کد مطلب: ۱۹۸۳۰۱

گزارش IMF از نارضایتی عمومی پس از بهار عربی

شبح ناامیدی بر فراز جهان عرب

شبح ناامیدی بر فراز جهان عرب

کریستین لاگارد روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مراکش، نسبت به افزایش ناامیدی عمومی در خاورمیانه و آفریقا هشدار داد و خواستار اصلاحات سریع برای پاسخگویی به انتظارات مردم در این مناطق شد.

الهام میرمحمدی: کریستین لاگارد روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مراکش، نسبت به افزایش ناامیدی عمومی در خاورمیانه و آفریقا هشدار داد و خواستار اصلاحات سریع برای پاسخگویی به انتظارات مردم در این مناطق شد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از دیلی‌میل، در این کنفرانس دو روزه با عنوان «فرصت برای همه» رهبران ارشد سیاسی و تجاری و نمایندگان جوانان از جوامع غربی حضور داشتند.

مردم این کشورها از زمان اعتراضات بهار عربی در سال 2011 دچار بحران و ناامیدی شده‌اند.

لازم به ذکر است، این گردهمایی بیشتر بر مسائلی چون مبارزه با فساد، توسعه بخش خصوصی و اشتغال‌زایی تمرکز داشت.

سعدالدین عثمانی، نخست‌وزیر مراکش در این کنفرانس در مورد فشار اجتماعی، انتظارات و آرزوهای مردم این کشورها صحبت کرد. وی خواستار برنامه‌های فوری شد چراکه به گفته او، مردم نیازمند راه‌حل‌های سریع هستند.

مراکش در ماه‌های اخیر شاهد اعتراضات مردمی بوده است. معترضان خواستار ایجاد شرایط ایمن برای معادن زغال‌سنگ در جراده و اجرای تدابیر لازم برای مبارزه با فقر در شهرشان شدند.

یک گزارش رسمی منتشرشده در ماه اکتبر، از فقر مستمر در مناطق روستایی حکایت دارد.

به دنبال شورش‌ها که ریشه در مشکلات اقتصادی و نارضایتی در میان جوانان کشورهای عربی داشت، اصلاحات مورد حمایت صندوق بین‌المللی پول تاثیر چندانی در فرآیند بهبود و افزایش امید در میان مردم نداشت.

به عنوان مثال، کشورهایی چون تونس، مصر و اردن برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول ناچار شدند کسری بودجه خود را کاهش دهند. این امر افزایش هزینه زندگی شهروندان را به دنبال داشت.

خاورمیانه و شمال آفریقا کمترین میزان نرخ اشتغال را در جهان دارد که بخشی از آن به دلیل مشارکت کم زنان در نیروی کار است.

بودجه ریاضتی در تونس از یک‌سو و افزایش مالیات بر ارزش افزوده از سوی دیگر، موجب شد معترضان در اوایل ماه ژانویه به خیابان‌ها بیایند.

یوسف شاهد، نخست‌وزیر تونس در کنفرانس مراکش با انتقاد از این اقدامات گفت: این سیاست‌ها تنها به افزایش تولید ناخالص داخلی توجه می‌کند، در حالی‌که شهروندان از طریق استانداردهای زندگی خود، توسعه را اندازه‌گیری می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در بیشتر مواقع، تمرکز بر ثبات مالی و پولی، آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

او همچنین از طرح اخیر صندوق بین‌المللی پول برای تنوع شاخص‌هایی که به ارزیابی سیاست‌های اقتصادی در جوامع می‌پردازند، استقبال کرد.

به عقیده او، گذار از قیام تونس موجب شد این کشور آزادتر باشد اما از سوی دیگر، بی‌ثباتی را به دنبال داشت که مانع سرمایه‌گذاری می‌شود.

رئیس‌ صندوق بین‌المللی پول در این کنفرانس گفت: ترویج رشد پایدار در منطقه نیاز به یک بخش خصوصی پرجنب‌وجوش دارد. او همچنین به مبارزه با فساد و ایجاد سیستم‌های مالیاتی عادلانه و حمایت از گروه‌هایی چون جوانان، زنان و پناهندگان غیرقانونی تاکید کرد.

بر اساس گزارش اخیر این نهاد بین‌االمللی، خاورمیانه و شمال آفریقا کمترین میزان نرخ اشتغال را در جهان دارد که بخشی از آن به دلیل مشارکت کم زنان در نیروی کار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.