کد مطلب: ۴۷۸۷۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش بازارها به سورپرایز حسن روحانی چه بود؟

واکنش بازارها به سورپرایز حسن روحانی چه بود؟

پیام تبریک رئیس جمهور، مانند وعده گشایش اقتصادی او، نه تنها تاثیر مثبتی بر بازارها نداشت بلکه اثر عکس گذاشت. شاخص کل بورس در روز یکشنبه، نسبت به روز چهارشنبه سه درصد افت کرد و دلار صرافی ملی 2.5 درصد و قیمت طلا 1.5 درصد بیشتر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این دومین بار طی 45 روز گذشته است که حسن روحانی وعده بهبود اقتصادی می‌دهد اما واکنش بازارها به خبر او منفی است.

روز چهارشنبه هفته گذشته حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: «روز شنبه و یکشنبه روز پیروزی ملت ایران و روز شکست مفتضحانه آمریکاست» و این دو روز را به مردم تبریک گفت.

اگرچه او مشخصا به مساله مکانیسم ماشه اشاره کرده بود، اما اظهارات و واکنش‌های مردم نشان می‌داد آنها انتظار رویداد سیاسی بزرگتر و مهم‌تری را دارند.

این انتظار مثبت در هفته گذشته هم قیمت دلار را کمی کاهش داد، هم قیمت طلا را و هم پیش‌بینی‌ها را به سمتی برد که شاخص کل بازار سرمایه در هفته جاری هم صعودی باشد.

پیش‌بینی بازارها در هفته جاری، بیشتر مشروط به رویداد روز شنبه و یکشنبه بود. روز شنبه بازار همچنان در حالت انتظار بود اما روز یکشنبه بازارها به وعده روحانی واکنش منفی نشان داد و بازار سرمایه پس از چند روز حرکت صعودی، امروز نسبت به روز چهارشنبه منفی 3 درصد افت داشت و دلار صرافی ملی 2.5 درصد و قیمت طلا هم 1.5 درصد بیشتر شد.

اظهارات هفته گذشته روحانی نشان می‌داد مساله مکانیسم ماشه و تحریم‌های جدید منتفی است و اقتصاد حداقل به زودی با ماجرای خارجی جدیدی مواجه نمی‌شود. اما سخنان امروز روحانی در جلسه هیات دولت، در تضاد با این مساله بود.

او در بخشی از سخنان خود گفته است «اگر آمریکا بخواهد از قلدری خودش استفاده کند حتماً با پاسخ قاطع ایران روبه‌رو خواهد شد و مسئولیت عواقب آن به عهده آمریکا خواهد بود.»

اظهارنظری که نشان می‌دهد گویا ماجرای مکانیسم ماشه‌ای که روحانی پیروزی آن را به مردم تبریک گفته بود هنوز مختومه نشده است. این مساله ارسال سیگنال نااطمینانی به بازار است.

گشایش منفی در اقتصاد

این دومین بار ظرف یک و نیم ماه گذشته است که روحانی با سخنان خود بر بازار اثر منفی می‌گذارد. وعده گشایش اقتصادی 14 مرداد ماه از طرف روحانی اعلام شده بود. بازار دلار و طلا آن هفته با کاهش قیمت و بازار سرمایه با افزایش 2.5 درصدی ارزش شاخص کل مواجه شد. آماری که نشان می‌داد بازار طلا و دلار امیدوار به گشایش اقتصادی است و قیمت‌ها کاهش یافته است.

اما بازدهی بازارها در آخرین هفته مرداد ماه نشان داد که این بار هم سخنان روحانی سیگنال منفی به بازار ارسال کرده است. شاخص کل بورس 11 درصد افت کرد. اما در مقابل قیمت دلار 2 درصد و قیمت طلا 2.3 درصد افزایش یافت.

در هفته اول و دوم شهریور هم بازارها مسیر صعودی خود را ادامه دادند اما بازار سرمایه همچنان روند نزولی داشت. بسیاری معتقد بودند سخنان روحانی و وعده گشایشی که او داده، یکی از دلایل کاهش ارزش بازار سرمایه است.

مساله مهمی که بسیاری از کارشناسان در خصوص بازارها عنوان می‌کنند این است که بازارهای ارز و طلا، به اخبار مثبت چه داخلی و چه خارجی کمتر واکنش نشان می‌دهند اما هر خبر منفی یا سیگنالی که نتیجه ندهد، واکنش منفی ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور بارها تاثیر سخنان و وعده‌های خود بر بازارها را دیده است. اما مشخص نیست که چرا در این شرایط همچنان به سورپرایز مردم و بازارها ادامه می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام هدف از جشن دلار 29هزار تومانی و فقیر تر شدن مردم بود واقعا شرم اوره

  • ناشناس

    بایک کلمه گفتن روحانی یک ۱۵دقیقه نکشید بازار بورس اورد پاین بورس داشت صعودی میشد اقای حسن اقا کلیدشو گم کرده بود فاتحه خواند به بورس

  • وحید داودی

    پدر و مادرت گناه دارن که مردم ب اونا چیز بگن تنشونو تو گور نلرزون

  • ناشناس

    معلوم نیست چه مرگش نمیخوره مردم با همین وضع خراب اقتصادی آرام بگیرند معلوم نیست تدبیر هاش برای چه کسایی هستش که همیشه وعده میده خدایا توبه اشتباهی که سال ۹۶ کردم و رای دادم تا ۹۹ سال خودم و فرزندانم را آزار خواهد داد

  • ناشناس

    اقای روحانی دامت به قران ی پول سهام خوم دخترم فروختیم چهار ماه هست بانک صادرات بانک کشاورزی 4250906582

  • ناشناس

    اقای روحانی دخترم سهامش فروخت سنش نمیرسه باید چکار کنیم بانک صادارت اصلا جوابگو نی باید کجا پیگیری کنیم گوشی نداره که بره مدرسه سهامش بخاطر مدرسه فروخت ی مشکل حل کن به قران قسمت میدم چهار ماه که فروخته

  • ناشناس

    انسان بی عقل

  • ناشناس

    مردم رو مسخره خودشون کردن خدا ازتون نگذره جوونی و مال و اموالمون رو به باد دادید… خدا بسه دیگه

  • صادق

    شمارو به مقدسات قسم یکی مارو بفهمونه که شنبه و یکشنبه چی بود این جشن پیروزی؟؟؟؟منظورش تحریم های بود که اعمال شد؟؟؟؟شرم آوره واقعا، میشه شما هیچی نگی لطفا به خدا اینجور سنگین تری

  • ناشناس

    فقط باید احساس شرم کرد با وجود همچین رییس جمهوری مردم رو بازیچه دست خودشون قراردادن