کد مطلب: ۵۶۳۳۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تخلفی دیگر در سیستم بانکی / بانک‌ها سود قانونی تسهیلات را دور می‌زنند؟

تخلفی دیگر در سیستم بانکی / بانک‌ها سود قانونی تسهیلات را دور می‌زنند؟

دلشان خون است. چند ده هزار نفر برای دریافت تسهیلات بانکی اقدام می‌کنند و تعدادشان تک تک با بهانه‌های مختلف از سوی بانک‌ها کم می‌شود. دست آخر هم کسانی که گردن رستم می‌شکنند و وام می‌گیرند درگیر عملکرد به قول خودشان غیرشفاف شبکه بانکی در محاسبه سود تسهیلاتشان می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمانی گلایه‌ها از وام بانکی به بروکراسی خسته‌کننده آن محدود می‌شد. کم‌کم با افزایش سختگیری بانک‌ها هفت خان ضامن و وثیقه هم به آن اضافه شد. حالا اما اعتراضی جدیدی به فرایند تسهیلات‌دهی بانک‌ها شنیده می‌شود: دریافت سود با مکانیزمی غیرشفاف!

با این که ادعا می‌شود وام‌های بانکی عموما مطابق با آخرین مقررات شورای پول و اعتبار و با سود ۱۸ درصد اعطا می‌شود اما مردم معتقدند طرح‌های مختلفی که برای تسهیلات ارائه می‌شود بعضا با مکانیزمی غیرشفاف برای مشتریان، قوانین را دور زده و سود بیشتری نصیب بانک‌ها می‌کند.

البته با توجه به اختلاف چشمگیر نرخ سود تسهیلات با نرخ تورم، می‌توان گفت تسهیلات بانکی مقرون به صرفه محسوب می‌شوند اما ظاهرا آنچه بیشتر موجب نارضایتی مشتریان شده، شفاف نبودن عملکرد بانک در مواجهه با آن‌هاست.

در زیر تعدادی از گلایه‌های مخاطبان تجارت‌نیوز در مواجهه با این مساله آمده است:

«در دوسال گذشته بانک‌ها به مردم خیانت کردند چون بخشی از پول رو بلوکه میکنن و هر سال مبلغ هنگفتی بابت کارمزد و بیمه وغیره از وام گیرنده دریافت میکنن که وقتی محاسبه کنید میبینید وام با سود سی درصد به بالا به شما داده‌اند که این موضوع را درزمان گرفتن وام به شما نمی‌گویند»

« واقعا این بانک‌ها دست نزول خورها را از پشت بستن! این چه وامی است که میدن! یا باید پول سپرده کنی یا چنان ضامنهایی میخوان که نتونی پیدا کنی و در آخر با بهره ۱۸ درصد که اسمش ۱۸ درصد است، ۲۸ درصد پات حساب میکنن با فرمول های خودشون که هیج جور نفهمی چیشد. ۱۸ درصد اسمشه دوبرابر باید پس بدی!»

« کدوم ادمی میاد پولشو بزاره بانک تا بلوکه بشه بعد پول خودشو بهش وام بدن اونم باسود ۱۸ درصد که خودشون میگن؟! البته سود دراصل پنجاه درصد هستش. بریم نزول برداریم ازاین بانک‌ها سودش کمتره»

« بانک‌های ایران رسما رباخواران. مطمئن باشید وام با سود ۵۰درصدی هم به این راحتی نمی‌دن»

« وام‌ها با این وضعیت هیچ گره‌ای ازمشکلات مردم را حل نمیکند. اینها اصلا وام نیستند فقط بانک‌ها سود خوبی می‌برد»

« همش دروغه، من حساب دارم. همش دروغ پشت دروغ. دیروز رفتم ازشون واسه وام بپرسم، گفتم سند خونه میزارم، وام بهم بدین. گفتن۲۰۰ میلیون بهت میدیم اما باید ۲۷۰ میلیون پرداخت کنی. یعنی ۷۰ میلیون سودشه. همش دروغه. فقط این حرفا رو میزنن دل ما رو خوش کنن. حالا شما حساب کنید این وام چند درصدی هستش؟ با تازه اینکه اونجا سپرده ۳۰۰ میلیونی هم دارم. یعنی سند و سپرده خودم اونجا ضامنم میشن ولی تهش باز سوذ آن چنانی می‌گیرن»

« برای همه وام‌ها میگن سودش ۱۸ درصده ولی تهش یه حساب سرانگشتی کنی می‌فهمی به بهانه‌های مختلف خیلی بیشتر از اینا از جیبت رفته. دور هم جمع شید از این وام‌های خونگی بذارید حداقل دست کسی تو جیبتون نمیره»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.