کد مطلب: ۱۱۷۳

شرایط آب از حالت عادی خارج و بحرانی شده /از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم

تداوم خشکسالی ها و نحوه مصرف آب در دنیا وضعیت این ماده حیاتی را در حال حاضر به یک معضل و دل نگرانی بزرگ برای تمام کشورها از جمله ایران تبدیل کرده به طوری که هرگونه بی توجهی نسبت به چگونگی مصرف این ماده حیاتی، اثرات جبران ناپذیری برای دنیا و ما در پی خواهد

تداوم خشکسالی ها و نحوه مصرف آب در دنیا وضعیت این ماده حیاتی را در حال حاضر به یک معضل و دل نگرانی بزرگ برای تمام کشورها از جمله ایران تبدیل کرده به طوری که هرگونه بی توجهی نسبت به چگونگی مصرف این ماده حیاتی، اثرات جبران ناپذیری برای دنیا و ما در پی خواهد داشت.

حجم آب در کره زمین ثابت و در مداری بسته به طور دایم در حال گردش و تنها ٣ درصد از کل آب های کره زمین که برای مصارف انسانی مانند کشاورزی، صنعت و شرب مناسب است، شیرین می باشد که سه چهارم این مقدار نیز در یخ های قطبی و خارج از دسترس انسان است و تنها درصد کمی از آب دنیا برای ما قابل استفاده می باشد.

خشکسالی های مستمر و تغییر اقلیم شرایط بارندگی، آب و نحوه مصرف آن را جزء اساسی ترین موضوعات کشور قرار داده به نحوی که رییس جمهوری کشورمان در آغازین روزهای سال جدید با حضور در وزارت نیرو توجه به حل مساله آب را جدی عنوان کرد.

آب از هر چیزی گرانبهاتر است، بدون موبایل، ماشین، طلا و غیره می توان زندگی کرد اما بدون آب، بیش از چند روز نمی توان زنده ماند و حیات انسان و طبیعت نابود خواهد شد. پس آب از هر چیزی ارزشمندتر و حتی گرانبهاتر از هر گنج موجود بر روی زمین است.

فرآیند تصفیه آب، بسیار هزینه بر و مشکل است. وقتی یک لیوان آب را روی زمین می ریزیم، باید فکر کنیم که در همین بندر لنگه خودمان، افراد بسیاری هستند که آب های کرم زده آب انبارها را می نوشند و شاید در آینده ای نه خیلی دور، مجبور باشیم آب را به صورت بطری یا گالن های بزرگ خریداری کنیم و حتما هم چنین خواهد شد، چون کمبود آب جدی است.

واقعا کسانی که آب آشامیدنی به این ارزشمندی را باز می کنند و ساعت ها با فشار زیاد مشغول شستن حیاط و ماشین و… می شوند، چگونه پاسخ از بین بردن حق دیگران برای استفاده از آب را به خود و خداوند خواهند داد؟

مهمترین منبع تأمین آب باران است که هم در امور نظافت و شخصی و هم درصنایع بسیار مهم است. مصرف آب تنها به امور شخصی و مصارف خانگی محدود نمی شود، بلکه در صنایع برای خنک نگهداشتن دستگاه ها و موتورها به آب نیاز داریم.

همان گونه که می دانیم، دمای کره زمین روبه افزایش است. این مسئله توازن میان آب مصرفی و آب مورد نیاز را برهم می زند. بدین ترتیب، آب مصرفی بیشتر از ذخایر آبی موجود می شود. این نبود توازن علاوه بر صنایع، نظم کشاورزی را هم برهم می زند و انسان را از نعمت داشتن آب تصفیه شده و تغذیه مناسب محروم می سازد.

اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که کمبود آب ندارد، خوش شانس هستید. تقریبا 600 میلیون انسان در 35 کشور با کمبود شدید آب روبه رو هستند و پیش بینی می شود که در پنج سال آینده، دست کم 36 ایالت در آمریکا به دلیل مسائل مربوط به دما و رشد جمعیت و مشکل مواد زاید با کمبود آب مواجه شوند.

وضعیت بحرانی آب ایران نیز در شرایطی قرار دارد که حمید چیت چیان وزیر نیرو اسفند ماه سال گذشته بنا داشت تا طی نامه ای به رییس جمهوری نسبت به پایین آمدن ارتفاع آب از تراز ایمنی مورد نیاز در شمار قابل توجهی از سدهای کشور اعلام خطر کند.

شرایط کنونی وضعیت آبی کشور طوری است که امروز تنها صحبت از کمبود منابع آبی کفایت نمی کند و لازم است هشدار های مکرر و جدی در این زمینه داده شود.

ایران نیز جزء کشورهایی است که تامین آب آن از گذشته های دور متکی بر منابع آب های زیرزمینی بوده و با توجه به تغییر اقلیم، بالا رفتن درجه حرارت و تبخیر، اتکا بر ذخیره آب سطحی کاهش یافته است.

یک متخصص امور آب می گوید: یکی از ویژگی هایی که به خیال عوام از نشانه های تمدن و فرهنگ به شمار می رود، مصرف کردن است تا آنجا که مردم ما، خانواده های پرمصرف و پرخرج را خانواده هایی با سطح بالا می دانند؛ بنابراین کسی که بداند تنها ماده ای که نمی توان از خارج وارد کرد، آب است باید آن را درست مصرف کند.

پرویز کردوانی اضافه می کند: ایران همیشه با کمبود آب روبرو بوده، است و خواهد بود. ما باید خودمان را آماده تا با شرایط سخت تر از این هم مدارا کنیم، چرا که میزان بارندگی منطقه ما، یک سوم میزان بارندگی دنیا و کشاورزی مهمترین فعالیت ماست. به همین دلیل، به آب بیشتری نیاز داریم، چرا که 90 درصد آب کشور صرف کشاورزی می شود.

کردوانی معتقد است: جامعه ای که آب زیاد مصرف می کند، آب بیشتری هم آلوده می کند. ما بهترین و گواراترین آب دنیا را داریم و با ندانم کاری و نداشتن برنامه درست، آن را به بدترین شکل تبدیل می کنیم.

وی صرفه جویی را خساست ندانست و گفته است: مصرف بهینه تنها به معنای استفاده مناسب و به اندازه نیاز است.

کردوانی درباره اینکه به چه وسیله می توان مصرف آب را کاهش داد، می گوید: فرهنگ مهمتر از خود صرفه جویی است، ما فرهنگ صرفه جویی نداریم، صرفه جویی نکردن تجدد و تمدن نیست، عین بی فرهنگی است.

وی در ادامه وضعیت آب کشور را بسیار نگران کننده ذکر کرد و افزود: هر روز با برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی، آب شیرین در حال اتمام و از سوی دیگر، در حال شور شدن است که تنها با احداث آبخیزداری و ایجاد سد، می توان بر مشکلات پیروز شد، زیرا با روند برداشت بی رویه منابع زیرزمینی، در مدت 10 تا 15 سال آینده، سفره های آب زیرزمینی به پایان می رسد.

با وجودی که جلوگیری از هدررفت آب یکی از دغدغه های انسانها است، این موضوع هیچگاه افراد را درگیر نمی کند زیرا آنها حاضر نمی شوند تا در عمل نسبت به تغییر روش مصرف خود اقدام کنند اما با نگاهی به زندگی دشوار افرادی که با کمبود آب مواجه هستند، می توان به جنبه های حیاتی آن پی برد و فهمید که چه نقش مهمی تک تک افراد می توانند در حفظ این ماده حیاتی ایفا کنند.

البته راههای جلوگیری مصرف آب را همه می دانند و اطلاع رسانی های زیادی از سوی رسانه های دیداری و شنیداری صورت گرفته ولی آموزش چگونگی مصرف این ماده حیاتی همچنان نیاز به یک اراده جدی و قوی دارد.

به عنوان مثال حدود 40 درصد آب ورودی به منازل در آشپزخانه ها مصرف می شود، در حالی که اصلاح شیوه های شست و شوی ظروف و استفاده از منابع شوینده می تواند نقش بسزایی در پیشگیری از هدررفت این ماده حیاتی داشته باشد.

البته در این میان، شستشوی لباس ها نیز میزان قابل توجهی از مصرف آب را به خود اختصاص می دهد که با بهره گیری از ماشین های لباسشویی اتوماتیک می توان مصرف را کاهش داد، ضمن آنکه باید از تکرار تخلیه و پرکردن آب برای شستن لباس های خیلی کثیف نیز اجتناب شود.

مصرف سرانه آب در شهر تهران در روز حدود 240 لیتر است و مقایسه این میزان با دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی که حدود 100 تا 140 لیتر در روز مصرف دارد، نشان از مصرف بسیار بالای تهرانی ها دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.