کد مطلب: ۶۸۸۲۰۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک استاد دانشگاه:

دلیل سیل امامزاده داوود چه بود؟ / اظهارات مسئولان، خسارت را افزایش می‌دهد

دلیل سیل امامزاده داوود چه بود؟ / اظهارات مسئولان، خسارت را افزایش می‌دهد

یک استاد دانشگاه گفت: اظهارنظرها راجع به دلیل سیل امام‌زاده داوود نشان داد برخی افراد بدون هیچ تخصصی تنها برای دیده شدن به صحبت می‌پردازند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک استاد دانشگاه با انتقاد از نحوه مواجهه با سیل در تهران، گفت: اظهارنظرها راجع به دلیل سیل امام‌زاده داوود بعضا نشانگر آن است که برخی افراد بدون هیچ تخصصی تنها به قصد دیده شدن به صحبت می‌پردازند. اما این صحبت‌ها، تنها زمینه واکاوی دقیق دلایل سیل را مختل می‌کند و نهادهای نظارتی نظیر قوه قضاییه نباید بی‌تفاوت از کنار این مسئله فاصله بگیرد.

محمد پورحمید، استاد دانشگاه در گفتگو با تجارت‌نیوز ضمن اشاره به سیل اتفاق افتاده در امام‌زاده داوود اظهار داشت: سیل یک بحران است، اگر بخواهیم علمی به مسئله نگاه کنیم، در طراحی باید دوره‌های منطقی بلندمدت را گرفت، از آن اطلاعات استخراج کرد و سپس طراحی را انجام داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مسئله سیلاب، عموما بسته به اهمیت سازه، برای یک دوره زمانی برای مثال هزار ساله طراحی را انجام می‌دهیم. یعنی اگر سیلابی با حداکثر قدرت در طول هزار سال گذشته در یک منطقه رخ بدهد، هیچ مشکلی برای سازه ما پیش نمی‌آید.

وی افزود: حالا اگر یک سیلی با بیشترین قدرت مشابه ۱۰هزار سال رخ دهد، طبیعی است که شاهد خسارت باشیم اما احتمال آن به قدری کم است که تنها زمینه افزایش هزینه‌ پروژه را مهیا می‌کند.

اظهارنظر غیرعملی خسارت سیل را افزایش می‌دهد

پورحمید با اشاره به مبانی علمی مدیریت بحران در سیلاب گفت: ماهیت سیلاب وقوع یک بحران است و باید براساس شیوه علمی مدیریت کنیم.

این استاد دانشگاه با انتقاد از حضور و اظهارنظر مسئولان غیرمرتبط در سیل اخیر گفت: اینکه یک مسئولی بدون اینکه وظیفه داشته باشد، در سیلاب حضور پیدا کند و بدتر از همه اظهارنظر غیرعلمی انجام دهد، تنها به واسطه ایجاد تشویش در ذهن مردم خسارات سیل را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: شنیده شد که برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران بدون اینکه مسئولیتی داشته باشند درباره علت سیلاب امام‌زاده داوود نظر دادند و برای مثال لایروبی نکردن را عامل دانسته‌اند.

دلیل سیل امام‌زاده داوود چه بود؟

پورحمید گفت: همه دانشجویان نیز مطلع هستند در مسیرهای پرشیب و کم مقطع اساسا سرعت آب به قدری بالاست که اصلا گل و لایی بستر رودخانه تشکیل نمی‌شود، چه برسد به اینکه ما بخواهیم آن مسیر را لایروبی کنیم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: این اظهارنظرها بعضا نشانگر آن است که برخی از مسئولان بدون هیچ تخصصی تنها به قصد دیده شدن به صحبت می‌پردازند. این مسئله تنها زمینه واکاوی دقیق دلایل سیل را مختل خواهد کرد. نهادهای نظارتی نظیر قوه قضاییه نباید بی‌تفاوت از کنار این مسئله فاصله بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مرادپور

    تمام ایران سیل اومد اینا فقط از تهران و امامزاده داوود حرف میزنن سرپل زهاب زلزله اومد باخاک یکسان شد یک درصد امامزاده داوود بهش توجه نکردن تبعیض و دوچشمی تا کی عدالت کجاس

  • سامان

    آقا شما میگید ما بدترین سیل هزار سال رو برای ایجاد بستر مناسب برای دفع سیل در نظر می‌گیریم نه ده هزار سال قبل رو، قبول
    ولی چند سال گذشته رو بررسی کنید چنین سیل هایی در امام زاده داوود اومده بوده.
    حالا یا اعدادتون اشتباهه، یا تاریخ ما با تاریخ شما فرق میکنه

  • ناشناس

    خوب بقیه اش؟

  • علی

    خسته نباشید میگم به اون برادرایه عزیزم که شبانه روز دارن زحمت میکشن که هر چه زودتر به حالت اولیه برگرده

  • ناشناس

    موضوع لایروبی،تنهازدودن گل ولای نیست. بخاطرتغییرمسیر ناگهانی مسیلهاوباتوجه به ریختن زباله،چوب وتخته،پلاستیک وحتی رختخواب ووسایل فرسوده دررودخانه هاومسیلهاوگیرکردن سنگهایی که بهمراه سیلاب روان میشوند موجب سدشدن مسیراب وطغیان رودوتخریب ساختمانهای اطراف میشوند.

  • ناشناس

    دلیل سیل امام زاده داود بنظر من خود مردم خودشون هستن که تمام زباله هایی که دارن رو ریختن توی مسیر رود خونه که از زیر بازار رد میشه مسیر رود خونه پراز زباله است …پسرخاله من 15سال پیش از وسط بازار سقوط کرد پایین شاید 10متر ارتفاع بود از لحاظ بدنی چیزی نشد فقط چشمش بخاطر زباله ها آسیب دیده بود ..

  • فرهاد

    من چند بار رفتم امامزاده داود از مسیر فرحزاد و پیاده . وقتی به فاصله ۱۰۰ متری میرسدم شااهد بودم که یکباره قسمتی از کوه گل میشه وبعد از چند دقیقه اب زیادی ازش میزنه بیرون و این اب حاصل از اب شدن برفهاس .

  • م

    اشتباه مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی در صدور هشدار گرد و خاک برای چنین روزی با همچین بارش وحشتناک شدید را نمی توان نادیده گرفت.

  • ناشناس

    سلام. استاد بزرگوار از پشت میزت فاصله بگیر و عملیاتی کلام بر زبان جاری کن. اونی که شما میگید در شرایط آزمایشگاهی است. مسیر کانال روخانه را ندیده اید! سطح مقطع و شیب بندی آن را ببینید و بعد سخن بگویید. کانالی چند ده ساله، زباله های سنگین و سیم های توری و … و تغییر مقطع کانال در قیمت مسقف و گل و لای سنگلاخی چندده ساله…. استاد رفتی از نزدیک ببینی! نترس خاکی نمی شی