کد مطلب: ۲۴۰۶۰۲

سهم ٥٠٠ میلیون یورویی تولیدکنندگان داخلی در جیب توتال

سهم ٥٠٠ میلیون یورویی تولیدکنندگان داخلی در جیب توتال

یک تولیدکننده لوله انتقال گاز ترش داخلی گفت: ارزش تامین لوله پروژه توتال در فاز ١١ پارس جنوبی حدود ٥٠٠ میلیون یورو است که می‌تواند موحب اشتغال ٣ هزار نفر شود.

نخستین قرارداد نفتی پس از برجام با شرکت فرانسوی توتال به منظور توسعه بخش آبی فاز ۱۱ پارس جنوبی و در قالب قراردادهای جدید منعقد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این قرارداد که از روی نخست عقد آن و حتی روزهای قبل‌تر با حواشی زیادی دست‌وپنجه نرم کرد، شامل بخش‌های مختلفی است که شرکت توتال متعهد شده است از ۵۱ درصد از آن را با استفاده از توان داخلی کشور انجام داده و در مقابل امتیاز بگیرد.

این قول‌وقرارها بین این شرکت و وزارت نفت ایران در حالی رد و بدل شد که محمدرضا نعمت زاده، مشاور ارشد وزیر نفت از کارشکنی توتال در استفاده از توان داخلی که شامل مقاومت در خرید لوله‌های انتقال گازترش می‌شد.

لوله‌هایی که طبق گزارش نعمت‌زاده خطاب به وزیر نفت نمونه با کیفیت آن در داخل تولید و استفاده می‌شود. وی حتی در این نامه شرکت توتال را دعوت به بازرسی کیفی واحدهای لوله‌‌سازی ایران کرده بود.

با نام‌گذاری سال جدید به نام حمایت از کالای ایرانی، روند استفاده از تجهیزات توان داخلی کشور در پروژه توسعه بخش آبی فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکت توتال جان دیگری گرفت و با جدیت بیشتری دنبال شد.

به گفته مسئولین وزارت نفت توتال در حال برگزاری مناقصات فرعی مربوط به فاز ۱۱ پارس جنوبی درحال برگزاری است و طبق گفته رضا خیامیان، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، تولیدکنندگان داخلی به طور چراغ خاموش در مناقصات توتال شرکت می‌کنند! اما هنوز نتیجه آن نهایی نشده است.

گفته‌های خیامیان در حالی مطرح می‌شود که حسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی خلاف آن را مطرح می‌کند.

کاوه با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ مناقصه‌ای از سوی توتال برای فراخوان شرکت‌های لوله‌ساز داخلی برگزار نشده است، گفت: برگزاری مناقصه امر محرمانه‌ای نیست که از آن بی‌اطلاع باشیم. اگر توتال مناقصه‌ای در این زمینه برگزار کرده بود قطعا در جریان بودیم.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: هزینه تمام شده تولید لوله‌های داخلی پایین‌تر از نمونه خارجی و کیفیت آن مطلوب است به‌طوری که این محصول را به بازارهای صادراتی کشورهای منطقه روانه کرده‌ایم.

کاوه درپاسخ به اینکه با توجه به تحریم بودن استاندارد API برای ایران چه ضوابطی را برای تولید مد نظر قرار می دهید، اظهار داشت: استاندارهایی که شرکت ملی گاز ایران برای تولید لوله‌های داخلی تعریف کرده است بسار سختگیرانه تر از استاندارد API است.

طبق گفته وی ارزش بخش استفاده از لوله های ایرانی در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو است که تولید محصولاتی به این ارزش می‌تواند حداقل برای ۳ هزار نفر اشتغالزایی کند.

دبیرسندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی تصریح کرد: خط تولید لوله‌های ساخت داخل آلمانی است و همواره کارشناسان بین‌المللی بر روند تولید آن نظارت دقیق دارند، اما در صورتی که صلاحیت این تولیدکنندگان برای توتال محرز نشده است، این شرکت می‌تواند نمایندگانی را برای بررسی بیشتر به کارخانه تولید لوله بفرستد.

کاوه گفت: لوله‌های استفاده شده در فاز ۱ و ۲ پارس جنوبی تماما ایرانی است و با وجود گذشت زمان مشکلی در آنها ایجاد نشده است. این درحالی است که لوله‌های داخلی هرگز دچاز حادثه نشده اند اما لوله‌های خارجی حوادث تلخی را به بار آوردند. گفتنی است تنها در دوره مدیریت علی طاهری مطلق در شرکت تاسیسات دریایی واردات لوله انجام شده و پس و پیش از آن چنین رخدادی تجربه نشد.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه در خواست می‌کنیم فشار سیاسی طرف ایرانی را مجبور نکند از شروط خود برای حمایت از بخش داخلی خود کوتاه بیاید، بیان داشت: ما رانت نمی‌خواهیم و می‌خواهیم مناقصات در شرایطی یکسان و برابر انجام شود. ظرفیت تولید تولیدکنندکان داخلی ۳۰۰ هزار تن است که می توانند در صورت ثبت سفارش تولیدات مطلوبی ارائه دهند.

به گزارش مهر به نظر می‌رسد در شرایطی که شعار سال در راستای حمایت از کالای ایرانی تدوین شده است، متولیان امر نباید اجازه دهند ذره‌ای توانمندی‌های داخلی کشور در هر زمینه‌ای نادیده یا کم دیده شود. چرا که استفاده از توان داخلی در حکم حلقه ای از یک زنجیره است که تحرک یکی می تواند تجرک باقی حلقه‌ها را که شامل اشتغال می‌شود ارتقا دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.