کد مطلب: ۳۵۶۸۳۵

روایت اکونومیست از درگیری‌های هند و پاکستان

چرا سیاست‌های هند در قبال پاکستان اشتباه است؟

چرا سیاست‌های هند در قبال پاکستان اشتباه است؟

اکونومیست سرمقاله تازه‌ترین شماره خود در دوم مارس را به درگیری‌های هند و پاکستان اختصاص داده است. به عقیده نویسنده، با نزدیک‌تر شدن به انتخابات هند به نظر می‌رسد، دولت مودی در تلاش است تا از طریق جنگ با پاکستان و تحریک احساسات مردمی، پیروز این انتخابات باشد. اما چنین سیاست‌هایی در نهایت به زیان اقتصاد هند خواهد بود.

درگیری نظامی ارتش هند و پاکستان در منطقه مورد اختلافشان یعنی کشمیر به یک مساله عادی تبدیل شده است. زمانی که تنش‌ها افزایش می‌یابد، یکی از طرفین دیگری را به حمله توپخانه‌ای متهم می‌کند. گاهی نیز دو کشور تعدادی از نیروهای نظامی را به خاک دیگری اعزام کرده‌اند. اما از زمانی که در اواخر دهه 1990، هند و پاکستان تسلیحات هسته‌ای آزمایش کرده‌اند، هیچ‌یک جرات اعزام جت‌های جنگنده به مرزهای یکدیگر نداشته‌اند؛ این اتفاق اما در هفته گذشته رخ داد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، یک گروه تروریستی پاکستانی هفته گذشته به بخشی از کشمیر حمله کرد که در جریان آن 40 سرباز کشته شدند. هند نیز در واکنش کمپ آموزش تروریست‌ها را بمباران کرد. سپس پاکستان جنگنده‌های خود را برای هدف قرار دادن اهداف هندی اعزام کرد. پس از آن هم در یک نبرد هوایی هر دو طرف ادعا کردند که موفق به سرنگونی جنگنده‌های یکدیگر شده‌اند و پاکستان یک خلبان هندی را به اسارت گرفته است.

به عقیده نویسنده گزارش، این روزها یک اشتباه محاسباتی می‌تواند فاجعه‎آمیز باشد. از زمانی که هند در سال 1999 مزاحمان پاکستانی را از کوه‌های هیمالیا بیرون کرد، این جدی‌ترین درگیری نظامی میان دو کشور محسوب می‌شود.

اولین حمله هوایی هند بخش پاکستانی کشمیر و همچنین خاک اصلی پاکستان و محلی را در 100 کیلومتری اسلام‌آباد مورد هدف قرار داد. این اقدام منجر به تغییر در قوانین تقابل میان دو طرف شده است.

مودی با واکنش شدیدتر از حالت معمول به حملات، قصد دارد تا این پیام را به پاکستان برساند که هند دیگر اجازه نمی‌دهد این کشور به حمایت از تروریسم ادامه دهد.

هند و پاکستان در طول تاریخ همواره با یکدیگر تقابل داشته‌اند و در بسیاری موارد به این درگیری‌ها بی‌اعتنایی نشان داده‌اند. اما از آخرین جنگ بزرگ آنها در سال 1971، خطر وقوع یک جنگ تمام‌عیار تا این حد بالا نبوده است.

از آنجا که پاکستان مدت‌های طولانی از تروریست‌ها حمایت کرده و حملاتی را در هند انجام داده، هدف نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در فرمان حمله هوایی قابل درک است. در آخرین حمله پاکستان در سال 2008، حدود 165 غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

اگرچه ارتش پاکستان وعده داده که گروه‌های افراط‌گرا را از میان بردارد، اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است. به این ترتیب مودی با واکنش شدیدتر از حالت معمول به این حملات، قصد دارد تا این پیام را به پاکستان برساند که هند دیگر اجازه نمی‌دهد این کشور به حمایت از تروریسم ادامه دهد.

رسیدن به ثبات در بلندمدت به پاکستان و توقف حمایت از تروریسم از سوی این کشور بستگی دارد. عمران خان، نخست‎وزیر پاکستان خواستار گفتگو شده و متعهد شده تا با تایید رئیس ارتش، خلبان هندی را آزاد کند.

اما در کوتاه‎مدت، مسئولیت جلوگیری از تشدید درگیری‌ها بر عهده مودی است. با توجه به اینکه او انتخابات ماه آپریل را پیش رو دارد، مودی با شرایط پیچیده‌ای مواجه است که می‌تواند در محدود کردن نخست‌وزیری‌اش موثر باشد.

طی پنج سال گذشته، و در دوران قدرت مودی، متوسط سالانه رشد اقتصادی حدود هفت درصد بوده است.

مودی همواره خود را به عنوان یک رهبر جسور نظامی معرفی کرده است که از رویارویی با پاکستان واهمه‌ای ندارد.

اما این نگرانی وجود دارد که تمایلات او برای عرض اندام در مقابل پاکستان به دنبال فشارهای سیاسی، این کشور را به سوی جنگ سوق می‌دهد.

ابهامات مربوط به اعتقادات نخست‌وزیر هند تنها به عمیق‎تر شدن این خطر می‌انجامد. او در مبارزات انتخاباتی سال 2014 وعده داد، رونق و شغل برای هندی‌ها به ارمغان می‌آورد.

طی پنج سال گذشته، و در دوران قدرت مودی، متوسط سالانه رشد اقتصادی حدود هفت درصد بوده است. او اصلاحاتی را که پیشینیانش وعده داده بودند، انجام داد.

با نزدیک شدن به انتخابات هند به نظر می‌رسد، نخست‌وزیر این کشور به سیاست‌هایی متوسل شده که در نهایت به اقتصاد این کشور آسیب می‌رساند.

اما بر اساس آماری که منتشر شده، بیکاری در دوران او افزایش یافته است. اجرای برنامه اصلاح نظام مالیات خدمات و کالا موسوم به GST پیچیده و پرهزینه بود. سایر اصلاحات مورد نظر او هم از اولویت خارج شده است. بانک‌های هند همچنان در دست دولت و متهم به فساد هستند.

با نزدیک شدن به انتخابات اما به نظر می‌رسد، مودی به سیاست‌هایی متوسل شده که در نهایت به اقتصاد هند آسیب می‌رساند.

دولت او رئیس بانک مرکزی را ناچار به استعفا کرد. گفته شده که او قصد حفظ نرخ بالای بهره را داشت و دولت هند خواستار کاهش نرخ بهره سود بانکی و انتشار نقدینگی بوده است.

علی‌رغم تلاش‌های مودی، منتقدان او معتقدند که وی اقدامات کافی را برای ارتقای هندوها عملی نکرده است.

او همچنین از لوایحی پرده‌برداری کرده که از شرکت‌های تجارت الکترونیک داخلی در مواجهه با خرده‌فروشانی چون آمازون محافظت می‌کند. دولت او اغلب دشمنی با اقلیت مسلمان هند و در مقابل همدردی در قبال هندوها در پیش گرفته است. گفته می‌شود که 80 درصد از جمعیت هند را هندوها تشکیل می‌دهند.

علی‌رغم تلاش‌های مودی، آنها معتقدند که وی اقدامات کافی را برای ارتقای هندوها عملی نکرده و این نارضایتی موجب تقویت حزب کنگره، مهم‌ترین مخالفان مودی شده است. در چنین شرایطی دولت در تلاش است تا از طریق جنگ با پاکستان و تحریک احساسات مردمی، پیروز این انتخابات باشد.

دولت‌های غربی به دنبال حل و فصل این منازعات در سازمان ملل هستند. نویسنده تاکید می‌کند که اگر مودی یک وطن‌پرست واقعی باشد، باید عقب‌نشینی کند.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.