کد مطلب: ۵۷۳۴۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۶ سیگنال‌ اقتصادی جدید رئیسی / بازار ارز و سرمایه چه می‌شود؟

۶ سیگنال‌ اقتصادی جدید رئیسی / بازار ارز و سرمایه چه می‌شود؟

آخرین گام استقرار دولت جدید در حال طی شدن است. ابراهیم رئیسی امروز برای دفاع از وزرای انتخابی خود به مجلس رفت. اما آنچه او در مجلس عنوان کرد

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنچه ابراهیم رئیسی در مجلس بر آن تاکید داشت دفاع از کابینه‌ای بود که مهم‌ترین ویژگی‌های آن مبارزه با فساد، جوان و انقلابی بودن است. جز این او حداقل در معرفی وزرای اقتصادی مهم کابینه بر ایجاد عدالت به خصوص در حوزه توزیع منابع تاکید کرد.

بار دیگر تاکید کرد که
۱- اعتقادی به اقتصاد آزاد ندارد و طرفدار «اقتصاد مقاومتی» و «مردمی‌سازی اقتصاد» است.

۲- مهم‌ترین برنامه‌اش «تامین و بهبود معیشت جامعه به ویژه اقشار کم درآمد است».

۳-بر تولید داخل برای حل مشکلات تکیه دارد.

۴- در خصوص برجام «معتقد است وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران است.»

۵-نگاهش به بازار سرمایه حمایتی است و خواستار«تغییر رویکرد مداخله‌ای به رویکرد حمایتی، هدایتی، نظارتی در بازارهای سرمایه» است.

۶- طرفدار توسعه روابط بین‌الملل است اما براساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام.

بازار سرمایه، محبوب دولت جدید؟

یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های ابراهیم رئیسی، حمایت تمام قد او وزیر اقتصاد پیشنهادی‌اش از بورس است.

رئیسی چه قبل از ریاست جمهوری با بازدید از سازمان بورس و چه اکنون بارها نشان داده که تمام تلاشش این است که سرمایه‌های مردم را به سمت بورس ببرد. احتمالا با این راهکار هم می‌تواند بازار ارز را کنترل کند. هم نقدینگی بخش تولید را تامین کند.

این مساله در برنامه احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصادی او هم آمده بود. خاندوزی اعلام کرده بود یکی از راهکارها این است که منابع به بورس بورد و جذب تولید شود.

آینده مبهم بازار ارز

اما سیگنال دیگر سخنان گفته و ناگفته ابراهیم رئیسی به بازار ارز است. او گاهی چند کلامی درباره برجام صحبت می‌کند اما بیشتر مواقع موضع او درباره برجام و آینده مذاکرات سکوت است.

مثلا در جلسه رای اعتماد امروز، او در معرفی وزیر امور خارجه هیچ اشاره‌ای به نگاه امیر عبداللهی درباره برجام نکرد.

حتی در جایی صراحتا گفت « وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران است.» همچنین در بخش دیگری از سخنانش بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای دیگر تاکید کرد اما «براساس منافع ملی و الهام‌بخشی در جهان اسلام.»

این سخنان را می‌توان سیگنال منفی ابراهیم رئیسی به بازار ارز دانست. آن هم در روزی که دلار دوباره سقف مقاومتی خود را شکسته و وارد کانال ۲۷ هزار تومان شده است.

درآمدزایی از فروش نفت یا مالیات؟

نکته دیگری که در سخنان ابراهیم رئیسی وجود دارد این است که به نظر می‌رسد این دولت حداقل اکنون امید چندانی به مذاکرات برجام ندارد. او در معرفی وزیر نفت تنها به سوابق او اشاره کرد و نهایتا در یک جمله گفت «دوستان نگران نباشند نسبت به فروش نفت هم اقدامات خوبی در این زمینه وجود دارد.»

او نه مساله‌ای درباره میزان صادرات و چشم‌انداز دولت عنوان کرد و نه راهکاری برای کسب سهم ایران از بازار نفت جهان.
اما در مقابل در معرفی وزیر اقتصاد بر مالیات‌ستانی تاکید کرد و گفت: «ما به یک چهره جوان و مطلع اقتصادی نیاز داریم که نظام مالیاتی را عادلانه کند و نظام تامین مالی دولت را فعال و اصلاح کند.»

مهمترین برنامه خاندوزی هم اصلاح نظام مالیاتی و وضع مالیات‌های جدید است. این هم از کارنامه او در مجلس مشخص است و هم برنامه‌ای که ارائه داده.

به عبارتی به نظر می‌رسد دولت رئیسی پذیرفته که احتمالا برجام به نتیجه نمی‌رسد و تامین مالی دولت باید از طریق بورس و مالیات باشد. و البته رئیسی روی کنترل قیمت ارز با کمک بازار سرمایه حساب ویژه باز کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Saeed

    رئیسی اگه جلوگیری اربالا رفتن دلار نکند قبل از ۴ سال استعفا میدهد. یا به قول امام فاتحه را باید خوند.

  • حمید

    رئیسی خوب می داند تا اقتصاد داخلی سر و سامان نگیره نه برجام به نتیجه میرسه نه اقتصاد خارجی و برجام وسیله ای خواهد شد برای فشار حداکثری بر ایران.

  • ناشناس

    تمام بازارهای کشور در معرض رکود و ریسک جدى هستند.با این شرایط سرمایه داران بسمت ارزهای دیجیتال و خرید ملک در خارج از کشور خواهند رفت مردم عادی هم سپرده گذاری در بانکها را انتخاب می کنند.با روی کار آمدن کابینه اقتصادی ساخت و ساز در بخش خصوصی به کمترین میزان خواهد رسید.این تیم جدید در کمتر از دو سال اقتصاد ایران را به ویرانه تبدیل خواهد کرد …سنگی را در چاه خواهند انداخت…

  • بنده‌خدا

    با‌این‌کابینه‌هیچ‌کورسوی‌امیدی‌براب‌بهبود‌وضعیت‌اقتصتدی‌‌وجود‌ندارد‌حالت‌رکود‌مذاکرات‌‌به‌احتمال‌به‌یقین‌باعث‌تحریمهای‌جدید‌نه‌فقط‌از سوی‌امریکا‌بلکه‌کلی‌تر‌خواهد‌شد‌دران‌شرایط‌هم‌بعید‌است‌چین‌وروسیه‌هم‌اقدامی‌انجام‌دهند‌‌‌متکی‌‌شدن‌به‌کمکهای‌چین‌وروسیه‌بسیار‌اشتباه‌است‌باید‌سعی‌شود‌‌که‌برجام‌احیا‌شود‌که‌به‌نفع‌اقشار‌کم‌درامد‌کشور‌است‌البته‌با‌این‌کابینه‌حتی‌اگر‌برجام‌هم‌احیا‌شود‌بسیار‌‌سخت‌است‌که‌مشکلات‌اقتصتدی‌کشور‌حل‌شود

  • ناشناس

    خوبه
    خودمون را برای روزگار فشار تمام عیار دولت و حفر چاه های نفت داخل سفره هایمان آماده کنیم

  • ناشناس

    همون.شل کن صفت کن برجام قشر فقیر را فقیر تر وپولدار را پولدارتر کرد بهترین کار همون مالیات بر عایدی سرمایه هست تا دلالها دست از سر مردم بردارن

  • آرمین

    به امید روزهای بهتر برای ایران و ایرانی
    اگر زیرساخت ها درست بنا نشده باشند چطور میخواهید تولید راه اندازی کنید
    اگر وضع تولید برق همین است که امکان پیشرفتی نیست
    تولید یک شبه و با یک شعار سیاسی و یک لایحه درست نمیشه
    تولید حداقل 4 سال طول می کشه
    حالا تولید در بعد کشوری که بماند
    بازار سرمایه در ایران بیشتر یک قمارخانه بوده تا یک بازار سالم و رو به رشد
    اقتصاد مقاومتی و مردمی کردن اقتصاد یعنی چی
    یعنی هرچه فشار دارین بدین به مردم
    یعنی مردم بابت زندگی در ایران باید پول بدن
    نوع محترمانه اقتصاد کمونیستی
    مگر میشود با یک شعار با فساد جنگید
    فساد نهادینه شده در این کشور
    لابیهای فساد با یک حرکت وزیر جابجا میکن
    اونها با یک حرفشان مدیر کل و رییس سازمان رو عزل و نصب میکنن
    در کشوری که نمایندگان منتخب مردم در مجلسش
    وقت خرید و فروش میکنند و نمایندگی را پلی برای وزارتخانه میدانند و پشیزی احترام برای کسانی که اورا انتخاب کرده و به مجلس فرستاده اند قائل نیستند فکر میکنید برای خدمت به مردم کاری میکنند
    4 سال دیگر باید بشینیم و آزمون خطای یک عده نوکیسه را تحمل کنیم

  • ناشناس

    وای خدا اینها می خوان کشور رو مثل خاله زنکها باانشاا…وماشاا…پیش ببرند دریغ ازکمی سوادوتخصص ادم یاد ابوموسی اشعری می افته

  • ناشناس

    عقل موقعی به سراغ آدم میاد
    که دیگه خیلی دیر شده.

  • ناشناس

    عقل موقعی به سراغ آدم میاد
    که دیگه خیلی دیر شده