کد مطلب: ۵۸۱۴۷۸

واکنش نمادهای خودرویی به آزادسازی واردات / سهام خودرویی بخریم؟

واکنش نمادهای خودرویی به آزادسازی واردات / سهام خودرویی بخریم؟

با تصویب طرح آزادسازی خودرو در مجلس، سهام خودرویی در بورس با افت قیمت مواجه شده‌اند. با توجه به عملکرد مالی سه خودروساز برتر بورس ایران، آیا خرید این نمادها به صرفه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها تصویب طرح واردات خودرو در مجلس، حواشی زیادی به پا کرده است. طرحی که با وجود موافقان و مخالفان فراوان، حالا به دلیل مخالفتمجمع تشخیص مصلحت نظام فعلا در حالت تعلیق قرار گرفته است. با این حال این حواشی تاثیر خود را از همین حالا روی بازار خودرو گذاشته است.

این طرح همچنین نمادهای خودرویی بازار سهام را نیز بی‌تاثیر نگذاشته است. سهام خودرویی در این هفته با عملکردی منفی کار خود را آغاز کردند و تنها در جریان معاملات امروز برخی از این نمادها به محدوده صفر و مثبت رسیدند.

از آغاز این هفته بازدهی تمامی نمادهای خودرویی در بورس منفی بوده که بخشی از این تاثیر ناشی از همین تصمیم مجلس بوده است. از ابتدای هفته تا به امروز خودرو منفی ۷٫۵، خساپا منفی ۷ و خپارس منفی ۸٫۲ بازدهی داشتند. البته کلیت بازار در این روزها منفی بوده و شاخص کل بورس هم طی این چند روز چهار درصد منفی شده است.

عملکرد مالی خودروسازان

این آمار در حالی بدست آمده که عملکرد مالی این چهار خودروساز در مردادماه عملکرد مناسبی بوده است. ایران خودرو در مرداد از فروش بیش از ۲۸ هزار خودرو درآمدی ۴٫۵ هزار میلیاردی داشته و میزان فروش خودروی خود را در ۵ ماه نخست سال به ۱۶۲ هزار و ۱۴۴ دستگاه رسانده است. رقمی که از نظر تعداد فروش رشدی ۱۲ درصدی و از نظر مبلغ فروش رشدی ۱۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

گروه خودروسازی سایپا هم عملکرد مثبتی در ۵ ماه نخست امسال داشته و ضمن ۳ برابر کردن فروش ریالی خود میزان فروش خودروی خود را هم ۲۰ درصد افزایش داده است. میزان فروش پنج ماه نخست خپارس هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۳۴ درصد بیشتر شده است.

تاثیر آزادسازی واردات بر نمادهای خودرویی

این در حالی است که نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر طرح آزادسازی واردات خودرو بر گروه خودرویی به تجارت‌نیوز گفته بود: طرح آزادسازی واردات خودرو در همان ابتدای راه موجی از واکنش‌های مثبت و منفی را در بین فعالین اقتصادی و از جمله جامعه سهامداران گروه خودرویی ایجاد کرد. طرحی که به نظر می رسد تا تصویب و ابلاغ نهایی ،مسیر سخت و پرفراز و نشیبی را پیش رو دارد‌ و در همین ابتدای راه برگ برنده آن که واردات خودروی دست دوم بود حذف شد! اما در صورت تصویب به همین شکل، دو تاثیر غیرهمسو بر گروه خودرویی و قطعه‌سازان خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هزار درصد هم سود بده نخواستیم شر این صعنت کثیف از کشور فقط گمشه بره چه مدیرانش چه سهام ش و چه ماشینهای اشغالش

    • ناشناس

      فقط برا غارت و چپاول آمده اند و بس.
      با هیچ استدلالی و منطقی جور در نمی آید.
      کجا هستند آیت الله ها بیایند و جلو غارت ما را بگیرند.
      خدا را شاهد که طلا فروختیم و اومدیم.

    • ناشناس

      یاشاسین.

    • ناشناس

      با چه علمی طلا فروختی و امدی بورس آیا کلاس بورس رفته بودی یا درسش خوانده بودی یا 0000

  • ناشناس

    یه سوال داشتم چرا قیمت سهامها به جای اینکه تو این قیمتهای فعلی نوسان کنن چند برابر نمیکنن و بعدش توی اون قیمتها نوسان کنن اون موقع حداقل خیلیا هم از ضرر خارج میشن وامیدوارتر به اینده خودشون فکر مکنن هم این همه نارضایتی و انتقاد کم میشه هم اکثر شرکتها که سهامدار هم هستن به سود میرسن و برای ارتقاع تولیدیشون بیشتر متمرکز میشن درسته

    • ناشناس

      ای جان. چه کاریه آخه؟ می خوای بانک مرکزی بدون اینکه زحمت بکشه پول چاپ کنه، نفری 10 میلیارد تومن برای ملت کارت به کارت کنه که کلا خوب زندگی کنن؟؟

    • من

      چون دیگ باید برای عوامل دولت بجوشه یعنی خریدهاشونو تکمیل کنند !!!!!!

  • ناشناس

    لعنت بر دولت فریب خودرو خساپا خریدم بعد یک سال تو ۶۰ تا ۷۰ درصد ضرر در نوسانه با این تورم کاهش ارزش پول و بلوکه شدن یکساله ش هم

  • ناشناس

    به پراید 150 میلیونی با آپشن دوچرخه میگن صنعت خودروسازی؟

  • فیروزنیا

    عجب از این بودم که این انگلیستانی جماعت چرا بیخود پشت سر ایرانی جماعت میگن ؛
    ما متعجب از اینیم که این ایرانی ها صبح که از خونه در میان بیرون فقط به فکر کلاهبرداری از هم هستن و …….
    ولی با خواندن این مقاله و تحلیل در یافتم که زیاد بیجا هم نگفتند ، میفرمائید چطور !
    متن مقاله رو با دقت بخوانید ، ادعا شده که طرح مجلس موجب کاهش و رکود در معاملات گروه خودروئی شده !
    سوال اینجاست که مگر من و شما (مردم عادی) قصد واردات خودرو داریم آنهم با توجه به شرایط تصویبی ( واردات در قبال صادرات خودرو و قطعات مربوطه و تامین زنجیرهء پشتیبانی و منشاء ارز و……)
    معلوم است که نه.
    هیچ کس جز شرکتهای خودروئی و قطعه سازی در این مقوله توان ورود نخواهند داشت و هر سودی هم که در این زمینه حاصل آید به کام آنان خواهد بود.اما کلاهبرداری از هموطن کجا به نمایش گذاشته میشود ؟
    اینجاست که راوی قصد فریب اذهان با هدف انتفاع شخصی ( ایجاد هیجان در بازار به خصوص در سهام و نماد های خودروئی ) را ترتیب میدهد .
    میفرمایید چگونه؟
    از خود شما خوانندگان محترم میپرسم که با این وجود ( افزایش خرید و فروش قطعات و خودرو به شکل صادرات و واردات ، کار زیان دهی است یا سود آور ؟
    اگر میفرماییدسود آور ! این سود آوری به نفع و به جیب چه کسی خواهد بود.
    آیا به غیر از سهامداران این سهام و نمادهای گروه خودرویی ؟
    فلذا ربط و القاء کاهش قیمت سهام به این دلیل پس چرا ؟
    به نظر ایجاد جو ترس و هیجان منفی در بازار و تاثیر در تحلیل و اندیشهء سهامدارن و به طبع افزایش موارد فروش که منتج به کاهش قیمت می شود و جمع کردن این اوراق تنزیل قیمت شده توسط افراد و حقوقیان کار کشته و تحلیل بلد .
    پس خود ما باعث ایجاد این تفکر انگلیسی شده ایم ، در صحنه و جائی که به هموطن واقعیت معکوس بیان و تبیین شود ، بینندهء اجنبی را چه انتظار؟!!!
    امید وارم منظور را رسانده باشم.
    یا حق

  • م..ک.

    سیاست مسیولین کشوراینه که ازبازاربورس برداشت کنند.روحانی .ریسی نداره.درکشوری که کفگیرته دیگ خورده بهترین جا وبیصاحبترین وبیزبانترین.ومظلومترین جابورسه برای سواستفاده.اون قولهاکه ریسی ودیگرنامزدهادادن جدی نگیرید.اینا اینقد ازین قولا دادن عمل نکردن که بورس پیش آن صفره.مگه قرارنبودضرروزیان پالایشیکم بدن؟حتی یارواومدگفت کارگروهی گزاشتیم ودارن کارمیکنن.پس چی شد؟الان برو ازریسی بپرس درموردبورس آن قولا رادادی عمل میکنی؟فکر میکنی چی میگه؟

  • ناشناس

    بهترین سهام هستن خودرویی ها

  • دوستدار شما

    همه میدونیم خبری از آزاد سازی واردات خودرو نیست ! چون اولا تحریم هستیم دوما تعداد زیادی خودرو وارداتی در پارکینگهای خاص و مربوط به وارد کننده خاص وجود دارد که با آزاد سازی واردات قیمت آنها میشکند پس مسئله واردات خودرو 100% منتفی است . سهامداران باید حواسشون به اخبارهای جهت دار باشه این خبرها باعث نزول قیمت شده و سهامدار از ترسش میفروشه و عوامل رانتی خرید میکنند بعد یهو یه خبر کذب دیگه میدن و یهو صعود میکنه و رانتیها با سود به همون فروشنده ها میفروشند!!!!!!! به همین راحتی!!!!!!!

  • ناشناس

    دوست عزیزی که اصرار داری ملت آموزش ببینند وارد بورس شوند. آخر عزیز وقتی نقاط فروش و نقاط خرید را رانت های خبری تعیین میکنن و محدوده افزایش و کاهش هم محدود است، بدبخت اگر آموزش هم ببینه فاندامتال و تکنیکال رو بدونه پارامترها رو کس دیگری کنترل میکنه تو فقط میخوای پول بگیری به او آموزش بدی تهش بگی فایده نداره شاید دوبار سود کنه سه بار ضرر میکنه، خب با شرف باش همین الان بدون پول بهش بگو سرمایه اش رو نیاره تو بازار به فنا بده، یا اگر آورد ببره تو شرکتهای سرمایه گذاری که رانت دارن و زودتر از بازار حق خرید و فروش دارن چرا هی فریبشون میدی؟ تا کی حقه بازی میکنی از آموزش پول در میاری نه از خرید و فروش سهام، مردم رو فریب نده اونهاروبازی نده اگر سهامدار خبره بودی که الان جواب سلام کسی رو نمیدادی فقط میخوای پول مردم را به بهانه آموزش بکنی تو جیب خودت!