کد مطلب: ۳۳۸۷۵۰

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مطرح کرد:

سهم صادرات مواد غذایی ایران تنها ۵ میلیارد دلار است

سهم صادرات مواد غذایی ایران تنها 5 میلیارد دلار است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: کشورهای اطراف 800 میلیارد دلار صادرات در حوزه غذا دارند و سهم ما از این بخش تنها 5 میلیارد دلار است.

به گزارش تجارت‌نیوز، غلامحسین شافعی در گردهمایی تولیدکنندگان صنایع غذایی و بهداشتی خراسان رضوی که شب گذشته در مشهد برگزار شد، اتلاف منابع را یکی از مشخصه‌های جامعه ایران برشمرد و گفت: امیدوار بودیم که با تأکید رهبری بر شعار اصلاح الگوی مصرف، تغییری در اتلاف منابع صورت گیرد اما باز هم هیچ تغییری حاصل نشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه صنعت غذا در تمام جوامع امروزی به عنوان یک محور اساسی در برنامه توسعه کشورها است، افزود: از حدود 20 سال پیش در تدوین برنامه‌های توسعه کشور بوده‌ام و با کمال تأسف هم در بخش کشاورزی و هم در صنایع غذایی جایگاه مناسبی در برنامه‌های توسعه کشور نداریم.

وی اظهار کرد: از سال 85 تا پایان 96 اگر به مانده تسهیلات شبکه بانکی برای کشاورزی و صنایع غذایی توجه داشته باشیم، متوجه می‌شویم در این سال‌ها سهم بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشور از شبکه بانکی و تخصیص منابع مالی به آن روندی نزولی داشته است و غفلت بزرگی در مورد آن انجام شده است.

شافعی ادامه داد: به طوریکه از 18/5 درصد سهم این بخش از کل تسهیلات در سال 85 به 8/8 درصد در سال 96 رسیده ایم؛ یعنی مرتب به جای تقویت بخش غذایی و امنیت آن در عمل عکس آن و برخلاف اهداف عمل کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه سهم ما از صادرات به کشورهای اطراف می‌تواند بسیار بیشتر از آمار کنونی باشد، گفت:کشورهای اطراف ما 800 میلیارد دلار صادرات در حوزه غذا دارند و سهم ما از این بخش تنها 5 میلیارد دلار است که با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم، رقم کمی محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه این صنعت توانسته در حوزه اشتغال به عدد 19/4 درصدی برسد، گفت: بخش‌های دیگر صنعت در حوزه اشتغال چنین سهمی را ندارند و از کل کارگاه‌های صنعتی 18 درصد مربوط به صنایع غذایی می‌شود به طوری‌که بالاتر از 9 درصد ارزش افزوده صنعت کشور در صنایع غذایی است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید از 35 تن به 47 تن افزایش تولید داشته باشیم، افزود: ما در صنایع غذایی به دلیل استعداد بالایی که داریم هم توانایی دست یابی به این هدف را داریم و هم در بازارهای خارجی حضور پیدا کنیم.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.