کد مطلب: ۴۹۹۳۰۲

شرایط خرید متری مسکن در بورس

شرایط خرید متری مسکن در بورس

زمزمه‌های فروش متری مسکن حدود یک سال و نیم است که به گوش می‌رسد و درحالی به مرحله اجرا نزدیک می‌‌شود که گفته شده در این بازار مردم می‌توانند به منظور حفظ ارزش پول خود در مقابل تورم، اوراق مسکن از بورس کالا خریداری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع امکان تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل و مسکن با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه از حدود ۱۷ ماه قبل مطرح شد که در نهایت اواسط اردیبهشت ماه سال جاری با همکاری سازمان بورس و وزارت راه و شهرسازی به مرحله توافق و اجرای نهایی رسید.

وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد صندوق‌های زمین و ساختمان که هم اکنون به صورت محدود از طریق ۴ تا ۵ شرکت بخش خصوصی فعالیت می‌کنند را گسترش دهد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره این صندوق‌ها گفته بود که عرضه پروژه‌های مسکن در بورس کالا ضمن اینکه سوددهی مناسبی برای سرمایه گذاران دارد، به تولید و عرضه مسکن کمک خواهد کرد.

ویژگی های فروش متری مسکن در بورس

این صندوق‌ها با آنچه تحت عنوان بورس املاک و مستغلات شناخته می شود و اواخر مردادماه با عرضه یک واحد تجاری توسط شرکت عمران شهر جدید پردیس وارد مرحله اجرا شد متفاوت است. در بورس املاک، دارایی‌های مازاد شرکت‌های دولتی و بانک‌ها برای فروش در بازار سرمایه عرضه می‌شود. اما فروش متری مسکن در واقع جذب سرمایه‌های خرد برای اجرای پروژه‌های مسکونی و راهسازی است. سهامداران می‌توانند با خرید سهام که به صورت متری عرضه می‌شود در پایان پروژه سود تحقق یافته را دریافت کنند یا در صورت خرید کل یک واحد مسکونی، آن را به تملک خود درآورند.

بر این اساس با کمک این ابزار مالی بورس کالا که اوراق سلف مسکن نام دارد، ارزش تمام شده ساخت یک واحد یا یک پروژه، تبدیل به ورقه‌های کوچک بهادار می‌شود و در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه می‌شود. در این بازار مردم می توانند به منظور حفظ ارزش پول خود را در مقابل تورم، اوراق مسکن از بورس کالا خریداری کنند.

به گفته پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن سرمایه‌های خردی که در اقتصاد می‌چرخد و سرگردان است می توانند به عنوان تامین کننده منابع ساخت در خدمت تولید مسکن قرار گیرند و یا در خدمت تقاضا برای تجهیزات قدرت خرید متقاضی باشند. از این نظر هیچ راهی وجود ندارد تا از ابزارهای بازار سرمایه در بخش مسکن و حل و باز کردن گره تامین مالی بخش مسکن استفاده شود که در هفته‌های آتی از این موضوع رونمایی می‌شود.

بر این اساس به نظر می رسد قرار است ارزش تمام شده ساخت یک واحد یا یک پروژه تبدیل به ورقه‌های کوچک بهادار و در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه ‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دیگه بورس بچه بازی شد کیف و کفش و مرغ و تخم و مرغ هرچی گیرشان آمد را وارد بازار به اصطلاح سرمایه کردن و متاسفانه با بی تدبیری روسای بورسی هر روز شاهد بدبختی هرچه بیشتر سهامداران بورسی شده ایم شما را بخدا با اینکار مردم را بیشتر سرکیسه نکنید با همان روش نوسان گیری از پول خرده سهامداران قانع باشید مسئولین بی کفایت بورس و کاری نکنید کمپین نه به بورس ایران صورت گیرد.

  • ناشناس

    حداقل قیمت مسکن در تهران را کردن متری 1200هزار دلار و حداکثر 6000هزار دلار خوب با این قیمتها کی میخره مگه چه خبره تهران که باید از همه جای دنیا گرونتر باشه به چیش مینازه به الودهگی هاش به رتبه سه کشور اخر جهان از همه نظر زوری که نمیشه قیمت من داروردی داد هرکی الکی دوست داره قیمت ملکشو بالا ببره هر چیزی بابا حدی داره ننه بیاموزها

  • ناشناس

    بجای اینکه همه چیزو به خاطرحفظ ارزش پول مردم بفروشید اصل پول مردمو حفظ کنید شما مسولین خوب میدانید و خوب میتوانید تورم و گرانی راکنتل کنید ولی چی بهتر از تورم برای شما و دلالها

  • ناشناس

    چقدر سره مردم کلاه رفت دفه ی پیش که رفتن تو بورس
    فکر میکنید میتونید دوباره اعتماد مردمو به دست بیارین
    اگه این فکرو میکنید راهه دارازی در پیش دارید

  • ناشناس

    مخاطب گرامی توجه فرمایید:
    نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
    خب اینو دیگه نمیشه اسمشو گذاشت نظر میشه تعریف کردن فقط

  • ناشناس

    خریدن ملک متری؟!!!!?

    • ناشناس

      چیز خیلی خوبیه مخصوصا برای زوج های جوان یا کسانی که نمیتونن یکجا پول بدهند

  • ناشناس

    با عرض سلام و احترام آجزانه خواهش میکنم جلوی تورم مسکن را بگیرید. ما مستاجر ها توان پرداخت اجاره خانه ها را نداریم.