کد مطلب: ۲۴۳۹۴۸

مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

قطعا شرایط بدتر از زمان تحریم نخواهد شد

قطعا شرایط بدتر از زمان تحریم نخواهد شد

مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا در سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که خروج احتمالی آمریکا از برجام چه تبعات اقتصادی برای ایران خواهد داشت، گفت: قطعا شرایط بدتر از زمان تحریم نخواهد شد.

میلاد مرادی: دونالد ترامپ، مرد تصمیم‌های عجولانه و عجیب، شب گذشته در توئیتی اعلام کرد که فردا شب ساعت 22 و 30 دقیقه به وقت تهران در مورد برجام تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برجام از جمله موضوعات سیاسی بود که دامنه تاثیرات آن تنها در عرصه سیاست باقی نماند. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که برجام بیشترین تاثیر خود را در اقتصاد ایران نشان دهد. با این حال برخی دیگر نیز با تردید به این مساله نگاه می‌کردند.

حسن الفت، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا در سازمان توسعه تجارت ایران است. وی در گفتگو با تجارت‌نیوز ، به سوالاتی در مورد آثار اقتصادی برجام پاسخ داد.

به نظر شما آثار اقتصادی برجام برای کشورمان در چه زمینه‌هایی بود؟

مهم‌ترین تاثیر برجام در زمینه بهبود روابط ایران با کشورهای غربی بود. همچنین سایر کشورها نیز که در زمان تحریم با ما رابطه داشتند، بعد از برجام شرایط برای راوبط بهتر با آنها نیز بهتر از گذشته شد. خصوصا آنکه کشورهای غربی نظر منفی در روابط خود با ایران داشتند، این نظرات تا حدود قابل‌توجهی بهتر شد. با توجه به میزان آمار سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی بعد از برجام، می‌توان گفت تاثیر قابل‌توجهی داشته است. از طرفی، تبادلات و تعاملات شرکت‌های خارجی با ایران بیشتر شد. البته باید گفت که این تاثیرات در حد انتظار ما نبود. در برخی موارد نیز متاسفانه به دلیل ساختار نظام بانکی در جهان مشکلات بانکی آنگونه که تصور شد، برطرف نشد و گشایش خاصی حاصل نشد. به طور کل می‌توان گفت آثار اقتصادی برجام در مجموع مثبت بوده اما نه در حد انتظار.

آقای دونالد ترامپ اعلام کردند که امشب به وقت تهران در مورد خروج از برجام تصمیم‌گیری خواهد کرد. چنانچه رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به خروج آمریکا از برجام بگیرد، چه مشکلاتی برای اقتصاد کشور ممکن است رخ دهد؟

تا حدودی قابل پیش‌بینی است. کشورها و شرکت‌هایی که بحث روابط با آمریکا برای آنها مهم‌تر بوده، ممکن است در برنامه‌های خود با ایران تجدیدنظر کنند. اما خب طبیعتا ما در ایران نیز پیش‌بینی‌هایی برای این موضوع داریم. موضع‌گیری ایران مشخص است و باید صبر کنیم ببینیم واکنش سایر کشورها به چه صورت خواهد بود. اما باید گفت قطعا شرایط بدتر از زمان تحریم نخواهد شد.

اکنون در داخل کشور برخی مشکلات اقتصادی مانند نوسانات قیمت ارز وجود دارد. آیا ممکن است آثار روانی خروج آمریکا از برجام بر روی نوسان ارز و سایر مسائل اقتصادی به صورت روانی تاثیر بگذارد؟

این موضوع تا حدودی شروع شده و شاید چندان ارتباطی با زمان موضع‌گیری آقای ترامپ نداشته باشد و تا حدودی تاثیرات خود را بر جای گذاشته است. اما به نظرم این تاثیرات به صورت مقطعی و روانی خواهد بود تا آنکه تاثیر واقعی و بلندمدت بر جای بگذارد.

در صورت خروج آمریکا از برجام، به نظر شما اتحادیه اروپا چه موضع‌گیری را در روابط اقتصادی خود با ایران اتخاذ خواهد کرد؟

اعتقاد ما بر این است که کشورهای اروپایی متوجه شده‌اند که چه منافع اقتصادی در ایران دارند و عاقلانه خواهد بود که روابطشان را با ایران ادامه دهند. البته نباید نادیده گرفت که محاسباتی را نیز در روابط با آمریکا دارند و باید منتظر ماند تا ببینیم این کشورها چه تصمیمی خواهند گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.