کد مطلب: ۳۰۹۴۰۷

شایعات بورسی در روز سقوط شاخص/سناریوی جدید برای جریان مجدد نقدینگی در بازار سهام

شایعات بورسی در روز سقوط شاخص/سناریوی جدید برای جریان مجدد نقدینگی در بازار سهام

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه شاخص با کاهش 7665 واحد در رقم 176419 جای گرفت، سوالی که مطرح می شود این است که تصویب لایحه CFT چه تاثیری بر شاخص کل بورس می‌گذارد و آیا روند صعودی شاخص تا پایان امسال ادامه پیدا می‌کند؟

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره وضعیت بازار سرمایه در روز یکشنبه 15 مهر ماه گفت: در ادامه روند شکل گرفته از نیمه دوم هفته گذشته شاهد رکوردزنی شاخص کل در یک روز سراسر منفی با افت 7665 واحدی معادل 4.16 درصد بازدهی منفی بودیم که نماگر بورس اوراق بهادار را به سطح 176419 واحد تنزل داد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این روز ارزش مجموع معاملات بورس و فرابورس به 2700 میلیارد تومان رسید که گروه‌هایی نظیر فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی، بانک بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بودند.

خواست عجیب بازار برای عرضه سهام!

نصیرزاده افزود: از مشخصه‌های این روز می‌توان به خواست عجیب بازار برای عرضه سهام و غالب بودن عرضه‌کننده‌ها نسبت به متقاضیان اشاره کرد که فضای معاملاتی را کاملا هیجانی و ملتهب نشان داد، روند بازار امروز تحت تاثیر بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) قرار داشت که پس از تصویب این لایحه از اواسط بازار شاهد جمع شدن صفوف فروش و بازگشت امید به بازار بودیم، اما شتاب و خواست عرضه‌کننده‌ها به حدی بود که مجدد از نیمه دوم بازار شاهد تشدید فشار فروش سهام و تشکیل صفوف فروش پرحجم بودیم که می‌توان این رفتار را مرتبط با رفتار شکل گرفته از نیمه دوم هفته گذشته دانست. در ذیل به بررسی ابعاد این تغییر رفتار بازار می‌پردازیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: جریان نقدینگی و جریان پولی اگر به حرکت درآید هیچ منطق و تحلیلی نمی‌تواند عامل بازدارنده آن شود، برای نمونه در دوران خوشبینی، قدرت جریان نقدینگی می‌تواند ارزش دارایی‌ها را به بیش از ارزش ذاتی آن‌ها پرتاب کند و یا در دوران التهاب و تنش این قدرت، هیجان منفی شدیدی را ایجاد می‌کند که خارج از عرف، منطق و تحلیل خواهد بود.

نصیرزاده افزود: اگر بپذیریم جریان پول محافظه کار و ترسو است، با توجه به حجم‌های سنگین جابه‌جا شده طی روزهای اخیر در بازار سهام که نسبت به روزهای مثبت گذشته از میانگین حجم‌های به مراتب بالاتری برخوردار بوده است و همچنین شدت فراز و فرود‌های قیمتی می‌توان انتظار داشت حداقل تا مدتی بازار در شوک این رفتار باشد و خبری از تقاضا و خریدهای هیجانی و بی‌مهابا در هر سهمی و به هر قیمتی نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش از این عنوان کردیم که بازار طی هفته‌های آتی روزهای حساسی را پیش رو خواهد داشت. در شرایط حاضر التهابات اقتصادی سیاسی را شاهد هستیم. از یک سو تنش‌های ارزی این بار در جهت تنزل قیمت‌ها و خارج سازی هیجانات کاذب و از سوی دیگر جریان سیاسی تصویب لایحه CFT به عنوان یکی از چهار لایحه FATF.

دوران رشد بازار سهام همچنان ادامه‌دار است

نصیرزاده افزود: در روزهای آتی بازار میزبان گزارش‌های شش ماهه منتهی به شهریور ماه خواهد بود که معتقدم نیمه دوم امسال شاهد تحول در سودآوری و جهش سود شرکت‌های به خصوص ارزی خواهیم بود، اما در گزارش‌های شش ماهه میزان سود محقق شده با میزان رشد ارزش سهام شرکت‌ها مطابقت نخواهد داشت که خود می‌تواند عاملی برای تعدیل موقت ارزش سهام شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر در پیش بودن آغاز دور دوم تحریم‌های ایران از نیمه دوم آبان‌ماه نیز به خودی خود می‌تواند عامل محافظه کار شدن جریان نقدینگی شود. از این رو بازار سرمایه با مجموعه‌ای از عوامل محرک اقتصادی سیاسی مواجه است که می‌تواند بهانه‌ای برای اصلاح و استراحت موقت بازار سهام پس از چهار هفته رشد بی مهابا و کسب بازدهی 44 درصدی بورس باشد، اما لازم به ذکر است که جریان معاملات بازار سهام از دو بعد قابل بررسی است.

وی ادامه داد: بعد اول بحث تحلیلی است که عمدتا تحت تاثیر متغیرهایی نظیر ارز، قیمت‌های جهانی و تورم خواهد بود. از این رو با توجه به چشم انداز اثرات مولفه‌های یاد شده و تنزیل اثرگذاری این متغیرها همچنان می‌توان با جدیت تاکید کرد که دوران رشد بازار سهام همچنان ادامه‌دار است و با دید میان مدت ارزش سهام به خصوص شرکت‌های موثر از متغیرهای ارزی و جهانی منطقی است و می‌توان ارزش بالاتری را برای آنها متصور شد.

نصیرزاده افزود: بعد دوم جریان معاملاتی است. یکی از ابعاد جریان معاملاتی بازار می‌تواند روانشناسی رخدادهای پیرامون و موثر بر بازار باشد. بر این اساس جریان نقدینگی همواره به دنبال بهانه‌ای برای حرکت یا توقف است. در این بین ابهام می‌تواند خود عاملی برای این تحرکات باشد. در هفته‌های گذشته ابهامات مثبت در زمینه آزادسازی قیمت ارز از نرخ چهار هزار و 200 تومان به نرخ حداقلی بازار ثانویه (نیما) که همان هشت هزار تومان است عاملی شد برای جهش تاریخی قیمت‌ها که در کنار این موارد مباحثی نظیر ارزش جایگزینی، تجدید ارزیابی دارایی، تسعییر دارایی‌های ارزی نیز مطرح شد.

وی ادامه داد: اما در این مقطع زمانی ابهام به نحو دیگری در جریان است که می‌تواند به ابهام منفی تعبیر شود، مداخله دولت در راستای تعدیل قیمت ارز و شوک ارزی که حداقل به بازار فیزیکی وارد شده است، فضای سیاسی داخلی قبل و بعد از تصویت لایحه CFT، رفتار بازار پیش از آغاز دور دوم تحریم می‌تواند بعد محافظه کار شدن جریان نقدینگی را فعال سازد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم این بعد معامله‌گری فراتر از رفتار معامله‌گران خرد است و این حرکت جریان ساز بوده که می‌تواند کلیت بازار را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو مجدد تاکید می‌شود این سناریو می‌تواند عاملی برای تلطیف روند صعودی شکل گرفته در بازار سهام پس از هفته‌ها رشد باشد و مجدد پس از متعادل شدن جریان‌های یاد شده و شفاف شدن بخشی از ابهامات یاد شده فضا برای ورود جریان‌های جدید نقدینگی در بازار سهام را فراهم کند که می‌تواند فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری را به همراه داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.