کد مطلب: ۷۹۴۷۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقش پررنگ خودروهای داخلی در تصادفات/ کدام استان‌ها بیشترین حوادث را ثبت کردند؟

نقش پررنگ خودروهای داخلی در تصادفات/ کدام استان‌ها بیشترین حوادث را ثبت کردند؟

بیش از 800 نفر طی سه هفته بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داند، یعنی از زمان آغاز سفرهای نوروزی تا پایان سفرها. پلیس راهور سهم پراید و پژو را در این تصادفات 51 درصد اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هزاران نفر در کشور سالانه بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند یا دچار معلولیت می‌شوند. هر سال از آمار فوتی‌های حوادث رانندگی نه‌تنها کم نمی‌شود بلکه بررسی گزارش‌های رسمی نشان از روند صعودی می‌دهد.

تعطیلات نوروزی فرصتی است که بسیاری از ایرانیان دل به جاده‌ها می‌زنند. گاهی به نقطه‌ای دور از مبدا و گاهی به یکی از شهرهای همسایه می‌روند. برخی از مسافران نوروزی از خودروی شخصی برای سفر اقدام می‌کنند. اما آنطور که آمارهای سالانه نشان می‌دهد، چندان معلوم نیست که این سفر بازگشتی داشته باشد یا نه!

871 فوتی در تصادفات نوروزی

تعطیلات نوروز امسال نیز مانند سال‌های گذشته، تصادفات رانندگی قربانیان زیادی گرفت. از 24 اسفندماه که سفرهای نوروزی کم کم شروع شد تا 14 فروردین‌ماه به گفته جانشین رئیس پلیس راهور 871 نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست دادند؛ به عبارتی طی سه هفته!

آنطور که تیمور حسینی گفته 28 درصد جانباختگان تصادفات، افراد زیر 18 سال بودند. به طور کلی 85 هزار و 469 تصادف طی تعطیلات نوروزی ثبت شده است.

سهم پراید و پژو از تصادفات در نوروز 1402

اما خودروهای داخلی چه سهمی از این تصادفات دارند؟ امنیت خودروهای داخلی سال‌هاست که محل مناقشه است. بسیاری از مالکان خودروهای داخلی، کارشناسان حوزه خودرو و پلیس راهور این خودروها را ناامن می‌دانند. با این حال به نظر زور خودروسازان از همه منتقدانش بیشتر است.

پس از پایان تعطیلات نوروزی امسال و پایان سفرها، جانشین پلیس راهور فراجا سهم خودروهای داخلی در تصادفات نوروزی را اعلام کرد.

تیمور حسینی به ایسنا گفت: «۲۷ درصد خودروها درتصادفات فوتی خودروی پژو، ۲۴ درصد خودروی پراید، پنج درصد خودروهای خارجی و کمتر از یک درصد هم اتوبوس بودند، مابقی نیز مربوط به انواع دیگر خودرو و موتورسیکلت است.»

گفتنی است سال گذشته کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور نیز سهم خودروهای داخلی را تصادفات نوروزی 1401 اینطور اعلام کرد: «در تصادفات نوروزی، ۸۶ درصد خودروهای داخلی نقش داشتند. تقربیاً رکوردار تصادفات پژو ۴۰۵، پژو پارس یا پژو ۲۰۶ و پس از اینها پراید بود.»

مرگ سالانه 17 هزار نفر در تصادفات رانندگی

پیش از این پلیس راهور اعلام کرد که 24 درصد کشته‌های تصادفات رانندگی سهم خودروهای ناایمن است. جالب است که توانسته‌اند از استاندارد یورو یک تا یورو پنچ و تمام استانداردهای کشور را پاس کنند! حال آنکه در تصادفات می‌بینیم چگونه به قوطی کنسرو تبدیل می‌شوند.

بنا بر اعلام پلیس راهور سالانه حدود 17 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. ضمن اینکه حدود 360 هزار نفر مجروح و حدود 10 درصد نیز قطع نخاع می‌شوند.

880 نقاط حادثه‌خیز در کشور

وضعیت جاده‌های کشور نیز از دیگر عواملی است که در تصادفات کشور نقش دارند. پیش از این مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت جاده‌ها گفت: «880 نقاط حادثه‌خیز مشترک با فراجا در کشور وجود دارد.»

او همچنین گفت: «از 200 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در کشور، هشت هزار کیلومتر مشمول نقاط پرخطر است. این راه‌ها مورد تاکید پلیس‌راه و وزارت راه برای رفع حادثه‌خیزی است.»

بررسی داده‌های سازمان پزشک قانونی کشور نشان می‌دهد، نوروز سال گذشته، 1146 نفر جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند. نوروز سال 1400 نیز 1080 نفر فوتی بر اثر تصادفات ثبت شد.

کدام استان‌ها بیشترین تصادف را ثبت کردند؟

در 10 ماهه اول سال گذشته 16148 نفر فوتی بر اثر تصادف رانندگی ثبت شده است. البته هنوز آمار کل سال گذشته از سوی پزشک قانونی اعلام نشده است. مقایسه آمارهای سال قبل با 10 ماهه سال 1400 نشان می‌دهد که تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی 14.2 رشد داشته است.

بر اساس گزارش‌های سازمان پزشک قانونی، استان‌های فارس (1278)، تهران (1219)، سیستان و بلوچستان (1111) و کرمان (1060) به ترتیب بیشترین تصادف ترافیکی را در 10 ماهه اول سال گذشته داشتند.

همچنین استان‌های ایلام (153)، کهگیلویه و بویراحمد (199) چهارمحال و بختیاری (209)، خراسان شمالی (214) و اردبیل (222) کمترین تصادف ترافیکی را در 10 ماهه اول سال 1401 ثبت کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.