کد مطلب: ۵۰۷۴۴۱

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

بورس تا پایان سال ۲۰ درصد سود می‌دهد؟

بورس تا پایان سال ۲۰ درصد سود می‌دهد؟

در چهار هفته گذشته بورس روند نزولی چشم‌گیری داشته و شاخص کل کف قبلی خود را نیز از دست داده است، اما برخی می‌گویند ریزش بورس تمام شده و این بازار تا پایان سال ۲۰ درصد سود می‌دهد. این گمانه صحیح است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها مهم‌ترین سوال فعالان بازار سهام این است که چه زمانی روند صعودی بورس آغاز می‌شود و بورس چقدر به سهامداران سود می‌دهد؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با هیجان فروش در بازار سهام گفت: شاخص کل در طول ۶ ماه گذشته با ریسک انتخابات آمریکا همراه بود و مردم نمی‌‌دانستند که آیا بایدن به کاخ سفید می‌رود یا ترامپ. چراکه حضور هر کدام در کاخ سفید با سناریویی متفاوت از دیگری همراه بود.

پیش‌بینی پیروزی بایدن با کاهش نرخ ارز و کم شدن تنش‌ها از یک طرف و راه یافتن ایران به بازارهای جهانی برای فروش نفت و کاهش قیمت جهانی نفت همراه بود . پیروزی ترامپ با سناریوی معکوس این مساله. نااطمینانی از نتیجه این انتخابات بازار را در حالت تعلیق و انتظار نگه داشته بود.

اما با مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا انتظار می‌رفت روند صعودی بورس آغاز شود که نشد. رئیسی در این خصوص می‌گوید آنچه این روزها در بازار مشهود است هیجان فروش است که به هیچ خبری واکنش مثبت نشان نمی‌دهد. همان‌گونه که در شیب تند صعود در ۵ ماهه اول سال هیچ خبر بدی نتوانست جلوی سونامی صعودی را بگیرد.

این کارشناس در ادامه افزود: عده‌ای پذیرفته‌اند که بازدهی در این بازار مستلزم تحلیل و انتخاب سهام و سپس صبر است، اما دسته دوم بورس را بدون ریسک تصور می‌کردند و گمان می‌کنند ضرری که در بورس کرده‌اند مانند ماجرای موسسه کاسپین است و قصد دارند با اعتراض حق خودشان را از بورس بگیرند، غافل از اینکه پرتاب تخم مرغ به سازمان بورس تاثیری در روند نزولی و صعودی شاخص نخواهد داشت.

به گفته رئیسی این بازار چرخه‌های رونق و رکود را بدون توجه به این عوامل طی خواهد کرد و گذشته ثابت کرده برنده کسانی بوده‌اند که در نقاط مناسب وارد بازار شده‌اند، صبر کرده‌اند و پیروز در بازار مانده‌اند. همه ما از این ریزش اخیر بازار ناراحتیم اما اگر نگاهی به شاخص کل بیندازیم ، عدد ۴۰۰ هزار را در دی ماه ۹۸ خواهیم دید که با وجود این ریزش هنوز نسبت به رقیبان خود یعنی سکه و دلار بازدهی بالاتری را کسب کرده است.

این کارشناس در رابطه با زمان بازگشت روند صعودی شاخص کل گفت: این روزها مهم‌ترین سوال فعالان بازار این است که بازار از کجا و تا چه عددی رشد خواهد کرد؟ با توجه به وضعیت گزارش‌های ۹ ماهه‌ای که به زودی منتشر می‌شود و چراغ سبزی که «کچاد» روشن کرد انتظار داریم بازار در روزهای پایانی دی ماه آخرین روندهای منفی‌ را پشت سربگذارد و از اوایل بهمن تا اسفند ماه بازدهی ۲۵ درصدی را نصیب سهامداران کند.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Salima

    دولت مردم تشویق کرد به سمت بازار بورس و گفتن چرخه تولید، اشتغال و… خوب میشه،دولت اومد سهام هاش فروخت با قیمت بالا ب مردم تا کسری بودجه تأمین مالی کنه حالا بورس منفی کردن و به پایین ترین سطح قیمت رسوندن که سهام های فروخته شده با کمترین قیمت از مردم پس بگیرن، پرتفوی اکتریت مردم بالای 50 درصد ضرر بعد 20 درصد تا اخرسال?

  • آزادی

    سلام ….

  • ناشناس

    اگه توی بورس نوسانگیری نداشته باشیم خوب میشه بعضا خرید های سنگین باعت هیجان میشه و در دوره مشخص و کوتاه سهم کاذب بالا میره باز فروش سنگین و یک نوسانگیری سهامداران خرد ضرر می کنند و بازار خراب میشه یه عده پولدار و یک عده مالباخته .. دو ما صورت سود و زیان و سرمایه با خرید و فروش سهام حالت غیر منطقی پیدا می کند … بازار گردانی رو از نوسانگیری جدا کنید

  • محمد

    این استدلال چرته
    مزخرف گویی رو متوقف کنید

  • ناشناس

    ما۷۵درصد تو ضرریم ۲۵ درصد که …

  • ناشناس

    سلام.دوستان الان کارشناسان گفتن که تاخرسال۲۵درصد سود میده اما نگفتن به کی میده به دولت میده یا مردم این مهمه تا اون موقع شاخص به ۹۰۰هزارواحدمیرسه ۲۵درصد توجیب دولته حقیقتو گفتن

  • ناشناس

    صف فروش همش کار حقوقیه.حقیقی چیزی نداره که بره صف فروش.فقط نگاه میکنه و حسرت میخوره

  • ناشناس

    سلام اگه ۵۰درصد هم تاعید سود بده بازهم تو ضرریم چون ۸۰ درصد ضرر کردیم بیچاره شدیم همش وعده وعید میدین پول و سرمایمون رفت

  • ناشناس

    سلام من 55ملیون دارای دووم خریدم چرا این همه خراب شد

  • مردم

    آقای کارشناس بازار شنبه صد در صد منفی شک نکن با این کارشناسیت