف است. در مسیر هوایی نیز تنها در هفته حدود سه خط میان ایران و روسیه تردد وجود دارد که این تعداد رفت و آمدها برای تقویت مناسبت‌های اقتصادی کفایت نمی‌کند.

او اظهار کرد: برای توسعه روابط میان ایران و سوریه هر دو کشور باید اقداماتی را جهت راه‌اندازی تولید مشترک در نظر بگیرند. بنابراین در این شرایط برای افزایش میزان صادرات به سوریه و تامین کالای آنها می‌توان شرکت‌های مشترکی را تاسیس کرد. از اینرو ضروری است برای بخش‌خصوصی دو کشور از جمله اتاق تعاون، اتاق اصناف ایران و شرکت‌های دانش بنیان دفاتری را برای تجار دو کشور راه‌اندازی شود.

سوریه برای بازسازی به بخش‌خصوصی ایران نیاز دارد

عدنان محمود، سفیر سوریه در ایران نیز سومین سخنران این همایش بود. او گفت: اين نشست‌ها افزایش سرمايه‌گذاري و تبادلات اقتصادی میان ایران و سوریه را برای آینده نشان می‌دهد. تردیدی نیست که امروز موضوع اقتصاد اولويت و برنامه‌كاري دولت سوريه محسوب می‌شود. برای بازسازی اقتصاد، دولت سوریه به کمک بخش‌خصوصی ایران جهت تولید مشترک و سرمایه‌گذاری در بخش‌های فنی و زیرساختی نیاز دارد.

سفیر سوریه در ایران اظهار کرد: در این بازه زمانی شرايط براي بخش‌خصوصي دو كشور فراهم شده است. همچنین ضروری است که در این نشست‌ها کاستي كه در بازار دو كشور وجود دارد، برداشته شود. دو كشور سند راهبردي و همكاري اقتصادي بلند مدت را امضا کردند و این اولين سندی است كه دولت سوريه با كشور خارجه به امضا رسانده است.

در عین حال رييس اتاق مشترك ايران و سوريه هم گفت: امروز به عنوان فعالان صنعتي بايد زمينه تجاري و صنعتي را میان ایران و سوریه فراهم كنيم.تقويت روابط اقتصادی تنها به گفتن نیست بلکه بايد وارد فاز اقدام و عمل شویم. تمام مسئولان عالی رتبه سوریه هم از حضور ایران در خاک سوریه استقبال می‌کنند و امیدواریم امسال شاهد رشد مناسبت‌های اقتصادی میان دو کشور باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.